وزیر نفت روز گذشته از واردات روزانه ده‌میلیون لیتری بنزین خبر داد و اعلام کرد، بنزین وارداتی از استاندارد بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۶۷۱۲۱۴

زنگنه که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت،‌ افزود: بحث آلودگی بنزین وارداتی از سوی یک سری افرادی که جنگ روانی با ملت دارند، مطرح شده و به دروغ می‌گویند بنزین بی‌کیفیت از چین وارد می‌شود که همه این حرف‌ها دروغ است.

وی تصریح کرد: ما در مقابل ملت و سلامت آنها متعهد هستیم و به همین دلیل اعلام کردیم بنزین پتروشیمی تا زمانی که در شرایط اضطرار قرار نگرفته‌ایم، تولید نشود. زنگنه تصریح کرد تا زمانی که پالایشگاه خلیچ‌فارس وارد مدار شود واردات بنزین ادامه خواهد داشت.

وزیر نفت اعلام کرد، فاز اول این پالایشگاه سال آینده به مدار تولید می آید.

این اظهارات را می توان واکنشی به حرف و حدیث‌های مختلف درباره آلودگی بنزین توزیعی در کشور دانست.

با این حال وزارت نفت برای برچیدن بنزین پتروشیمی ها از پمپ بنزین ها توضیحات و شواهد قانع کننده ای دارد، شواهدی که نشان می دهد سهم این بنزین در سبد سوخت کشور روبه کاهش است. وزارت نفت اسفند ماه 92 اعلام کرد آماده است تا واردات بنزین را از سر بگیرد و آن را جایگزین بنزین تولیدی در مجتمع های پتروشیمی کند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ، وعده داد این واردات بنزین حداکثر تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و سال آینده با ورود پالایشگاه ستاره خلیج فارس به مدار تولید بنزین نیازی به واردات وجود نخواهد داشت .

به دنبال این اظهار نظر ظاهرا واردات بنزین آغاز شده و همزمان کیفیت هوا در برخی شهرهای کشور روبه بهبودی گذاشته است.

به‌طوری که امروز وزارت نفت می گوید: در شهرهای تهران، کرج و اراک به طور کامل بنزین یورو چهار که قاعدتا حجم زیادی از آن وارداتی است ، توزیع می شود.

با این حال معلوم نیست شرایط در سایر شهرهای کشور چگونه است و بنزین پتروشیمی ها چه سهمی در سبد سوخت این شهرها دارند.

با اینکه در روزهای اخیر اظهارات متعدد و البته متناقضی درباره کیفیت بنزین پتروشیمی ها از سوی دستگاه‌های مختلف ابراز شده اما هنوز ابهامات اصلی ماجرا در این باره باقی است.

مهمترین این ابهامات را می توان در این خلاصه کرد که هنوز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان بازوی اصلی وزارت نفت در امر سوخت حاضر نشده است صراحتا بگوید هم اکنون چقدر از سهم بنزین مصرفی کشور متعلق به بنزین پتروشیمی هاست و واردات تا چه حد جای این بنزین را گرفته است.

همچنین هنوز اعلام نشده است توقف کامل تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی صورت گرفته یا خیر و یا کی صورت خواهد گرفت. اینچنین است که در کنار بهبود کیفیت هوا در برخی شهرهای کشور به‌نظر می رسد هنوز ماجرای تولید بنزین در پتروشیمی ها سردراز دارد.

به‌طوری که دیروز شاخه ای جدید از این ماجرا در رسانه ها مشاهده شد ، این شاخه جدید همانا وارد کردن این اتهام به وزارت نفت است که حتی بنزینی را که به جای بنزین پتروشیمی‌ها وارد می کند آلوده و سمی است.

انتشار گسترده این اظهار نظر باعث واکنش تند وزیر نفت شد و وی تصریح کرد که بنزین وارداتی نه تنها آلوده نیست بلکه حتی چین به عنوان مبداء واردات این بنزین آلوده جزو فروشندگان بنزین به ایران محسوب نمی شود.

با این حال همچنان بیژن نامدار زنگنه از رفع ابهامات پیش گفته در سهم فعلی بنزین پتروشیمی ها در کشور طفره رفت تا این‌گونه فرض شود که تا سال آینده که قرار است واردات بنزین به صفر برسد، شایعات راست و دروغ درباره بنزین پتروشیمی ها همچنان نقل محافل باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها