8000 پرونده وقفی در سیستم قضایی کشور

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه از وجود 8000 پرونده وقفی در سیستم قضایی کشور خبر داد و گفت: اخذ مالیات از موقوفات به اجرای نیت واقفان و ایجاد موقوفات جدید خدشه وارد می‌کند.
کد خبر: ۶۶۷۳۵۶

به گزارش فارس و به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام محمدمهدی حاتمی اظهار کرد: با جدیت به دنبال احقاق حقوق موقوفات هستیم و هیچ شخص حقیقی و حقوقی حق تصرف اموال موقوفه را ندارد.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که مالیاتی که از مکان‌های موقوفه اخذ می‌شود، به یک نگرانی جدی تبدیل شده است، افزود: با توجه به این‌که در سال‌های گذشته آمار موقوفات در کشور رشد داشته، اما تاکنون نتوانسته به جایـــگاه واقعی خود دست یابد.

حجت‌الاسلام حاتمی با اشاره به این‌که این مسیر با شیوه وقف خیران همخوانی ندارد، ادامه داد: هر​چند اکنون معافیت مالیاتی موقوفات عام با رعایت شرایطی که انجام بعضی از آنها از عهده ادارات اوقاف و متولیان خارج است، نرخ صفر را دارد، اما ممکن است همین قانون در سال‌های بعد تغییر کند.

وی با اشاره به خارج از شمول بودن موقوفات آستان قدس رضوی، آستان حضرت معصومه (س)، آستان شاه‌چراغ و عبدالعظیم الحسنی از پرداخت مالیات در این قانون، تصریح کرد: مـــــوقوفه امام رضا (ع) از نظر شرعی با دیگر موقوفات تفاوتی ندارد و این نکته خود یکی از شبهه‌های اساسی وارد شده به این قانون است.

معاون اوقافی، حقوقی و امور مجلس سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: تعداد موقوفات جدید در سال 92 بیش از 2000 مورد بوده در حالی که میانگین وقف جدید تا سال 1388 سالانه 200 مورد بوده است.

به گفته وی، وقف جمعی با شیوه انتشار اوراق وقف در کشور شروع شده که یک بیمارستان جامع تخصصی سرطان از این طریق در تهران احداث و راه‌اندازی می‌شود.

وی ابراز کرد: یک میلیون و 400 هزار ملک وقفی هم اکنون در کشور وجود دارد و نزدیک به 8000 پرونده حقوقی داریم که بیشتر آنها مربوط به موقوفات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها