در پی مطرح شدن پرونده پرداخت تسهیلات ۶۵۰ میلیون یورویی به یک شرکت خاص برای واردات کالا بدون سپردن ضمانت در دیوان محاسبات، رئیس کل بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس تأکید کرد: هنوز ارزی به این شرکت نداده‌ایم.
کد خبر: ۶۷۵۸۴۱

به گزارش تسنیم، بیست و نهم آبان 92 تفاهم‌نامه‌ای بین بانک مرکزی و یکی از بانک‌های خصوصی به‌عنوان بانک عامل با یک شرکت خصوصی مبنی بر تأمین ارز کالاهای اساسی به ‌صورت ثبت برات اسنادی مدت‌دار بدون تعهد به ارزش 650 میلیون یورو منعقد شد.

اما محتوای این قرارداد با اعتراض برخی اقتصاددانان مجلس ودرراس آن احمد توکلی مواجه و از آن به عنوان رانت یاد شد. علت نیز این بود که بر اساس یکی از بندهای تفاهم‌نامه منعقده، شرکت مجاز است کالاهای قیدشده در قرارداد را وارد کشور کند و ارز آن را در سررسیدهای چهار، پنج و شش ماهه پرداخت کند.

این در حالی است که هم‌اکنون تمامی واردکنندگان دولتی و خصوصی باید برای ترخیص کالاهای خود ابتدا ریال را به بانک عامل پرداخت کنند و بعد بانک مرکزی کد مربوط را به گمرکات کشور ارائه دهد و بعد از دریافت این کد واردکنندگان می‌توانند کالاهای مورد نظر را ترخیص کنند.بعد از جنجال رسانه‌ای ایجادشده به این دلیل، با شکایت احمد توکلی دیوان محاسبات برای رسیدگی به این موضوع وارد عمل شد.

در همین حال ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به علی لاریجانی به بیان توضیحاتی درباره این موضوع پرداخته و تأکید کرده است که تاکنون ارزی بابت واردات این کالاها به واردکننده داده نشده است.

دراین نامه آمده است: وزارت صنعت، معدن و تجارت که به موجب قانون، وظیفه تامین، ذخیره سازی و واردات کالاهای اساسی را دارد، مرجع اعلام اولویت تامین ارز کالاهای اساسی به بانک مرکزی است و بانک مرکزی مکلف به تامین و تدارک بموقع ارز مورد نیاز با رعایت مهلت‌های قابل تامین می‌باشد. به این منظور نه تشخیص کالا و نه میزان و نه تعیین شخص وارد کننده هیچ‌یک به عهده بانک مرکزی نیست و ورودی هم در این موضوعات ندارد؛ لذا این امر تصویر پیشفرض علم و اطلاع برای منفعت رساندن به وارد کننده را منتفی می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی در نامه خود تصریح کرد: در جهت انجام نیازهای کشور به کالاهای اساسی مطابق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و کارگروه تنظیم بازار و شرایط نامناسب ذخایر کالاهای اساسی، بانک مرکزی تنها به وظایف قانونی خود برای تعهد تامین ارز عمل کرده است، لذا نه فرصتی را خلق و نه فرصتی را در اختیار کسی قرار داده است. تصور خلق فرصت، ناشی از تفکری است که آن را می‌پروراند و متعاقبا به جای فراهم شدن امکان خدمت و رفع مشکلات موجب اتلاف وقت مسئولان در امری که واقعیت خارجی ندارد می‌گردد و این شبهه ایجاد می‌شود که این فضاسازی برای الزام بانک مرکزی به تامین فرصت برای کسانی است که مورد نظر هستند.

این نامه افزود: بنابراین بانک مرکزی اساساً فارغ از هرگونه علم اطلاع بیرونی که ایشان (آقای توکلی) مدعی آن هستند در پی انجام وظیفه و براساس اعلام مراجع ذی‌ربط در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز کشور و حفظ ثبات بازار در شرایطی که تلاطم و نگرانی‌های زیادی از امکان تأمین کالاهای مورد نیاز و عدم کفایت ذخایر موجود در برهه زمانی مورد بحث در بازار تبلیغ و ترویج می‌شد، بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی در این نامه همچنین از واردات کالاهای اساسی توسط شرکت طرف تفاهم‌نامه خبر داده و تأکید کرده است که کالاهای مورد نظر به کشور وارد شده، توزیع گردیده، موجب ثبات لازم در بازار شده، ولی به علت این‌که بانک مرکزی تعهد پرداخت به ارز یورو به نحوی که نماینده محترم (احمد توکلی) اعلام داشته را نپذیرفته است و دیگر ارزهای موجود نیز مورد قبول واردکننده قرار نگرفته، هیچ ارزی تاکنون توسط این بانک پرداخت نشده است. این در شرایطی است که ریال مورد نظر توسط واردکننده به بانک عامل پرداخت شده است. با این توضیحات بانک مرکزی چه ارزی پرداخت کرده است تا رانت باشد؟ پرداخت ارز مورد نظر جز در ذهن نماینده محترم کجا صورت گرفته است، لطفا بفرمائید اگر اطلاعی دارند سند ارز پرداخت شده براساس تفاهم‌نامه را ارائه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها