سخنگوی دولت اعلام کرد:

انصراف بیشتر تورم کمتر

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: به هر میزان که از دریافت یارانه انصراف داده شود، شیب افزایش قیمت حامل‌ها در مرحله دوم هدفمندی کمتر و نرخ تورم نیز بیشتر کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۶۶۳۰۳۵

به گزارش واحد مرکزی خبر، محمدباقر نوبخت دیروز در جلسه نهاد تعاون، افزود: دولت ریالی در اصلاح قیمت‌ها در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به خزانه نمی‌برد، بلکه از منابع خود نیز 11 هزار و 300 میلیارد تومان برای اجرای بهینه مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها اختصاص خواهد داد.

وی اظهار کرد: دولت انگیزه‌ای برای افزایش قیمت‌ها و خدمات ندارد، ضمن آن‌که تاکنون نیز اقداماتی را برای کاهش قیمت‌ها انجام داده است.معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: هرچند تاکنون میلیون‌ها نفر از دریافت یارانه انصراف داده‌اند، اما هم‌اکنون نمی‌توان آمار دقیقی از میزان انصرافی‌ها اعلام کرد.وی با بیان این‌که اجرای هدفمندی یارانه‌ها به معنای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و نزدیک شدن به قیمت‌های منطقه‌ای این فرآورده‌هاست، گفت: قرار نیست دولت از این افزایش قیمت‌ها استفاده کند، بلکه قصد دارد بخشی را برای خانوارها و بخش دیگر را با هدف بهبود خدمات در بخش‌های مختلف درمانی، بهداشت و ... هزینه کند.

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و کاهش شیب آن، از افرادی که مبلغ ماهانه 455 هزار ریال تاثیری در زندگی‌شان ندارد، خواستیم که از دریافت یارانه انصراف دهند تا دولت بتواند از این رقم در قالب طرح‌های بزرگ ملی استفاده کند.

5 قسط از دارایی‌های بلوکه شده دریافت شد

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور همچنین در جمع خبرنگاران گفت: اقساط مربوط به چهار‌میلیارد و 200 میلیون دلار در قالب پنج قسط تاکنون دریافت شده و منابع در اختیار ایران است.

وی افزود: روال اداری برای بازگشت دارایی‌های بلوکه‌شده ایران و انجام تعهدات در مهلت‌های مقرر به زمان نیاز دارد. نوبخت تصریح کرد: همان‌طور که اقساط پیشین دریافت شد، این مرحله نیز به همین ترتیب است و صرف‌نظر از روند طولانی‌مدت بازگشت، به همه تعهدات دست یافتیم و منابع در اختیار ایران است.

وی در پاسخ به پرسشی در تخصیص سبد کالا در سال 93 نیز اظهار کرد: به‌صورت مستمر گسترش جامعه مورد هدف سبد دریافت در حال انجام است.

سخنگوی دولت گفت: براساس پیش‌بینی‌ها 750میلیارد تومان در هر مرحله توزیع سبد کالا باید هزینه می‌شد که این رقم به بیش از 1500 میلیارد تومان رسید و از سوی معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تامین شد.

وی ادامه داد: در سال 93 در کنار پرداخت یارانه نقدی به‌متقاضیان و نیازمندان به افرادی که در یک محدوده خاصی از سطح درآمدی قرار دارند، سبدهای کالایی ارائه می‌شود، هرچند سبد کالا به افرادی تعلق می‌گیرد که ثبت‌نام کرده و مشخص هستند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تصریح کرد: در این مرحله تلاش شد تا افرادی که در مرحله قبل شناسایی نشدند از سوی نهادهای حمایت‌کننده همانند بهزیستی و کمیته حضرت امام(ره) شناسایی شوند، این در حالی است که افرادی که نیازمندند و تحت پوشش این مراکز نیستند شناسایی خواهند شد و سبد کالا دریافت خواهند کرد.

وضع بورس خاص است

وی همچنین درباره وضع این روزهای بورس و کاهش شاخص‌های آن گفت: از آنجا که وضع بورس و اوراق بهادار مقوله‌ای خاص است، گزارش جامعی از وضع بورس در جهت شفاف‌سازی بزودی ارائه خواهد شد.

نوبخت افزود: تلاش می‌شود که عملکرد بورس واقع‌بینانه باشد، ضمن آن‌که بورس مطمئن‌ترین بازاری است که می‌تواند بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران بخصوص سرمایه‌گذاران خرد داشته باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: بورس در وضع تعادلی قرارگیرد و با توجه به این‌که اقتصاد ایران در سال 93 از رکود خارج و از منابع مختلف برای توسعه کشور استفاده خواهد شد، شرایط بورس نیز متعادل شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور گفت: هم‌اکنون 3000 طرح عمرانی ناتمام در دست دولت باقی مانده که برای تکمیل آن با توجه به محدودیت منابع، اعتبارات به طرح‌هایی که بیش از 80 درصد پیشرفت کار دارند، اختصاص خواهد یافت تا در سال 93 تعداد طرح‌های نیمه‌تمام کاهش یابد.وی ادامه داد: مبالغ قابل‌توجهی نیز پیمانکاران و شرکت‌های ساختمانی و مهندسی از دولت طلب داشته‌اند و برای آن‌که بتوانیم طرح‌ها را زودتر به پایان ببریم و تعهدات دولت را کاهش دهیم در سال 92 حدود 22 هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و 2000 میلیارد تومان هم در قالب اوراق مشارکت بین افرادی که مطالبه از دولت داشتند، توزیع شد.

نوبخت تصریح کرد: در پی تلاش مسئولان در روزهای پایانی سال، بخشی از درآمدهای دولت را که پیش‌بینی شده بود دریافت کنیم؛ این ارقام به جای هزینه‌های جاری به تادیه مطالبات پیمانکاران اختصاص یافت به نحوی که بیست و هشتم اسفند ماه 92 بیش از 4810 میلیارد تومان بین پیمانکاران توزیع شد و این شرکت‌ها با توانمندی بیشتری آماده‌اند تا طرح‌های عمرانی دولت را اجرایی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها