با کسب شش مدال طلا در قزاقستان رخ داد

قهرمانی مقتدرانه ایران در کشتی آزاد جهان

درخشش آزادکاران ایران در قزاقستان

شروع خوب کشتی ایران با 3 طلای آسیا

روز نخست رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا با درخشش تحسین‌برانگیز ملی‌پوشان کشورمان همراه شد، طوری که قهرمانان ایران سه مدال طلا و یک عنوان پنجمی کسب کردند تا گام بزرگی جهت قهرمانی ایران در این رقابت‌ها برداشته شود.
کد خبر: ۶۶۶۴۵۵

کشتی آزاد ایران در حالی از دیروز(چهارشنبه) کار خود را در بیست و هفتمین دوره این رقابت‌ها در قزاقستان آغاز کرد که در دوره گذشته تیم جوان ایران با کسب یک طلا و سه برنز پشت‌سر تیم هند قرار گرفت و به نایب قهرمانی بسنده کرد.

رسول خادم امسال نیز تیمی جوان و متشکل از یکی، دو کشتی‌گیر باتجربه را به آوردگاه‌ آسیایی اعزام کرد تا با نگاهی پشتوانه محور، کسب نتیجه را هم مدنظر داشته باشد. رویکردی که در همان روز نخست رقابت‌ها جواب داد و در حالی که کشتی‌گیران باتجربه تیم یعنی کمیل قاسمی و میثم جوکار به همراه یکی از کشتی‌گیر جوان یعنی سیداحمد محمدی با شایستگی بر سکوی قهرمانی ایستادند، مهران رضازاده جوان نیز پنجم شد تا زمینه را برای بازپس‌گیری عنوان قهرمانی این رقابت‌ها از هند فراهم کردند. کمیل قاسمی، دارنده مدال برنز المپیک لندن که در جهانی 2013 ناکام ماند، در این رقابت‌ها فرصت دوباره‌ای یافت تا بتدریج خود را برای رقابت‌های جهانی 2014 و بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون آماده کند.

قاسمی که در پیکارهای دسته 125 کیلو 9 رقیب دیگر را پیش‌روی خود می‌دید قدرت‌نمایی‌اش را از همان دور اول با کسب پیروزی مقتدرنه 11 بر صفر مقابل حریفی از کره جنوبی آغاز کرد، او در دور دوم نیز 5 بر صفر از سد آیال لازاروف، دارنده مدال برنز آسیا از قرقیزستان گذشت.

حریف مرحله نیمه‌نهایی قاسمی، دولت شابانبای نفر پنجم المپیک و دارنده مدال برنز آسیا بود. کشتی‌گیری که در رقابت‌های جام تختی نیز قاسمی را شکست داده بود، تصور می‌کرد با حمایت هموطنانش در قزاقستان می‌تواند باز هم قاسمی را شکست دهد، اما عکس این موضوع رخ داد و قاسمی 12 بر صفر بر این حریف پرقدرت چیره شد تا انتقام سختی از او بگیرد.

قاسمی در جدال نهایی، مقتدرانه بر حریف مغولستانی چیره شد و با شایستگی صاحب مدال طلا شد.

جوکار، ازبک‌ها را غافلگیر کرد

اما در وزن 86 کیلو میثم مصطفی‌جوکار، کشتی‌گیر نسبتا با‌تجربه‌ای که هیچ‌گاه در سطح ملی آنچنان که باید نتوانسته بود بدرخشد، در قزاقستان متفاوت‌تر از همیشه ظاهر شد. جوکار که برادر کوچک‌تر مسعود مصطفی‌جوکار، نایب قهرمان المپیک 2004 آتن است، در حالی در قزاقستان ده رقیب مقابل خود می‌دید که در دور اول 12 بر یک کشتی‌گیر عراقی را مغلوب کرد، در دور دوم 11 بر صفر مقابل کشتی‌گیری از چین به پیروزی دست یافت و در نیمه‌نهایی حریف سرشناس ازبکستانی یعنی رشید قربان‌اف، دارنده مدال برنز 2013 جهان و قهرمان دو دوره آسیا را 4 بر 2 شکست داد تا هم ازبکستانی‌ها را که روی طلای این کشتی‌گیر صاحب‌نام حساب کرده بودند، غافلگیر کند و هم با شایستگی راهی فینال شود. جوکار در پیکار نهایی وزن 86 کیلو کائیدزه از قزاقستان را 10 بر صفر شکست داد و صاحب مدال طلا شد.

ادامه درخشش لس‌آنجلسی محمدی

در وزن 65 کیلو سیداحمد محمدی کشتی‌گیری که وزن تخصصی او 60 کیلو بود و در جام‌جهانی کشتی در لس‌آنجلس به ناچار و به دلیل نرسیدن به سر وزن ناگزیر در 65 کیلو روی تشک رفت، دیروز نیز در این وزن خوش درخشید. او که در جام‌جهانی با درخشش خود همگان را حیرت‌زده کرد، در حالی در این رقابت‌ها جای میثم نصیری را گرفت که همین موضوع انتقادهایی را متوجه کادر فنی تیم ملی کرد. او در قزاقستان و در میان 13 کشتی‌گیر، ابتدا دو پیروزی ارزشمند مقابل حریفان هندی و قزاقستانی کسب کرد تا از نقطه نظر امتیاز تیمی شرایط را برای پس زدن این دو رقیب در راه قهرمانی ایران فراهم کند. محمدی در دور اول 10 بر صفر کشتی‌گیر هندی را شکست داد و در دور دوم نیز با نتیجه 14 بر 4 مقابل دوران ژوماگازی‌ئف، دارنده مدال برنز جهان درسال 2011 و قهرمان آسیا (در وزن 60 کیلوگرم) از قزاقستان به پیروزی رسید. محمدی در جدال نیمه‌نهایی 10 بر صفر از سد حریف مغولستانی گذشت. محمدی در پیکارنهایی نیز مقتدرانه و با نتیجه 10 بر صفر جین جونگ هاک از کره شمالی را شکست داد و طلایی شد تا با کسب مدال طلا نشان دهد درخشش‌ در پیکارهای جام‌جهانی، جرقه نبوده است.

این در حالی بود که در وزن اول یعنی 57 کیلو مهران رضازاده در همان دور نخست 5 بر 4 مغلوب نماینده مغولستان شد، اما با حضور حریفش در فینال، شانس حضور در گروه بازنده‌ها و کسب مدال برنز این رقابت‌ها را به دست آورد. رضازاده در گروه شانس مجدد با نتیجه 10 بر صفر از سد حریف ویتنامی خود گذشت و جواز حضور در دیدار رده‌بندی را کسب کرد تا برای کسب مدال برنز تلاش کند. رضازاده برای کسب مدال برنز مقابل فوی تاکا موری شیتا از ژاپن با نتیجه 5 بر 5 شکست خورد و به عنوان پنجمی بسنده کرد عنوانی که چند امتیاز تیمی برای تیم کشورمان به دنبال داشت.

در ادامه این رقابت‌ها امروز در حالی کشتی‌گیران چهار وزن دوم روی تشک می‌روند که بر‌اساس قرعه‌کشی انجام شده در وزن 61 کیلوگرم 12 کشتی‌گیر حضور دارند و طی آن مسعود اسماعیل‌پور پس از استراحت در دور نخست در دور دوم به مصاف حریفی از قرقیزستان می‌رود. وی در صورت برتری در مرحله نیمه نهایی با برنده مبارزه کشتی‌گیران قزاقستان و ازبکستان مسابقه می‌دهد. در 70 کیلو نیز مصطفی حسین‌خانی در دور نخست به مصاف حریفی از چین می‌رود و در صورت برتری دور دوم با برنده مبارزه کشتی‌گیران ویتنام و ترکمنستان مسابقه می‌دهد. در این وزن 12 کشتی‌گیر وزن‌کشی کردند.

در 74 کیلوگرم که 13 کشتی‌گیر حضور دارند، رضا افضلی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با برنده مبارزه کشتی‌گیران قزاقستان و ژاپن دیدار می‌کند و در 97 کیلوگرم حامد طالبی زرین کمر در دور اول به مصاف حریفی از چین می‌رود. در این وزن 13 کشتی گیر حضور دارند. همچنین رقابت‌های کشتی فرنگی قهرمانی آسیا از روز شنبه هفته آینده در قزاقستان آغاز می‌شود. رقابت‌هایی که طی آن در 59 کیلو محسن حاجی‌پور، در 66 کیلو رامین طاهری، در71 کیلو محمد کریمی، در 75 کیلو سعید عبدولی، در 80 کیلو یوسف قادریان، در85 کیلو مجتبی کریم‌فر، در 98 کیلو علی علیاری و در 130 کیلو بهنام مهدی‌زاده برای تیم کشورمان روی تشک می‌روند.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها