مجید مجیدی، در جشن کارگردانان سینمای ایران:

باید از دستاوردهای سینمای انقلاب حراست کنیم

مجید مجیدی کارگردان شناخته‌شده کشورمان که سه‌شنبه شب از او در جشن کارگردانان سینمای ایران تجلیل شد، از آماده شدن فیلم سینمایی «محمد(ص)» تا پنج ماه دیگر خبر داد و خطاب به همکارانش در خانه سینما گفت: باید در خانه سینما از دستاوردهایی که در طول 35 سال انقلاب اتفاق افتاده است، حراست کنیم.
کد خبر: ۶۷۳۶۲۲

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، پس از دو سال وقفه، کارگردانان سینمای ایران در شبی که به نامشان است، در فضای باز فرهنگسرای نیاوران تهران گردهم آمدند تا از دغدغه‌های این روزهایشان بگویند و البته از مجید مجیدی، خسرو سینایی و حمید نعمت‌الله کارگردان‌های سه نسل سینمای ایران تجلیل کنند.

به گزارش جام‌جم، این مراسم در حالی برگزار می‌‌شد که از چندی پیش گروهی از اعضای صنف کارگردانان خانه سینما سعی داشتند با جمع‌آوری امضا این جشن را تحریم کنند؛ نکته‌ای که در همان ابتدا مجری برنامه که داریوش فرهنگ بود هم به آن اشاره کرد و گفت: قرار بود این جشن را دو سال پیش برگزار کنیم، اما به دلیل بسته بودن خانه سینما این جشن برگزار نشد، دعوتنامه این جشن به همکارانمان با هر نوع سلیقه‌ای ارسال شد حتی برای کسانی که مخالف‌خوانی می‌کنند و دنبال جمع کردن امضا برای تحریم جشن بوده‌اند.

یادبود فیلمساز فقید

در نخستین بخش برنامه، خانواده زنده‌یاد جهانگیر جهانگیری دعوت شدند تا یاد این فیلمساز فقید گرامی داشته شود و در ادامه کمال تبریزی در جایگاه رئیس کانون کارگردانان پشت تریبون قرار گرفت و از بنیاد سینمایی فارابی و جعفری‌جلوه تشکر کرد سپس از ضرورت توجه به مساله بیمه بیکاری و امنیت شغلی سخن گفت و خواستار راه‌اندازی صندوقی حمایتی در این زمینه شد.

او با دعوت همه به همدلی و همراهی افزود: همه می‌توانند رئیس باشند و از نظر خودم تک‌تک اعضای شورای صنفی کارگردانان،‌ رئیس هستند. از همکاران تقاضا می‌کنم که به دلیل دعواهای بچگانه سعی نکنیم گذشته را فراموش کنیم زیرا سینمای ایران مسیر پرافتخاری را داشته است و یک سفیر مناسب در عرصه‌های خارجی برای جمهوری اسلامی بوده است. پایان سخنرانی تبریزی با خوشامدگویی به یک فیلمساز جوان همراه بود، در این قسمت از مراسم مصطفی کیایی به عنوان کارگردان جوانی که پا به عرصه سینمای حرفه‌ای گذاشته و آثارش با اقبال مخاطبان هم مواجه شده است، قدردانی شد.

تفریحی به نام کار

اما نخستین بخش از تجلیل‌های شب کارگردانان اختصاص به بزرگداشت کامران قدکچیان داشت که به همین بهانه سیروس الوند روی صحنه آمد تا از او قدردانی کند، الوند ابتدا ولادت حضرت علی(ع) را تبریک گفت و با اشاره به فرمایشی از مولا افزود: جمله خیلی ساده‌ای است، اما به همان میزان بسیار عمیق است، امیرمومنان می‌فرمایند بزرگ‌ترین تفریح کار است و من سه سال است که تفریح نکردم، امیدوارم امسال بتوانیم فیلم‌های خوبی بسازیم.

این کارگردان ادامه داد: امشب قرار است به واسطه یک عمر کار از عزیزی قدردانی کنیم که از رفقای قدیم من است که با هم کارمان را آغاز کرده‌ایم و پنج فیلمنامه او را من نوشتم.

الوند تاکید کرد: قدکچیان نمونه بارز یک فیلمساز حرفه‌ای است که همیشه برای تماشاگر فیلم ساخته است. رانت او بلیت‌‌هایی است که تماشاگران خریداری می‌کنند که شریف‌ترین و زیباترین رانت در سینما به گمان من همین است زیرا ما برای مردم فیلم می‌سازیم و بالاترین و مهم‌ترین هدفمان مردم هستند.

قدکچیان هم پس از دریافت لوح یادبود خود در سخنانی این جشن را به همکارانش تبریک گفت.

خسرو سینایی کارگردان بعدی بود که مراسم تجلیل از او با حضور علیرضا داوودنژاد برگزار شد، این کارگردان درباره سینایی گفت: باز شدن چشم سینمای ایران روی مردم ایران مرهون معدود کارگردانانی است که خیلی با خلاقیت و قریحه سینمای مستند، نیمه مستند و داستانی را بنا نهادند که طی ده‌ها سال افت و خیز امروز به یک جریان زنده و اثرگذار تبدیل شده است؛ سینمایی که می‌توانیم به عنوان سینمای بومی و ملی یاد کنیم یکی از آنها خسرو سینایی است.

سینایی هم پس از دریافت لوح یادبود خود گفت: وقتی به دلایل مختلف از جمله عمل کمرم چند سالی از فیلمسازی دور افتادم، یادم آمد همه ما سختی کشیدیم و از شکست فیلم‌هایمان ناراحت شدیم؛ ولی این طبیعت سینماست که مخصوص ایران نیست، ما با سینما زندگی کردیم و ممنون آن هستیم به نظر من سینما حرفه نیست چون یک نوع زندگی است.

تجلیل از مجید مجیدی

مراسم تجلیل از مجید مجیدی هم با حضور کامبوزیا پرتوی همراه بود، مجیدی پس از دریافت جایزه‌اش گفت: این‌که در این بالا حضور داشته باشم برایم سخت بود و به دوستان هم گفته بودم و به دلیل حال و روزی که داشتم اصرار کردم که به تعویق بیفتد، اما دوستان اصرار داشتند که در این مراسم حضور داشته باشم.

وی افزود: نگاه ملی را باید در همه عرصه‌ها ببینیم در خانه سینما باید از ارزش‌ها و دستاوردهایی که در طول 35 سال انقلاب اتفاق افتاده است، حراست کنیم. امیدوارم دولت سعی در ارتقای سینما داشته باشد. مجیدی با اشاره به طرح حضرت محمد(ص) گفت: تا پنج ماه آینده این فیلم آماده خواهد شد و پس از نمایش آن جلسه‌ای را با اهالی رسانه خواهیم داشت و حرف‌های زیادی است که مطرح خواهم کرد.پایان‌بخش این جشن به تجلیل از حمید نعمت‌الله به عنوان کارگردان نسل سوم اختصاص داشت که از سوی علی ژکان انجام شد.

حاضران و غایبان

در این مراسم، چهره‌هایی از جمله محمدمهدی عسگرپور، پرویز شیخ‌طادی، احمدرضا درویش، مسعود ده‌نمکی، داوود میرباقری، محمدعلی سجادی، محمود گبرلو، علی عطشانی، بهروز شعیبی، محمد زرین‌دست، حبیب رضایی، رخشان بنی‌اعتماد، جهانگیر کوثری، بهرام توکلی، عباس رافعی، رضا میرکریمی، محمدحسین لطیفی، محسن کیایی، امین تارخ، نیکی کریمی، سامان مقدم، مسعود رایگان، رویا تیموریان، پناه برخدا رضایی، انسیه شاه‌حسینی و تهمینه میلانی حضور داشتند.

همچنین مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، ابراهیم حاتمی‌کیا، مهدی فخیم‌زاده، علیرضا رئیسیان، مانی حقیقی، سعید سهیلی، فرزاد موتمن، مرضیه برومند، مسعود جعفری‌جوزانی، فریدون جیرانی، عزیزالله حمید‌نژاد، پوران درخشنده، پرویز شهبازی، کیانوش عیاری و بهمن فرمان‌آرا هم از جمله غایبانی بودند که صندلی خالی‌شان به چشم می‌آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها