ضرغامی در اختتامیه اجلاس فناوری و رسانه عنوان کرد:

آنالوگ به موزه می‌رود

در همایش دوازدهمین اجلاس سراسری فناوری و رسانه مطرح شد

80 درصد تجهیزات فنی صدا و سیما در داخل تولید می‌شود

قائم مقام سازمان صدا و سیما گفت: مجموعه فعالیت‌های رسانه ملی در زمینه فناوری و خودکفایی در تولید تجهیزات، ما را در مقابل تهدیدات ماهوارهای و رسانه‌ای بیگانگان بیمه کرده است.
کد خبر: ۶۶۹۸۹۴

به گزارش جام‌جم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرمضان موسوی‌مقدم در مراسم افتتاحیه دوازدهمین اجلاس سراسری فناوری و رسانه افزود: امروز نقش توسعه فناوری رسانه بر تارک رسانه ملی بخوبی دیده می‌شود که این مهم با وجود مشکلات فراوان به دست آمده است.

وی با اشاره به اهمیت سیگنال‌رسانی و حساسیت بالای آن در شرایط کنونی تصریح کرد: به لطف الهی با کوچک‌ترین اشکال فرستنده‌های سازمان صدا و سیما کار خود را انجام می‌دهند و این امر نشان می‌دهد وجدان کاری و اخلاص مورد نیاز مدیریت جهادی، بر مدیریت فناوری و رسانه جاری است.

موسوی مقدم خاطرنشان کرد: امروز در جایگاه خوبی قرار داریم و اگر هریک از اقدامات کنونی انجام نمی‌شد، اشکالات و کمبودهای زیادی به وجود می‌آمد؛ اما مجموع فعالیت‌های سازمان، ما را در مقابل تهدیدات ماهواره‌ای و رسانه‌ای بیمه کرده است. وی تاکید کرد: 80 درصد تجهیزات فنی مورد نیاز سازمان صدا و سیما در داخل کشور تامین شده و به 30کشور نیز خدمات فناوری صادر می‌شود این موارد اقدامات بزرگی است که به همت مدیران و مهندسان سازمان صدا و سیما انجام شده‌اند و نشان می‌دهد با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها جزو کشورهای پیشرفته از نظر تجهیزات فنی رسانه‌ای هستیم.

موسوی‌مقدم با تاکید بر رسیدن به امین‌ترین، جذاب‌ترین و مورداعتمادترین رسانه جهانی از سوی رسانه ملی گفت: باید به حرفه‌ای‌ترین و گسترده‌ترین رسانه دنیای اسلام تبدیل شویم.

اقدامات معاونت توسعه و فناری رسانه نیز بر همین اساس بوده، هرچند بخشی از این هدف مهم، به فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های روز بستگی دارد.

تحریم‌ها را دور زدیم

معاون توسعه و فناوری رسانه هم در این همایش تاکید کرد: استراتژی شماره یک معاونت توسعه و فناوری رسانه گذر از آنالوگ به دیجیتال است که بخش زیادی از این ماموریت را بخوبی به سرانجام رسانده‌ایم و اکنون افزایش پهنای باند باعث ایجاد رسانه‌های تعاملی شده که دنیای رسانه را عوض می‌کند.

علی عسکری با اشاره به این نکته که سال 92 بالاترین سطح تحریم علیه ما انجام شد، گفت: سال 84 از طریق دو ماهواره سیگنال‌رسانی انجام می‌دادیم که در سال گذشته این تعداد به 29 ماهواره رسید و وقتی دشمن این همه توان صدا و سیما را دید، کارشکنی‌ها را افزایش داد و در استفاده از ماهواره‌های جهانی ما را محدود کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته دشمن یکی پس از دیگری ماهواره‌ها را از ما گرفت. هدف اصلی از این کار نیز قطع شبکه‌های داخلی بود. ما این حرکت دشمن را رصد و تحلیل کردیم و وقتی متوجه شدیم دشمن به دنبال قطع ماهواره‌هاست، به صورت محرمانه و چراغ خاموش شروع به سیگنال‌رسانی زمینی کردیم و روزی که آنها می‌خواستند ضربه کاری را وارد کنند، پیش‌دستی کرده و سیگنال‌رسانی خود را به صورت زمینی آغاز کردیم. درست در زمانی که دشمن می‌خواست ضربه امنیتی به کشور وارد کند، موفق شدیم یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فنی و امنیتی صدا‌و‌سیما را رقم بزنیم.

معاون توسعه و فناوری با اشاره به محدودیت‌های مالی و مشکلات پیش روی سازمان بیان کرد: در این وضع ما توانستیم با همت و تدبیر و یافتن راهکارهایی خاص، توسعه تلویزیون دیجیتال را پیش ببریم و به اهدافمان برسیم.

عسکری به ساخت و پرتاب ماهواره به نقطه 26 درجه شرقی اشاره کرد و گفت: با این کار توانستیم هم نقطه مداری را حفظ و هم راه‌اندازی ماهواره مشارکتی را پیگیری کنیم تا در صورت لزوم بتوانیم از آن استفاده کنیم.

معاون توسعه و فناوری با اشاره به این‌که در زمینه سیگنال‌رسانی نیز سازمان بر بستر فیبر نوری قرار گرفته است، افزود: حدود 43 استودیو رادیویی جدید ساخته و راه‌اندازی شده و 160 استودیو هم به امکانات دیجیتال مجهز شده است. علاوه بر اینها 43 استودیوی دیجیتال با کیفیت تلویزیونی نیز در سال‌های اخیر ساخته و تجهیز شد و 139 استودیوی آنالوگ نیز به دیجیتال تبدیل شده است.

عسکری با بیان این‌که 14 شبکه جدید رادیویی که همگی به زیرساخت نیاز داشت، راه‌اندازی شده ،‌گفت: از این تعداد 11 شبکه رادیویی فقط در تهران اضافه شد و تعداد شبکه‌های رادیویی مستقل در تهران به رقم 19 رسید. این در حالی است که حدود 18 شبکه فراملی، ملی و استانی نیز راه‌اندازی شده است.

وی با اشاره به این موضوع که امروزه استودیوهای رادیویی و تلویزیونی به فناوری IT مجهز شده‌اند عنوان کرد: از این طریق می‌توانیم رسانه‌های تعاملی را افزایش دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها