رکورد قهرمانی در تاریخچه این رقابت‌ها در اختیار تیم‌های ایتالیایی و روسی است

بلگورود، قهرمان والیبال اروپا

لیگ قهرمانان والیبال اروپا را می‌توان مهم‌ترین و فنی‌ترین رویداد اروپایی در قاره سبز قلمداد کرد که هر ساله میان 24 تیم از کشورهای مختلف در سطحی گسترده برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۶۱۶۱۷

این مسابقات طی سال‌های مختلف با عناوینی متفاوت برگزار شده، به طوری که از سال 1959 تا سال2000 جام قهرمانان، از سال 2000 تا 2008 لیگ قهرمانان اروپا و از سال 2008 تاکنون با عنوان لیگ قهرمانان اروپا سی.ای.وی برگزار می‌شود.

ایده طراحی و تنظیم برگزاری این بازی‌ها به فدراسیون والیبال رومانی در سال 1958بازمی‌گردد که مسئولان فدراسیون این کشور کنفدراسیون والیبال اروپا را قانع کردند تورنمنتی با حضور قوی‌ترین تیم‌های حاضر اروپایی برگزار کنند که سرانجام یک سال بعد یعنی در سال 1960 این پیشنهاد پذیرفته شد.

طی سال‌هایی که این رقابت‌ها برگزار شده تیم‌های ایتالیایی و روسی بیشترین حضور و پیروزی را در مقایسه با دیگر کشورهای شرکت‌کننده در اختیار دارند و از مدعیان اصلی قهرمانی در این تورنمنت به شمار می‌روند. بعد از ایتالیا و روسیه هم نمایندگان یونان، فرانسه، لهستان، ترکیه و بلژیک در رده‌های دوم تاهفتم هستند که با دو سهمیه در این رقابت‌ها حضور می‌یابند و تیم‌های آلمان، صربستان، اتریش، اسپانیا، جمهوری چک، هلند و اسلوونی فقط دارای یک سهمیه حضور در این رقابت‌ها هستند. برنامه‌ریزی این مسابقه‌ها به‌گونه‌ای است که با لیگ‌های کشورهای اروپایی مطابقت دارد و تیم‌ها در روزهایی از هفته که در لیگ داخلی کشورشان بازی دارند معمولا به فاصله سه روز قبل یا بعد از بازی‌های داخلی به مصاف حریفان اروپایی می‌روند. این پیکار‌ها شش ماه طول می‌کشد، به طوری که ازماه اکتبر آغاز و در ماه مارس بازی‌ها به پایان می‌رسد.

جام قهرمانی برای یک سال دیگر در روسیه باقی ماند

اما در رقابت‌هایی که در سال 2013 آغاز شد و در مارس 2014 خاتمه یافت بلگوریا بلگورود روسیه قهرمان شد تا برای دومین سال متوالی یک تیم روسی فاتح لیگ قهرمانان اروپا(دنیز بانک) شود.

در سال گذشته لکوموتیو نوویرسکی به مقام قهرمانی دست یافت، اما در سال‌جاری و با حذف این تیم بلگورود با در اختیار داشتن تنها یک مهره خارجی به نام درگان تراویکا بازیساز ایتالیایی و با جذب مهره‌های نامدار روسی همچون دیمیتری موسرسکی، دیمیمتری ایلینیخ، سرگئی تیتیوخین، گئورگی گروزر، الکساندر بوگومولف و به رهبری گنادی شیپولین بالاتر از رقبا موفق به فتح سکوی قهرمانی در آنکارا شد. هرچند آنان رقیبی سختکوش چون هالک بانک ترکیه را در فینال پیش‌رو داشتند که سوای حمایت همه‌جانبه از سوی 7000 هوادار خود در سالن بیشکنت، با وجود عناصر ارزشمندی چون خوان تورنا، کازیسکی، رافائل الیویرا، تزورتیس و با هدایت رادوستین استویچف برای قهرمانی تا دندان مسلح شده بودند، اما روس‌ها در یک بازی کم‌نقص سه بر یک موفق به شکست تیم متمول ترک شدند.

در دیدار رده‌بندی هم شاگردان لورنزو برناردی سه بر یک بر زنیت کازان غلبه کردند تا سکوی سوم این مسابقات را از آن خود کنند. در پیروزی ویجل همانند بازی‌های گذشته میشل لاسکو، میشل کوبیاک، الن پاجیک و میشل ماسنی پاسور اسلواک سهم بسزایی داشتند تا دست زنیت با ستاره‌هایی همچون میخایلوف، اپالیکوف، سیووژیلز، ماتیو اندرسون، گربیچ ووربوف از مدال کوتاه بماند.

تیتیوخین؛ ستاره بی‌بدلیل این فصل لیگ قهرمانان

اما ستاره بی‌بدلیل این فصل لیگ قهرمانان اروپا بخصوص در مرحله پایانی، کسی نبود جز سرگئی تیتیوخین پا به سن که در سی‌و‌هشت سالگی بر تارک بلگوریا درخشید وکاپ MVP بازی‌ها را از سوی مسئولان برگزاری دریافت کرد. تیتیوخین که در ازبکستان به دنیا آمده، پس از قهرمانی دراماتیک در المپیک لندن از تیم ملی خداحافظی کرد. او در واکنش به پرسش خبرنگاران روسی مبنی بر بازگشت به تیم ملی گفت: «شاید، اما احتمالا نه.»

دیگر جوایز انفرادی مسابقات هم به میشل لاسکو (امتیازآورترین بازیکن)، ماکسیم میخابلوف (بهترین اسپوکر)، امره باتور (بهترین سرویس‌زن)، دیمیتری موسرسکی (بهترین مدافع)، متی کازیسکی (بهترین دریافت‌کننده)، رافائل بهترین پاسور و دامیان وجتاسچک (بهترین لیبرو) اختصاص یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها