آغاز رسمی رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در مصر

رقابت‌های انتخاباتی مصر به صورت رسمی از روز گذشته کلید خورد و دو نامزد حاضر در میدان یعنی عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع پیشین و حمدین صباحی از شخصیت‌های برجسته سیاسی این کشور در میدان رقابت‌ها باقی ماندند. دیگر نامزدهایی که ثبت‌نام کرده بودند به دلیل این‌که نتوانستند دست‌کم 25 هزار امضا برای خود جمع کنند از دور رقابت‌ها حذف شدند. انتخابات ریاست جمهوری مصر قرار است در روزهای بیست و ششم و بیست و هفتم ماه می (پنجم و ششم خرداد) برگزار شود. این دومین انتخابات ریاست جمهوری بعد از سرنگونی حسنی مبارک در بیست و دوم بهمن سال 1390 است.
کد خبر: ۶۶۹۸۱۷

به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌الاوسط، کمپین رسمی تبلیغات عبدالفتاح السیسی، با آغاز مدت قانونی تبلیغات انتخاباتی، در فضای مجازی و از طریق حساب‌های رسمی این کمپین با شعار «زنده‌باد مصر» کار خود را شروع کرد. این کمپین از شهروندان خواست به السیسی رای دهند. به همین مناسبت گفته می‌شود وزیر دفاع پیشین مصر اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود را امروز (یکشنبه) از طریق دو شبکه ماهواره‌ای آغاز خواهد کرد. کمپین حمایت از السیسی شامل 30 حزب و 41 کمپین یکپارچه است.

از سوی دیگر حمدین صباحی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز روز جمعه وارد استان اسیوط در جنوب مصر شده و با فرهیختگان و استادان دانشگاه در این شهر دیدار کرد تا این عمل مقدمه‌ای بر آغاز کمپین تبلیغاتی وی در انتخابات ریاست جمهوری باشد. صباحی نیز قرار است امروز کنفرانسی مطبوعاتی داشته باشد تا مواضع خود را درباره اداره مصر تشریح کند.کمپین صباحی در بیانیه‌ای اعلام کرد: فرصت به وجود آمده است و ما باید از این فرصت استفاده کرده فقر، جهالت، بیماری و استبدادگری را از بین ببریم و یک نظام دموکرات را تشکیل دهیم که ضامن حق مشارکت سیاسی همه شهروندان مصری باشد و به توزیع عادلانه ثروت مصر در میان شهروندان بپردازد. شعار انتخاباتی حمدین صباحی «هنکمل ـ حلمنا» یعنی «بیایید رویایمان را کامل ‌کنیم» است و حامیان السیسی نیز از شعار «تحیا ـ مصر» یعنی «پاینده‌باد مصر» استفاده می‌کنند.

رقابت‌های سیاسی در مصر درحالی برگزار می‌شود که دادگاهی در این کشور 102 نفر دیگر از حامیان اخوان المسلمین را به ده سال حبس محکوم کرده است. اتهامات این افراد از جمله مشارکت در تجمع‌ با هدف حمله به اشخاص و دارایی‌های دولتی و شخصی، کشتار عمدی شهروندان، مبادرت به قتل دیگران، تخریب ساختمان‌های دولتی و دراختیار داشتن سلاح و مهمات بدون مجوز عنوان شده است.

از زمان عزل محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر، نظام حاکم تاکنون صدها نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین را به اعدام و حبس‌های طولانی‌مدت محکوم کرده است. این احکام با مخالفت‌های گسترده‌ای در سطح بین‌المللی مواجه شده است.

در ادامه درگیری‌های مصر روز گذشته اعلام شد حمله نیروهای امنیتی مصر برای متفرق کردن تظاهرات مخالفان نظام کنونی در اسکندریه و حلوان ده کشته و ده‌ها زخمی برجا گذاشته است. همچنین مرکز اطلاع رسانی امنیتی وابسته به وزارت کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد 42 نفر در جریان اعتراض‌ها در چند استان مصر بازداشت شدند. از سوی دیگر، در پی وقوع دو انفجار جداگانه که در شهر الطور در جنوب شبه جزیره سینا رخ داد سه نفر از جمله دو نیروی پلیس کشته و 9 نفر زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها