اتهام رانندگی بد، اتهام همیشگی و همواره به خانم‌هاست. در شلوغی خیابان، ترافیک‌های سنگین، کوچه‌ها و اتوبان‌ها، معمولا مردهای راننده‌ای هستند که به نحوه رانندگی ماشین روبرویی اعتراض کنند و اگر مشکلی، تصادفی پیش بیاید اولین جمله را به زبان بیاورند: «راننده‌اش زن است». حالا حتی ممکن است این راننده زن نباشد، اما اولین حدس، حدس جنسیتی است و باور اینکه زن‌ها رانندگان خوبی نیستند و بهتر است فرمان در دست نگیرند.
کد خبر: ۶۶۷۵۳۱

جام جم سرا:

بدتر از این ماجرا، دقیقا لحظاتی است که تصادفی اتفاق می افتد و اگر راننده یکی از ماشین ها زن باشد، نگاه عابران و راننده ماشین دیگر، این است: «مقصری». حالا باید پلیس بیاید تا ثابت کند مقصر واقعی کیست و تا زمان رسیدن پلیس، فقط به دلیل یک اتهام قدیمی و نامعلوم، زنان راننده مقصرند. از نظر تحقیقات و کارشناسی ها، رانندگان، به ۲ گروه زنان و مردان تقسیم نمی شوند و همین است که معلوم نیست، این انگ و باور قدیمی، چقدر درست است، اما نظر کارشناسان حوزه اجتماعی و محققانی که درباره این کلیشه قدیمی پژوهش کرده اند، این اتهام، یکی از نامربوط ترین اشتباهات دنیای مردانه است که دکتر فربد فدایی، درباره آن توضیح می دهد:


هیچ کس نمی تواند به این کلیشه و اتهام بی اساس مطمئن باشد و این نظریه کاملا اشتباه است. برای اینکه قبول کنیم خانم ها رانندگان بدی هستند، باید ۳ مورد را در نظر بگیریم؛ آگاهی از قوانین و مقررات رانندگی، مهارت و تجربه فنی، واکنش جامعه و مسایل محیطی.

اگر قبول کنیم تمام رانندگان ایرانی از واحد آموزش و سنجش یکسانی عبور می کنند و همه قوانین و مقررات رانندگی را در کلاس های آیین نامه آموزش دیده اند و مهارت و تجربه فنی را در کلاس های عملی رانندگی گذرانده اند، دیگر نمی توانیم بگوییم در این دو مورد، آموزش خانم ها ناقص و اشتباه بود. اما درباره مورد سوم که واکنش جامعه و مسایل محیطی است، خانم های راننده اوضاع متفاوتی با آقایان دارند و برخلاف تمام آن تفکرات کلیشه ای و سنتی، خانم ها در این مقوله سوم، نه تنها مشکلی ندارند که از آقایان بهتر هم هستند. واقعیت این است که زنان در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، محتاط تر هستند و با توجه به تعداد رانندگان زن ایرانی، اگر نسبت مرد و زن با یکدیگر تراز شود، در آمارها، جرائم و تخلفات زنان، از مردان کمتر است. به همین دلیل نه تنها می توانیم روی آن کلیشه و نگاه سنتی یک خط قرمز پررنگ بکشیم بلکه حتی می توانیم بگوییم رانندگی خانم ها مطمئن تر و بی خطرتر از آقایان است.

مساله نارسایی زنان در رانندگی، افسانه ای است که توسط برخی مردان مطرح شده تا احساس شرم آنها از اینکه زنان محتاط تر رانندگی می کنند، پوشیده شود. احتیاط زنان در رانندگی باعث شده جرائم آنها کمتر شود و آنها خوب می دانند دیررسیدن، بهتر از هرگز نرسیدن است. اتفاقی که در خیلی از مردان، چندان مورد توجه قرار نمی گیرد .
با اینکه ده ها سال از رانندگی خانم ها می گذرد، اما هنوز هم مردان این موضوع را یک موضوع تازه تلقی می کنند و انگار از اینکه به زنان اجازه ورود به قلمروشان داده شده، ناراحت هستند. به همین دلیل زنان را در رانندگی مسخره می کنند و از اینکه هیچ وقت زنی را در جاده ها و اتوبان ها نمی بینند که با سرعت غیرمجاز رانندگی کند یا حرکات نمایشی انجام دهد و ... به این نتیجه می رسند که زنان رانندگان خوبی نیستند.
گاهی ممکن است احتیاط بیش از اندازه زنان در رانندگی، باعث خطراتی شود و یک ترمز نابهنگام از سراحتیاط، کار دست ماشین هایی بدهد که رانندگانی سهل انگار و بی احتیاط به قوانین دارد. از نظر اجتماعی معمولا یکی از دلایلی که زنان بیش از اندازه در رانندگی احتیاط می کنند، این است که با توجه به شرایط اقتصادی اتومبیل متعلق به خانم راننده نیست و به همین دلیل، میزان احتیاطی که به خرج می دهد هم بیشتر می شود. این نقص کار زنان نیست؛ نقص شرایط اجتماعی است که استقلال مالی زنان را کمتر از مردان می کند و همین باعث می شود واکنش های زنان در محیط اجتماعی غلط انداز شود.

برای تغییر این نگاه و اشتباه، باید کلیشه ها را تغییر داد. از یک طرف خانم ها نباید اجازه دهند این نگاه اجتماعی غلط، در زندگی آنها تاثیر بگذارد و به عنوان جامعه ای که تحت این نگرش اشتباه قرار گرفته اند، خودشان هم تحت تاثیر قرار بگیرند و باور کنند رانندگی کاری مردانه است. از طرف دیگر آقایان باید بدانند و باور کنند خداوند زن و مرد را یکسان، انسان، آفریده است و هیچ مردی بر هیچ زنی برتری ندارد. برای رسیدن به این باور کافی است مردان به یاد حضرت زهرا(س) بیفتند و اینکه کدام مردی می تواند ادعا کند از هر جهت به دختر بزرگوار پیامبر(ص) برتری دارد. باید الگوها را تغییر داد و برای این تغییر همه باید آستین بالا بزنیم.(قانون)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها