احتمال برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 در اواخر خرداد

ظریف: توافق بدون لغو تمام تحریم‌ها ممکن نیست

اولین روز از مذاکرات ایران و 1+5، به ریاست محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز برگزار شد و این در حالی بود که ظریف پیش از آغاز این مذاکرات بار دیگر نسبت به پایبندی تیم مذاکره‌کننده ایران بر حقوق هسته‌ای و مقاومت در برابر خواست غرب برای وارد کردن مباحث غیرهسته‌ای به مذاکرات تاکید کرد.
کد خبر: ۶۷۳۷۲۶

به گزارش تسنیم، وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان شام کاری با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که سه شنبه شب برگزار شد، گفت که ما چیزی بیش از حقمان در این مذاکرات نمی‌خواهیم.

وی در جمع خبرنگاران گفت: بحث‌های خوبی درباره این‌که چارچوب کار ما باید چگونه باشد مطرح شد و توافق کردیم که دو طرف به طور مشترک کار را به پیش ببرند و با همدیگر برای ادامه کار برنامه‌ریزی کنند.

وزیر امور خارجه ایران در توضیح بیشتر درباره این مرحله تصریح کرد: مرحله نگارش نیاز به این دارد که طرفین با اعتماد به نفس و اعتماد به طرف مقابل وارد گفت‌وگو شوند. فکر می‌کنم جلسه ابتدایی با خانم اشتون چارچوب مناسبی را فراهم کرد که بتوانیم کار را به پیش ببریم.

وی در مورد احتمال دستیابی به توافق در پایان دوره شش ماه توافق موقت، گفت: فکر می‌کنم این کار ممکن است. البته بستگی به این دارد که طرف مقابل چگونه با حسن‌نیت و واقع‌بینی وارد مذاکرات شود. ما اعلام کرده‌ایم که چیزی بیش از حقمان نمی‌خواهیم و از حق خود هم کوتاه نخواهیم آمد. چون دنبال سلاح اتمی نبوده و نیستیم و آن را برای امنیت‌مان مفید نمی‌دانیم.

مشکلی نداریم که برای بقیه دنیا هم این امر مشخص شود و حتی احساس می‌کنیم به نفع کشورمان است که برای بقیه دنیا هم مشخص شود که دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم.

وی در پاسخ به این‌که در چه حوزه‌هایی اختلاف‌نظر وجود دارد، گفت: وقتی که وارد نگارش متن می‌شوید ممکن است که یک نقطه یا ویرگول هم نقطه اختلاف باشد. نمی‌توان اینها را پیش‌بینی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اضافه کرد: طرفین تصمیم گرفته‌اند تقریبا نیمه دوم تیر را در برنامه‌هایشان خالی بگذارند تا در صورت نیاز 15، 16 روز آخر را به صورت تمام وقت به مذاکره اختصاص دهند.

ما از الان تا آن زمان سه دور مذاکره مفصل داریم. امکان این است که کارشناسان مذاکره کنند، اما سه دور مذاکره در سطح سیاسی است و امکان دارد که لازم شود در مقطعی بویژه در اواخر خرداد و اوایل تیرماه به اجلاس وزرا نیز نیاز داشته باشیم. همه اینها موضوعاتی هستند که امکان دارد پیش بیاید و تا وقتی مذاکره و نگارش شروع نشود معلوم نیست کجاها محل گرفتاری است.

وزیر خارجه با اشاره به برخی تلاش‌ها برای وارد کردن مسائل موشکی به مذاکرات گفت: به شما اطمینان می‌دهم که بحث دفاع جمهوری اسلامی و امکانات دفاعی ما موضوع مذاکره نخواهد بود. ظریف بار دیگر تأکید کرد که فرآیند تعیین چارچوب‌های کلی و بحث درباره توافق نهایی سخت و زمانبر خواهد بود، اما همه امیدواریم در یک بازه زمانی منطقی به این امر دست یابیم.

هیچ پیش‌نویسی از قبل آماده نکرده‌ایم

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما در این دور از مذاکره کار تدوین و نگارش را شروع می‌کنیم و این کار پرتلاشی خواهد بود و اگر نکاتی مورد اختلاف باشد که حتما هست برای رفع آن زمان می‌گذاریم.

به گزارش ایسنا، ظریف ادامه داد: ما حداکثر تلاش‌مان را می‌کنیم که در حداقل زمان کار پیش رود، اما هیچ عجله‌ای هم نداریم و بامتانت، حوصله، خودباوری و برخورداری از پشتیبانی مردم و رهبری کار را دنبال می‌کنیم.

ظریف در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا ایران پیش‌نویسی را برای ارائه در این دور مذاکرات آماده کرده است، اظهار کرد: همه هیات‌ها روی موضوعاتی که قرار است در این مذاکرات مطرح شود قبلا فکر کرده‌اند. براساس توافقی که با خانم اشتون کردیم قرار است پیش‌نویس مشترک نوشته شود.

اطمینان دارم همان‌طور که ما روی موضوعات مختلف خیلی فکر و بحث کردیم که بدون اغراق صدها ساعت بوده است، حتما در طرف مقابل همین میزان کار شده است.

او تاکید کرد: هیچ پیش‌نویسی وجود ندارد، اما هر توافقی که شود حتما باید در آن لغو تمام تحریم‌ها یک قسمت جدانشدنی توافق باشد.

ایتارتاس: ایران و 1+5 در مذاکرات وین به توافق دست می‌یابند

در همین حال خبرگزاری دولتی ایتارتاس روسیه به نقل از یک مقام آگاه که نامش فاش نشده است، اعلام کرد، دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق در این دور از نشست ممکن است.

به گزارش ایرنا، مقام یادشده اظهار کرد: ایران و 1+5 در این دور از نشست درباره روش‌های تدوین پیش‌نویس توافق جامع مذاکره می‌کنند.

این گزارش حاکی است روز نخست مذاکرات ایران و اعضای 1+5 نشان داده دستیابی به توافق میان طرفین ممکن است و دیدارهای دوجانبه میان هیات ایرانی و اعضای 1+5 نشان داد دوطرف می‌توانند به پیشرفت‌های چشمگیری در راستای توافق نهایی دست یابند.

این مقام آگاه اظهار کرد: همه طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات در تلاش هستند که گام‌های سازنده بردارند.

ریابکوف: بیشترین پیشرفت درباره اراک و نظارت خواهد بود

معاون وزیر خارجه روسیه که ریاست تیم مذاکره‌کننده مسکو در مذاکرات هسته‌ای با ایران را به‌عهده دارد هم با بعید دانستن سفر وزرای خارجه به وین گفت که در این دور بیشترین پیشرفت در زمینه اراک و نظارت خواهد بود.

به گزارش تسنیم، ریابکوف گفت: ما هنوز در ابتدای تلاش‌ها هستیم. برای این‌که وزرای خارجه شرکت کنند، ابتدا باید مسائل اساسی و چالش‌برانگیز را به‌طور واضح و با هدف یافتن راه‌حل‌های سیاسی شناسایی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها