قرار است پرداخت مستقیم بیماران بستری شده در بیمارستان‌های دولتی تا میزان 10 درصد هزینه‌ها باشد

تحول در نظام سلامت از امروز آغاز می‌شود

قرار است از امروز بتدریج تغییراتی چشمگیر در بیمارستان‌های دولتی اتفاق بیفتد؛ تغییراتی که از آن به عنوان جراحی بزرگ نظام سلامت نیز یاد می‌شود.
کد خبر: ۶۷۰۴۰۳

گفته می‌شود سالانه 7.5 درصد مردم بر اثر هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر می‌روند و مردم امیدوارند در دولت تدبیر و امید با اجرای این بسته‌های تحولی، کمتر از جیبشان بپردازند و خدمات بهتری نیز دریافت کنند. به گزارش ایرنا، دولت برای نظام سلامت، 9 بسته حمایتی تعریف کرده که هفت بسته آن در حوزه خدمات درمانی است.

کاهش سهم پرداخت هزینه‌های درمانی از جیب مردم، ارتقای کیفیت خدمات درمانی در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها، طرح نوسازی هتلینگ(تخت روز بستری) بیمارستان‌ها، طرح حمایت ویژه از بیماران سرطانی و صعب‌العلاج، طرح رایگان شدن زایمان طبیعی، طرح استقرار پزشکان مقیم در ایام تعطیل در بیمارستان‌ها و افزایش ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و راه‌اندازی اورژانس هوایی در 16 نقطه کشور، هفت بسته درمانی است که قرار است از امروز با حمایت دولت اجرای آنها آغاز شود.

همچنین با اجرای این بسته‌ها قرار است برای رفاه حال بیماران و خانواده‌های آنان تمام داروها و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها ارائه شود تا مردم مجبور نباشند برای تهیه آنها به خارج بیمارستان مراجعه کنند.

این بندی است که بسیاری از بیمارستان‌ها از امروز ملزم به اجرای آن شده‌اند، البته مسئولان وزارت بهداشت تاکید دارند که این طرح تنها مشمول بیماران بستری است.

از امروز قرار است پرداخت مستقیم بیماران بستری شده در بیمارستان‌های دولتی تا میزان 10 درصد هزینه‌ها باشد و ارجاع بیماران برای خرید دارو، لوازم مصرفی پزشکی و خدمات تشخیصی درمانی نیز به خارج از بیمارستان متوقف شود.

به گزارش ایسنا، حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم با هدف ارتقای کیفیت خدمات سلامت در مناطق محروم و افزایش دسترسی مردم به خدمات و مراقبت‌های سلامت و جذب ماندگاری متخصصان در این مناطق از دیگر برنامه‌های تحول در نظام سلامت است ، همچنین ارائه این خدمات به صورت 24 ساعته و در ایام تعطیل و دریافت نکردن هرگونه وجهی از بیماران خارج از روال رسمی صندوق بیمارستان از دیگر برنامه‌های این طرح است.

تحولات نظام سلامت و آنچه که قرار است از امروز (پانزدهم اردیبهشت) اجرایی شود، دو بسته را شامل می‌شود؛ علاوه بر رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی، از این پس بیماران بستری ساکن شهرها فقط 10 درصد هزینه‌ها و بیماران روستایی و عشایر که به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند فقط 5 درصد هزینه‌های درمان‌ خود را می‌پردازند.

البته بیمارستان‌ها هم موظف شده‌اند تمام داروها و لوازم مصرفی بیماران را خود تهیه کنند و به این ترتیب به نوعی می‌توان گفت که نسخه دادن به بیمار بستری و فرستادن وی به خارج از بیمارستان ممنوع شده است.

مسئولان وزارت بهداشت تاکید دارند که این طرح تنها بیماران بستری را شامل می‌شود و تعریفشان از بیمار بستری، بیماری است که جهت درمانش بیشتر از شش ساعت در بیمارستان حضور داشته باشد. به این ترتیب حضور کمتر از شش ساعت در بیمارستان، بستری تلقی نشده و شامل این طرح نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها