نگاهی به وضعيت بحران فرونشست زمین در کشور و اقدامات جهانی برای مقابله با اين پديده طبيعی

بحران زمين بی‌آب

انسان از گذشته‌های دور با آب پیوندی مستحکم دارد. منابع آب در شکل‌گیری اکثر تمدن‌ها دارای نقش مهم و حیاتی است به‌گونه‌ای که بخشی از آئین‌ها و مراسم ملل مختلف درباره این مایع مهم و حیاتی می‌باشد. اهمیت آب نزد مللی که در نقاط کم آب جهان زندگی می‌کرده‌اند و می‌کنند بسیار بیش از سایر ملل است هنوز هیچ کشوری عملا برای منابع آب درگیر جنگ نشده است و این درحالی است که متخصصان هشدار می‌دهند روزی منابع موجود آب، کفاف مصرف جمعیت جهان را نخواهد داد و جنگ بر سر منابع آن بین کشورها آغاز خواهد شد.
کد خبر: ۶۷۴۸۸۲

جام جم سرا:

این پیش‌بینی با بررسی رقم رشد مصرف آب به میزان دو برابر رشد جمعیت دور از ذهن نخواهد بود. ایران به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگرفتن در منطقه خاورمیانه از کشورهای کم آب جهان به‌شمار می‌رود اکثر مساحت ایران را نقاط کویری و بیابان‌های خشک و سوزان فرا گرفته است و به جز باریکه سرسبز کناره دریای مازندران، میزان بارش در سایر نقاط آن در سطح پایین قرار دارد.

به نقل از آرمان، آبیاری زمین برای کشاورزی در کشورهایی نظیر ایران که از آب و هوایی خشک برخوردارند مقدار زیادی آب طلب می‌کند. در کشورهای درحال توسعه میزان آب مصرفی برای هر هکتار دو برابر کشورهای توسعه‌یافته می‌باشد.


بحران آب از نگاه وزیر نیرو
از این‌رو وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بحران آب در کشور جدی است، از دولت، مجلس، قوه قضائیه و مردم برای مدیریت مصرف آب کمک خواست. حمید چیت‌چیان گفت: موضوع آب برای کشور ما بسیار مهم بوده و ضروری است که از ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته و آگاهی‌های لازم به مردم داده شود. این درحالی است که مطالبی که درباره موضوع آب بیان می‌کنیم، بسیار عمیق و نگران‌کننده‌ است که راهکار هم دارد؛ اما کلید حل مشکل آب تنها در دست مسئولان نیست و تمام مردم شامل شهروندان،روستانشینان٬ صنعتگران و کشاورزان باید کمک کنند تا بتوان موضوع بحران آب را مدیریت کرد. وزیر نیرو افزود: بحران آب جدی است؛ چراکه در 10 سال گذشته میزان آب تجدیدشونده کشور 130 میلیارد مترمکعب بود؛ اما اکنون در اثر کاهش متوسط بارش‌ها از سالانه 250 میلیمتر به 242 میلیمتر، حجم آب تجدیدشونده به 120 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است. وی تصریح کرد: با این اتفاق، میزان آب در دسترس کاهش یافته و با افزایش جمعیت، رشد و توسعه صنعت و کشاورزی و توسعه شهرنشینی مصارف آب به‌شدت بالا رفته است.


آب تجدیدشونده
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، چیت‌چیان با بیان اینکه در ابتدای انقلاب٬ سرانه آب تجدیدشونده هر ایرانی چهارهزار مترمکعب بود اما اکنون این رقم به کمتر از 1600 مترمکعب رسیده است، اظهار کرد: طبق استانداردهای موجود، مناطقی که کمتر از 1700 مترمکعب آب تجدیدشونده به‌ازای یک نفر داشته باشند، در معرض تنش آبی قرار دارند. وی افزود: اگر کشوری تا 40 درصد از آب تجدیدشونده خود را استفاده کند، قابل قبول است و بالاتر از 40 در وضعیت نگران‌کننده و بالاتر از 60 در مرحله بحران آبی قرار می‌گیرد و این درحالی است که ما الان 80 درصد از آب تجدیدشونده را در کشور استفاده می‌کنیم.


خشک‌شدن دریاچه‌ها
چیت‌چیان خشک‌شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها را یکی از علامت‌های بحران آب عنوان کرد و گفت: 298 دشت از مجموع 609 دشت کشور دارای بیلان منفی آب هستند و این 298 دشت وضعیتی مشابه دریاچه ارومیه را دارند اما چون زیر زمین است، کسی مشاهده نمی‌کند. وزیر نیرو افزود: شور شدن منابع آب زیرزمینی و کاهش جریان روان‌آب‌ها از علامت‌های بحران آب در کشور است. ضمن اینکه هم‌اکنون از نظر مقدار سرانه آب در مرحله تنش آبی و از نظر میزان آب تجدیدشونده در مرحله بحران آبی هستیم.
چیت‌چیان سپس با اشاره به فعالیت‌های صورت‌گرفته برای استحصال و مدیریت آب در کشور و ایجاد مخازن آبی، تصریح کرد: در سال‌های گذشته، وزارت نیرو و صنعت آب کشور کارنامه درخشانی از نظر ایجاد تاسیسات استحصال و مدیریت آب دارند.


ظرفیت سدها
وی با بیان اینکه تاکنون در کشور 690 سد احداث شده است که توانایی تنظیم 39 میلیارد مترمکعب و ذخیره‌سازی 49 میلیارد مترمکعب آب را دارند، اظهار کرد: سدهایی که تاکنون ساخته شده و یا در حال احداث است، افزون‌بر 76 میلیارد مترمکعب آب را تنظیم می‌کنند و این درحالی است که ما بیش از 46 میلیارد مترمکعب آب برای تنظیم نداریم.وزیر نیرو عنوان کرد: سد ساوه برای ظرفیت 130 میلیون مترمکعب آب ساخته شده اما بیش از 30 میلیون مترمکعب آب در خود ندیده است. همچنین سد کرخه با ظرفیت هفت میلیارد مترمکعب، تاکنون بیش از 7/2 میلیارد مترمکعب آب در خود ذخیره نکرده است و نیروگاه سد سیمره نیز به‌دلیل کافی نبودن ذخیره آب، امکان راه‌اندازی پیدا نکرده است.


میزان بارش‌ها
چیت‌چیان میزان بارش‌ها و روان‌آب‌ها در گذشته را بیشتر از زمان حاضر عنوان کرد و گفت: الان در اثر خشکسالی‌های پیاپی و تغییر اقلیم، میزان بارش‌ها و روان‌آب‌ها کاهش یافته است و سدهایی که ساخته شده، براساس محاسبه‌های پیشین وضعیت منابع آبی کشور بوده است. وی افزود: ما باید با کمک دولت٬ مجلس، قوه قضاییه و مردم به مرحله مدیریت مصرف آب وارد شویم.

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
۰
۰
درفرادست بحران است وما نَـــم نَـــم... وارد مرحله مدیریت مصرف آب می شویم؟؟!!!

نیازمندی ها