خاطیان تا آخر تعطیلات به مهمانی ناجا می‌روند

تماشاگران، ۸۰ درصد مصدومین چهارشنبه‌سوری

هشدارهایی درباره چهارشنبه سوری

امشب بچه‌ها را نترسانید، آگاه کنید

عضو مرکز تحقیقات سوختگی ایران گفت: متاسفانه در موارد سوختگی‌های چهارشنبه سوری با وسعت کم اما عمقی، مصدومان نوجوان که درد زیادی هم ندارند از ترس والدین یا مسایل دیگر، پنهان کاری می‌کند که این تاخیر در درمان گاهی منجر به قطع عضو می‌شود.
کد خبر: ۶۵۶۹۹۳
امشب بچه‌ها را نترسانید، آگاه کنید

«محمدرضا مبین» افزود: برخی مصدومان نوجوان سوختگی های با وسعت کم اما عمقی مانند سوختگی دست و پا دارند اما پنهان کاری می کنند و سوختگی آنان دچار عارضه می شود و آنگاه نوجوانان ناگزیر به مراکز درمانی مراجعه می کنند که متاسفانه این زمان دیگر دیر شده است.
وی خاطر نشان کرد: مداخلات درمانی سوختگی باید در اولین فرصت و قبل از بروز عوارض جدی ناشی از آن، آغاز شود.
عضو مرکز تحقیقات سوختگی ایران گفت: اگر چه تشخیص دقیق سوختگی نیازمند دانش و تخصص خاص است اما مردم هم باید درباره سوختگی ، آگاهی و شناخت نسبی داشته باشند چرا که بارها شاهد هستیم که بیمار دچار سوختگی با سه یا چهار روز تاخیر به مراکز درمانی ارجاع داده می شوند که این اقدام امکان درمان مطلوب را از مصدوم می گیرند.
مبین افزود: هر چه سوختگی عمیق تر و شدیدتر باشد درد بیمار کمتر می شود به طوری که در سوختگی درجه 3 که تمام ضخامت پوست گرفتار شده است، پوست متمایل به سفید با حالت چرمی و سفت بدون حس و درد و کاملا خشک است.
وی خاطر نشان کرد: در سوختگی درجه 4 (شدید)، بافت های زیرین پوست مانند تاندون، عضله، استخوان و غضروف نیز درگیر می شوند.
وی ادامه داد، متاسفانه تعداد زیادی از مصدومین چهارشنبه سوری دچار سوختگی های درجه 3 و 4 و نقص عضو دایم ناشی از آن می شوند.
عضو مرکز تحقیقات سوختگی ایران گفت: مردم در برخورد با بیمار سوختگی لازم است ابتدا امنیت خود و بیمار را مد نظر قرار دهند؛ باید ابتدا مصدوم را از محله حادثه دور کرد چرا که گاه انفجار ترقه و وسایل آتش زای مجدد، سبب آسیب به فرد مصدوم و فرد کمک کننده می شود؛ همچنین راه هوایی، وضعیت تنفسی و آسیب های وارده بر بدن باید بررسی شوند و باید با بیمار صحبت شود تا مطمئن شد که راه هوایی و تنفسی او باز است.
مبین افزود: قسمت های سوخته بدن را باید فورا با آب فراوان شستشو داد تا حرارت سوختگی کم شود. در این مرحله لازم نیست که حتما آب استریل باشد با هر آبی که در دسترس است و دمای معمولی دارد باید اقدام شود؛ این شستشو و خنک کردن گاه تا 20 دقیقه لازم است.
عضو مرکز تحقیقات سوختگی ایران ادامه داد، البته در سوختگی های وسیع که قسمت زیادی از بدن بیمار دچار سوختگی شده به دلیل افت دمای مرکزی بدن، شستشو با این شدت توصیه نمی شود.
وی خاطر نشان کرد: چنانچه لباس یا شلوار فرد دچار سوختگی به تن او چسبیده است باید اقدام به خارج کردن آن نکرد زیرا سبب کندن قسمتهایی از پوست بیمار می شود. اگر حلقه، دستبند، ساعت در دست دارد باید آنها را خارج کنید تا مبادا ادم (تورم) ناشی از سوختگی سبب تحت فشار قرار دادن دست شود.
این عضو مرکز تحقیقات سوختگی ایران به مردم توصیه کرد بیماران سوختگی را به یک مرکز تخصصی سوختگی مانند بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری یا یافت آباد منتقل کنند.
عضو مرکز تحقیقات سوختگی ایران یادآور شد: برای کنترل حوادث چهارشنبه سوری نیازمند یک عزم ملی و همگانی از سوی خانواده ها و والدین تا ارگانها و نهادهای مختلف هستیم.
وی افزود، برخی از این راهکارها شامل تاکید بر تولید وسایل آتش بازی استاندارد توسط سازمانهای ذیصلاح ، قرار دادن راحت تجهیزات ایمن و مناسب در اختیار افراد ، آموزش خانواده ها در فواصل زمانی معین با ارایه تصاویر و فیلم های مستند در ساعات مناسب از شبکه های صدا و سیما ، نظارت والدین بر فرزندان ( گروه خطر 20-10 سال) و آماده باش آتش نشانی ها، اورژانس 115 ، درمانگاه ها، بیمارستان ها جهت پذیرش اولیه بیماران و اعزام فوری به مراکز تخصصی مانند بیمارستان های شهید مطهری، فاطمه زهرا و یافت آباد (در تهران) است.|ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها