پیش‌بینی وضع هوا، این بار از نوع آلودگی

در همه جای دنیا امکان پیش‌بینی وضع آلودگی هوا برای یک روز بعد یعنی 24 ساعت آینده متداول است و خیلی کشورها هم این کار را انجام می‌دهند؛ یعنی یک روز قبل پیش‌بینی می‌کنند فردا وضع آلودگی هوا چطور است تا مردم براساس آن، برای خارج شدن از خانه برنامه‌هایشان را تنظیم کنند.
کد خبر: ۶۷۳۲۳۳

رسیدن به این امکان هم کار مشکلی است که به یک‌سری داده‌ها و ابزارهایی نیاز دارد که مجموعه متخصصان و کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در قالب یک کارگروهی با کمک دانشگاه صنعتی شریف، موسسه ژئوفیزیک تهران و دانشگاه تهران در حال فراهم کردن این ابزارها و امکانات مورد نیاز هستند.

به گفته حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اگر همه چیز خوب پیش برود می‌توان امیدوار بود تا پایان سال 93 ابزار لازم برای پیش بینی آلودگی هوا فراهم شود.

از طرفی دست‌یابی به این هدف به تجربه و دانش فنی هم نیاز دارد که برای این کار نیز شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با شرکت کنترل کیفیت هوای دو شهر پاریس و لندن به‌منظور گذراندن دوره‌های آموزشی برای کارشناسان شرکت در تماس و تبادل‌نظر هستند.

در صورت موفق پیش رفتن این پروژه امکان پیش‌بینی وضع آلودگی هوا نیز مانند پیش‌بینی وضع جوی هوا فراهم خواهد شد.

امکان رصد آنلاین وضع آلودگی هوا برای شهروندان

با راه‌اندازی وبسایت برخط شرکت کنترل کیفیت هوا به نشانی www.air.tehran.ir امکان مشاهده لحظه به لحظه وضع آلودگی هوا برای شهروندان تهرانی فراهم شده است.

هم‌اکنون تمام ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا به‌صورت آنلاین و مستقیم به وبسایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وصل هستند و شهروندان می‌توانند وضع آلودگی هوای هر روز را به‌صورت آنلاین روی وبسایت مشاهده کنند.

منتها نکته مهمی که وجود دارد این است که چون قاعدتا گاهی اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای در ایستگاه‌ها رخ می‌دهد، مثلا یکی از ایستگاه‌ها دچار خرابی می‌شود یا یک کامیون کنار فلان ایستگاه سنجش خاک خالی می‌کند که همین عامل ممکن است باعث شود غلظت ذرات یکباره در آن نقطه افزایش یابد؛ بنابراین وضع داده‌ها ممکن است متاثر از شرایط‌ خاص باشد که البته این مشکلات در همه جای دنیا رخ می‌دهد.

در این شرایط کارشناسان مرکز کنترل آلودگی هوا باید اطلاعات دقیق را از بین داده‌ها استخراج و داده‌های معیوب را از رده خارج کنند؛ ولی چون این ایستگاه‌ها به‌طور مستقیم به سایت وصل شده‌اند دیگر فرصت آنالیز داده‌ها در رصد لحظه‌ای وجود ندارد. به همین دلیل مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید می‌کند چون شهروندان قرار است به‌طور آنلاین از وضع آلودگی مطلع شوند، در زیر سایت به این نکته مهم اشاره شده که این اطلاعات خام و داده‌های لحظه‌ای از ایستگاه‌های سنجش است که روی سایت منعکس می‌شود و تحلیل دقیق و کامل این داده‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها