کد خبر: ۶۵۷۰۸۲

بازی‌های تنهایی‌/ ‌ بیست و نهم اسفند

ساعت پخش: ساعت 12 و 30 دقیقه

خلاصه: این مستند با ساختار روایی بیانگر بخشی از آرزوهای علی باقری، تنها دانش‌آموز یک مدرسه در روستایی دورافتاده از شهرستان دلیجان است. تنها رویای این دانش‌آموز داشتن همکلاسی است که بتواند با آنها بازی و تفریح کند. بازی‌های تنهایی ساخته محمد رمضانی است و در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران جایزه بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد.

7 شگفتی جهان صنعت

ساعت پخش: بیست و نهم اسفند تا ششم فروردین، ساعت 14

خلاصه: این مجموعه هفت قسمتی محصول سال2003، وقایع دوران انقلاب صنعتی را بازنمایی می‌کند. در این سریال به هفت شاهکار مهندسی از جمله پل بروکلین، کشتی بزرگ، فانوس دریایی بل‌راک، سیستم فاضلاب لندن، کانال پاناما، خط‌آهن عظیم و سد هوور که در انقلاب صنعتی رخ داده است پرداخته می‌شود.

دانوب ‌

بیست و نهم اسفند و اول فروردین

ساعت پخش: ساعت 15

خلاصه: مستند دانوب به رودخانه دانوب می‌پردازد که به آمازون اروپا مشهور است و از هزاران سال پیش انسان‌ها در کنار این رود زندگی می‌کنند. این رود 3000 کیلومتر طول دارد، از رشته کوه آلپ می‌گذرد و شهرهای‌ زیادی در کنار آن بنا شده است.

فناناپذیران

‌ از بیست و نهم اسفند تا هشتم فروردین

ساعت پخش: ساعت 16

خلاصه: این مجموعه مستند که محصول سال 2011 است در قالب 9 قسمت به حوادث مختلفی می‌پردازد که هیچ‌کس گمان نمی‌کند انسان بتواند از آنها جان سالم به‌در ببرد، اما در کمال تعجب برخی انسان‌ها این حوادث را تجربه کرده و سالم می‌مانند. «فناناپذیران» به بررسی دلایل علمی این اتفاقات می‌پردازد.

دماوند

بیست و نهم اسفند

ساعت پخش: ساعت 19

خلاصه: مستند دماوند یکی از قسمت‌های مجموعه مستند ایران است که به زیبایی‌های ایران می‌پردازد. کارگردان این مجموعه حمید مجتهدی است و در این قسمت زیبایی‌های شگفت‌آور قله دماوند را به تصویرمی‌کشد.

جاسوسی‌

‌ قسمت اول بیست و نهم اسفند، ساعت 21
و سه قسمت بعدی از نهم تا یازدهم فروردین ماه

ساعت پخش: ساعت 16

خلاصه: در این مستند که محصول سال 2003 است، دوربین‌های مخفی لحظه‌های دیده نشده از زندگی شیرها، خرس‌ها و ببرها را شکار کرده‌اند.

عروسی اقوام ‌

‌ از اول تا سیزدهم فروردین

ساعت پخش: ساعت یک بامداد

خلاصه: مجموعه مستند عروسی اقوام به تهیه‌کنندگی رضا مجلسی با تاکید بر هویت متفاوت و مختلف قومیت‌های مختلف ایرانی و تاکید بر خرده‌فرهنگ‌ها سعی دارد روحیه نشاط را در یک اصل اساسی دینی ایرانیان یعنی ازدواج به تصویر بکشد، تا علاقه‌مندان با آداب و رسوم جذاب ازدواج و نوع شادی، خوراکی‌ها و موسیقی هر قوم در این جشن آشنا شوند. این مجموعه حضوری موفق در جشنواره‌های بین‌المللی داشته است.

ماهی سیاه قاتل‌

بیست و نهم اسفند، ساعت 22

اول فروردین، ساعت 23

خلاصه: ماهی سیاه قاتل یک مستند بلند 90 دقیقه‌ای در مورد حوادث مختلف از جمله سه مورد مرگ است که باعث شد پرونده‌ای در دادگاه بین دریایی به جریان بیفتد. در این مستند به روش تربیت نهنگ‌ها پرداخته می‌شود.

سه گانه اصفهان‌

‌ اول، هشتم و پانزدهم فروردین، بعد از اذان ظهر

خلاصه: این سه‌گانه از مجموعه رابطه‌های پنهان، ساخته حمید سهیلی است که روند تحولات و معماری شهر اصفهان را به تصویر می‌کشد. قسمت اول با نام «تولد شهر» به روند شکل‌گیری شهر اصفهان و معماری آن از آغاز تا دوران صفویه می‌پردازد. قسمت دوم یعنی «اصفهان؛ شهر انعکاس‌ها» درباره سنت‌های گذشته است که از دوره صفویه بلوغ و بروز یافته‌اند و سومین قسمت نیز به آثاری می‌پردازد که از دوره قاجار تا امروز شکل گرفته‌اند.

رادیو مستند

‌ بیست و نهم اسفند، ساعت 24

هفتم و چهاردهم فروردین ماه، ساعت 24

خلاصه: این برنامه به پشت صحنه تولید برنامه‌های مطرح رادیو می‌رود و گزارشی مستند و تصویری از روند تولید این برنامه‌ها ارائه می‌کند. گفت‌وگو با گویندگان شاخص رادیو و اجرای زنده موسیقی از سوی خوانندگان شناخته شده کشورمان از دیگر بخش‌های این مجموعه جذاب است. رادیو مستند را محمدعلی شیرزادی برای شبکه مستند تولید کرده است.

یک فیلم یک حقیقت‌

از اول تا پانزدهم فروردین، ساعت 17

خلاصه: مجموعه یک فیلم یک حقیقت، به تهیه‌کنندگی ناهید دل‌آگاه در هر قسمت نگاهی نو به زندگی یکی از فیلمسازان شاخص سینمای مستند دارد. این مستندها برای اولین بار در نوروز 93 از شبکه مستند به نمایش درمی‌آید، اما پنج مستند از این مجموعه در چهارمین جشنواره سینماحقیقت حضور داشته و همچنین جایزه بهترین مستند پرتره جایزه بزرگ شهید آوینی به «ابراهیم در آتش» از این مجموعه تعلق گرفت، ضمن این‌که دیپلم افتخار بهترین پژوهش از جشنواره پروین اعتصامی برای مستند «پرتره یک فیلمساز» که هر دو در قالب «یک فیلم یک حقیقت» ساخته شده است نیز از دیگر افتخارات این مجموعه قبل از پخش آن است.

استارت‌

از اول تا پانزدهم فروردین، ساعت 18

خلاصه: «استارت» که سال 2013 ساخته شده شامل تست‌ها و مقایسه‌ خودروهای مختلف به شیوه‌ای تازه و متفاوت است. جرمی، جیمز و ریچارد در مورد همه چیز خودروها بحث می‌کنند و آنها را به چالش می‌کشند. خودروهای برتر دنیا در این مجموعه بسختی می‌توانند خود را ثابت کنند.

قلمرو جهانی گرگ‌ها‌

اول فروردین، ساعت 20

دوم فروردین ماه، ساعت 8

خلاصه: گرگ یکی از بهترین شکارچی‌های طبیعت است، اما متاسفانه به علت شکار بی‌رویه نسل این موجود در خطر انقراض است، گرچه با تلاش‌های صورت گرفته امید می‌رود که این حیوان قلمروهای خود را بازپس گیرد. مستند قلمرو جهانی گرگ‌ها، روایت این امید و تلاش است.

دادگاه‌های محمدعلی‌

‌ اول فروردین، ساعت 22

دوم فروردین، ساعت 10

خلاصه: محمدعلی کلی در اوج شهرت و قهرمانی به‌دلیل انتخاب دین اسلام و سرباز زدن از اعزام به جبهه جنگ ویتنام به پنج سال حبس محکوم شد. در مستند دادگاه‌های محمدعلی که محصول سال 2013 است با بعد سیاسی و مذهبی زندگی محمدعلی بیشتر آشنا می‌شویم.

فانوس نوروزی‌

‌ از دوم فروردین، هر روز بجز جمعه‌ها، ساعت 12

خلاصه: فانوس یکی از برنامه‌های روتین شبکه مستند است که آثار مطرح یا کمتر دیده شده را به نمایش می‌گذارد. این برنامه به تهیه‌کنندگی محمد هوشمند در ایام نوروز مستندهای حسین عکاس اصلا آدم مهمی نبود، یک لقمه نون حلال، سیر، ماهی، معمار هستی، پرواز برای بقا، سماق، سرکه، تست فوتبالی، نگار مهر (زندگی‌نامه استاد فرشچیان)، چارسوق تجاری، آخرین پرواز، فوتبال ایرانی، آینه، پردیس‌های ایرانی و همسران حاج عباس را به مخاطبان خود ارائه می‌کند.

ابرکارخانه‌ها

‌ از دوم فروردین، هر روز بجز جمعه‌ها، ساعت 13و 10 دقیقه

خلاصه: هر قسمت از این مجموعه یکی از مراحل یا عوامل تولید محصولات اعم از خط تولید، نیروی انسانی و آزمایش‌های نهایی را در کارخانه‌های بزرگ به نمایش‌می‌گذارد.

پل ارتباطی جغرافیایی

‌ از دوم تا هفتم فروردین، ساعت 15

خلاصه: در این مجموعه تقابل بین سرما و گرما، شمال و جنوب، جنگل و کویر و ارتباط آنها با هم به نمایش درمی‌آید و نشان می‌دهد حیات‌وحش چگونه خود را با این تغییرات هماهنگ می‌کند.

یک زندگی‌

از دوم فروردین، هر روز بجز جمعه‌ها، ساعت 19

خلاصه: هر قسمت از این مجموعه اجتماعی همچون سری اول آن موضوع واحدی دارد و از سوی گروه‌های مختلف ساخته می‌شود، اما در نهایت همه آنها تحت مجموعه یک زندگی به مضمون واحدی می‌پردازند که سرگذشت و زندگی متفاوت یک انسان معمولی را به نمایش‌می‌گذارد.

هیولاهای ذره‌بینی‌

‌ از دوم تا ششم فروردین، ساعت 20

خلاصه: این مستند درباره حشرات است؛ موجوداتی که همواره با ما بوده‌اند و صدالبته پیش ما هم همین‌طور! حشرات اولین موجوداتی هستند که پس از تک‌سلولی‌ها پا روی خشکی نهاده و زندگی را آغاز کردند، آنها پس از میلیون‌ها سال به تکامل رسیده‌اند و اکنون در اوج مطابقت با محیط پیرامون خود هستند. در این مستند برای اولین بار ریزبینانه‌تر به زندگی حشرات نگاه می‌شود تا قدرتی که در پی جثه کوچک آنها نهفته است را بیش از پیش آشکار کند.

مثبت 70‌

‌ از دوم فروردین، هر روز بجز جمعه‌ها، ساعت 20 و 50 دقیقه

خلاصه: مجموعه مستند ترکیبی مثبت 70 خاطرات سالمندان درباره نوروز را به نمایش می‌گذارد و روایت‌های جذابی از گذشته، آداب و رسوم قدیم شهرها و نوع ارتباطات مردمی را بیان می‌کند.

عملیات ببر برفی‌

دوم و سوم فروردین ساعت 21

خلاصه: ببر سیبری از نایاب‌ترین موجودات روی زمین است که کمتر از 300 قلاده از آن باقی مانده است. در مستند عملیات ببر برفی می‌بینیم که دکتر لیز بونین به یک گروه محقق می‌پیوندد تا تحقیقاتی را درباره ببر سیبری انجام دهند. این مستند در دو قسمت و در سال 2013 ساخته شده است.

آنسو، نوروزی‌

‌ از دوم فروردین، هر روز بجز جمعه‌ها، ساعت 22

خلاصه: آنسو به پخش و بررسی بهترین‌های سینمای مستند جهان اختصاص دارد و در هر قسمت یکی از آثار برتر سینمای مستند جهان را با حضور کارشناسان خبره، پخش و سپس نقد و بررسی می‌کند. این مجموعه توسط محمد حمیدی‌مقدم ساخته شده و برای ایام نوروز مستندهای ویژه‌ای تدارک دیده است.

نیروی محرکه زمین‌

‌ از پنجم تا هشتم فروردین، ساعت 21

خلاصه: در مستند نیروی محرکه زمین دکتر یان استوارت، زمین‌شناس انگلیسی به نیروهای عظیم زمین می‌پردازد. آتشفشان، اتمسفر، یخ، اقیانوس و زمین نام قسمت‌های مختلف این مستند علمی است که چهار قسمت از آن برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است.

رودخانه لیان‌

هشتم فروردین، ساعت 15

خلاصه: دو رودخانه مهم «حله» و «مند» از لحظه ورودشان به استان بوشهر در مستند رودخانه لیان به نمایش درمی‌آیند. این اثر به کارگردانی رامتین مرادی بالف در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند را از آن خود کرده است.

در کنار هم

‌ هشتم فروردین، ساعت 22

نهم فروردین، ساعت 10

خلاصه: مستند در کنار هم به بررسی تاریخچه ایجاد فیلم‌های دیجیتال و فتوشیمیایی می‌پردازد و نشان می‌دهد که هنرمندان و فیلمسازان چگونه به پیشرفت فیلمسازی کمک کرده‌اند. این مستند محصول سال 2012 است.

رازهای حیات‌وحش هندوستان ‌

از نهم تا یازدهم فروردین ماه، ساعت 15

خلاصه: هندوستان عجیب‌ترین مکان زمین است. در این مجموعه مستند به رازهای حیات‌وحش این کشور از جمله ببر بنگال، شیر آسیایی، بوفالو، کرگدن و فیل آسیایی پرداخته می‌شود.

مشهد اردهال

چهاردهم فروردین، ساعت 18

خلاصه: مستند زیبای مشهد اردهال از مجموعه مستند «ایران» به کارگردانی حمید مجتهدی است که به زیبایی‌های ایران می‌پردازد.

قله‌

‌ پانزدهم فروردین، ساعت 22

خلاصه: مستند قله در سال 2012 ساخته شده است و روایتگر سفر هیجان‌انگیز یک گروه کوهنوردی به ارتفاعات است. در این مستند سختی‌های این صعود را خواهیم دید.

نوروز همایون‌

از دوم تا سیزدهم فروردین ساعت 16

خلاصه: مجموعه مستند نوروز همایون روایتگر آداب و رسوم اقوام ایرانی مربوط به عید باستانی نوروز است و قصد دارد در هر قسمت بخشی از آداب و سنن ایرانی و شباهت‌ها و تفاوت‌های این رسوم را در نقاط مختلف ایران و میان اقوام مختلف بررسی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها