معاون زنان ریاست‌جمهوری از اجرای طرح افزایش مرخصی زایمان در آینده‌ای نزدیک خبر داده است. از سوی دیگر معاون فنی درآمد سازمان تامین‌اجتماعی از نتایج پژوهشی خبر داده که نشان می‌دهد یک‌سوم زنان پس از بازگشت از مرخصی شش‌ماهه زایمان به سرکار خود اخراج می‌شوند.
کد خبر: ۶۶۲۸۰۴

جام جم سرا: قانون افزایش مرخصی زایمان زنان از شش به ۹ماه در خرداد سال گذشته در قالب لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس فرستاده شد و پس از بررسی نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی به تصویب رسید. این قانون از جمله طرح‌هایی بود که در دولت قبل در معاونت امور زنان و خانواده پیگیری و در نهایت تصویب شد.
بر اساس مصوبه دولت ‌برای افزایش مرخصی زایمان زنان، مدت مرخصی زایمان (یک و دوقلو) زنان شاغل در بخش‌های دولتی و غیردولتی ۹‌ماه تمام با پرداخت حقوق و فوق‌العاده‌های مربوط تعیین می‌شود. همسران افراد یادشده نیز از دوهفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار می‌شوند.
به نقل از شرق، با وجود تامین اعتبار، از آغاز زمزمه‌های این طرح کارشناسان انتقادات و نگرانی‌هایی را نسبت به آن عنوان می‌کردند؛ انتقاداتی که از ایجاد تبعیض شغلی و بی‌میلی کارفرمایان نسبت به استخدام زنان در اثر اجرای این طرح حکایت می‌کرد.
در همین رابطه معاون فنی درآمد سازمان تامین‌اجتماعی به تحقیق و پژوهشی درخصوص اخراج زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان اشاره کرد و گفت: طی مدت ۱۸ماه بررسی‌هایی که انجام شد، مشخص شد از میان ۱۴۵‌هزار زنی که از مرخصی شش‌ماهه زایمان استفاده کرده‌اند پس از بازگشت به‌کار ۴۷‌هزارنفر آنان از سوی کارفرمایان خود اخراج شده‌اند به‌همین‌دلیل پیش‌بینی می‌شود با افزایش ۹ماه مرخصی زایمان این ریزش زنان در محیط‌های کار به‌صورت تصاعدی بالا برود.
زدا با اشاره به اینکه برای پیشگیری از تعدیل زنان پس از بازگشت به محیط کار، وزارت کار باید تصمیمی اتخاذ کند، گفت: موضوعات مربوط به تنظیم روابط کاری مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بهتر است در این خصوص تصمیمات لازم گرفته شود تا شاید بتوان از ریزش زنان پس از بازگشت از مرخصی زایمان به محیط کار جلوگیری شود.
وی همچنین از اختصاص ۲۹۴‌میلیاردتومان برای اجرای افزایش ۹ماه مرخصی زایمان در آینده‌ای نزدیک از سوی دولت به «مهر» خبر داد و گفت: بر اساس مکاتبات انجام‌شده دولت قول پرداخت سریع بودجه مورد نیاز برای اجرای افزایش مرخصی زایمان را داده است.
زدا به جلسه با معاونت راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست‌ جمهوری اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد اعتبار موردنیاز برای اجرایی‌شدن طرح افزایش مرخصی زایمان از شش به ۹ماه تامین شود. اجرایی‌شدن افزایش مرخصی زایمان منوط به تامین اعتبار است و در این صورت به سرعت در تمامی شعب تامین‌اجتماعی اجرایی خواهد شد.
وی از تعدیل اعتبار موردنیاز برای افزایش مرخصی زایمان خبر داد و گفت: در گذشته میزان اعتباری که برای اجرای این طرح پیش‌بینی کرده بودیم بیش از مقدار فعلی بود و این اعتبار به‌دلایل مختلف تعدیل شد به‌طوری که اکنون اعتبار مورد نیاز ۲۹۴‌میلیاردتومان برای سال ۹۳ است.
معاون فنی درآمد سازمان تامین‌اجتماعی تصریح کرد: آمادگی لازم برای اجرای طرح افزایش مرخصی زایمان وجود دارد و تنها نگرانی ما امنیت شغلی زنان است که ممکن است با این طرح به خطر بیفتد.
سازمان تامین‌اجتماعی برای اجرای این مصوبه نیاز به تخصیص اعتبار از سوی دولت داشت که این موضوع نیز با دستور معاون راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری تامین اعتبار شده است که به‌زودی اعتبار موردنیاز پرداخت و مصوبه افزایش مرخصی زایمان اجرایی می‌شود.
پیش از این معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اجرایی‌شدن افزایش مرخصی زایمان زنان از شش به ۹ماه گفته بود: در قانون بودجه ۹۳ پیش‌بینی شده است که اعتبار این مصوبه از محل اعتبار طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده که ذیل اعتبارات وزارت بهداشت تعریف شده، تامین شود. شهیندخت مولاوردی گفته بود: با پیگیری‌های انجام شده و مکاتبات لازم با وزیر کار و معاون اول رییس‌جمهور اجرایی‌شدن قانون افزایش مرخصی زایمان زنان به کمیسیون اجتماعی دولت رفت و این طرح دوباره در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت. این کمیسیون راهکارهایی را ارایه داد که قابل اجرا نبود، اما در نهایت اعلام کردند که اجرایی شدن افزایش مرخصی زایمان نیاز به مصوبه جدیدی ندارد چراکه پیش از این مصوبه به تصویب رسیده بود. طرح افزایش مرخصی زایمان زنان درحالی اجرا می‌شود که زنان تنها سهم ۱۱درصدی را در بازار کار دارند، در صورتی که ۶۵‌درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها زن هستند و حال باید منتظر بود تا با اجرای این طرح سهم ۱۱درصدی زنان در بازار کار دستخوش چه تغییراتی می‌شود و طرحی که قرار است به زنان شاغل کمک کند قاتل نانشان می‌شود یا خیر؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها