یک متخصص تغذیه گفت: مصرف زیاد حبوبات و گوشت قرمز به دلیل وجود پروتئین، نیتروژن و همچنین اسیداوریک بالا در آنها، کارکرد کلیه‌ها را مختل می‌کند.
کد خبر: ۶۵۵۲۴۷
راههای ساده برای حفظ سلامت کلیه‌ها

دکتر یحیی پاسدار با اشاره به محرز شدن ارتباط تغذیه با سلامت تمامی ارگان‌های بدن و بویژه کلیه‌ها، عنوان کرد: از آنجا که کلیه‌ها مسئول دفع ضایعات مواد غذایی در بدن هستند داشتن برنامه غذایی می‌تواند بسیار در سلامت کلیه‌ها موثر باشد.
پاسدار با توصیه بر مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب در زمستان و ۸ تا ۱۰ لیوان آب در تابستان، کاهش مصرف آب را به شدت برای سلامت کلیه‌ها آسیب رسان دانست.
وی اظهار کرد: آب ماده حلال بوده که مواد زائد و سموم را رقیق کرده و موجب دفع بهتر آن‌ها از کلیه‌ها می‌شود.
این متخصص تغذیه مصرف بیش از حد پروتئین و نیتروژن را برای کلیه زیان آور دانست و بیان داشت: در همین راستا مصرف بیش از حد حبوباتی همچون لوبیا و نخود به علت وجود مقادیر بالای نیتروژن و پروتئین در آن‌ها برای سلامت کلیه‌ها زیان آور خواهد بود.
وی افزود: همچنین مصرف بیش از حد گوشت و به ویژه گوشت قرمز به علت وجود اسیداوریک بالا در آن می‌تواند موجب فشار بر کلیه شده و در طولانی مدت بیماری نقرس ایجاد کرده و سلامت مفاصل و کلیه‌ها را تهدید کند.
پاسدار به استفاده ورزشکاران از پودرهای تقویتی اشاره کرد و گفت: این پودر‌ها به دلیل وجود غلظت بالای پروتئین در آن‌ها می‌توانند به شدت برای سلامت کلیه‌ها مضر باشند.
این متخصص تغذیه توصیه کرد: افراد ورزشکار حتما در صورت استفاده از این پودر‌ها میزان آن را با پزشک متخصص در میان بگذارند و تنها طبق تشخیص پزشک اقدام به استفاده از این پودر‌ها کنند.
پاسدار با بیان اینکه اختلالات و نارسایی کلیه بدون علامت پیش می‌روند، توصیه کرد: افراد هر شش ماه یکبار نسبت به آزمایش به منظور اطمینان از سلامت کلیه‌های خود اقدام کنند.
وی افزود: در صورتی که اختلالات اندکی در کارکرد کلیه‌ها وجود داشت باید افراد به سرعت با مشورت از پزشک و یا کار‌شناس تغذیه خود نسبت به رعایت برنامه غذایی صحیح اقدام کنند تا کلیه آن‌ها بیشتر دچار آسیب نشود.|سلامانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها