نکته

داستان ارباب و ارباب‌زاده‌ها در آی‌فیلم

سریال «پس از باران» بعد از سال‌ها از شبکه آی‌فیلم بازپخــــش می‌شود تا خـــاطرات اواخر دهه 70 و اوایل 80 دوباره زنده شود.
کد خبر: ۶۷۲۰۴۹

پیش از انقلاب سال‌های زیادی اربابان و خوانین بر منابع مالی، جانی و حتی بر ناموس مردم سیطره داشتند و این موضوع مشکلات زیـــادی را بخصوص برای مــــردم روستایی به‌وجود آورده بود که همین دلیلی برای مهاجرت روستاییان به شهر‌ها بود.

خوانین و ارباب‌زاده‌ها هر آنچه می‌خواستند، انجام می‌دادند و به خاطر حاشیه امنی که حکومت‌ به‌واسطه ثروت و قدرت آنها برایشان فراهم کرده بود از تمام محاکم و توبیخ‌های احتمالی دور بودند.

این ظلم و ستم‌ها و مواردی اینچنینی دستمایه ساخت یکی از سریال‌های موفق اواخر دهه 70 است که با پــــــــرداخت دراماتیک به موضوع خان‌زاده‌ها از سوی سعید سلطانی کارگردانی شد.

پس از باران در ۳۷ قسمت در سال ۱۳۷۹ از شبکه سه پخش شد. این سریال در فضای گیلان مقابل دوربین رفت و نگاهی به تاریخ ایـران در دوران رضا شاه دارد.

این سریال با موضوع قرار دادن زندگی خانواده یک ارباب و حضور دختری با عنوان همسر دوم ارباب، به‌نمایش شرایط جدید و مخالفت‌های خانواده ارباب «همسر اول» و عواقب و عوارض چنین حضوری می‌پرداخت. در این سریال مظلومیت زنان دوم اربابان و قـــدرت خان‌ها به خوبـــی و به شکل باورپذیری به نمایش گذاشته شد.

محمود پاک‌نیت، کتایون ریاحی، مرجان محتشم، جهانگیر الماسی، بهزاد فراهانی، ثریا قاسمی، صبا کمالی، رحیم نوروزی، شهاب حسینی، امیر آتشانی، زنده‌یادان جمیله شیخی و کیومرث ملک‌مطیعی به عنوان بازیگر در این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کردند که بازی‌های خوب آنها و کارگردانی درست و مناسب سعید سلطانی، این مجموعه را در ردیف موفق‌ترین آثار نمایشی تلویزیون در آن سال‌ها قرار داد و برخی از بازیــــــگران «پس از باران» مانند رحیم نوروزی و مرجان محتشم را به شهرت رساند.

داستان سریال از مرگ ناگهانی دکتر مهرپرور و همسرش در اثر تصادفی مشکوک در جاده‌های شمال آغاز می‌شود که با پیگیری فرزندان آنها رازهای خانوادگی‌شان و مرگ‌ها و ازدواج‌های قدیمی برملا می‌شود.

داستان حول زندگی یک ارباب شمالی است که به خاطر نازا بودن همسر اولش، دختری از طبقه رعیت را به عقد خود درمی‌آورد تا نسلش ادامه یابد. در این داستان برادر و مادر زن اول ارباب با دسیسه‌ها و توطئه‌های همیشگی خــود زندگی را به کام خانواده‌های بسیاری تلخ می‌کنند.

داستان قوی و دراماتیک این سریال و روابط میان دو زن و مشکلاتی که برای آنها به‌وجود آمده بود تا مدت‌ها نقل مجالس بود و همه می‌خواستند بدانند «خانم کوچیک» و «خانم بس» چه سرانجامی خواهند داشت.

یکی از مواردی که در آن موقع و حتی اکنون هم این سریال را مورد توجه مردم قرار داده، موزیک متن آن است. موسیقی این سریال براساس موسیقی‌ گیلانی از سوی سعید انصاری ساخته شده بود، در مواردی با صدای حزن‌‎آلود «فریدون پوررضا» همراه است که حزن‌انگیزی و اثربخشی آن را بیشتر می‌کند.مجموعه «پس از باران» که در زمان پخش اول به یکی از پرمخاطب‌ترین سریال‌های تلویزیون تبدیل شده بود هر روز ساعت 17 از شبکه آی‌فیلم بازپخش می‌شود.

مجید احمدی / گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها