گزارشی از مسابقات انتخابی جام ملت‌های آسیا

خبری از پدیده تازه در​قاره کهن نیست

در سالی که منتهی به جام جهانی است تب فوتبال مسابقه‌های انتخابی جام ملت‌های آسیا چندان داغ نبود. فوتبالدوستان کشورهای مختلف قاره کهن به‌قدری در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2014 برزیل غرق شده بودند که کمتر به مسابقات انتخابی جام ملت‌های 2015 استرالیا رغبت نشان دادند.
کد خبر: ۶۵۵۰۹۰

غیبت تیم‌های بزرگی مثل ژاپن، استرالیا و کره جنوبی در دور مقدماتی نیز از هیجان رقابت‌ها در شرق قاره کاسته بود، با این حال در غرب قاره همه تیم‌های مدعی تلاش خود را به کار گرفتند تا اسیر شگفتی‌آفرینی برخی تیم‌های کوچک‌تر نشوند. تیم ایران از آن جمله تیم‌ها بود که در آخرین مسابقه خود با ترکیبی نسبتا جوان برابر کویت 3 بر 2 برنده شد و بدون آن‌که باختی را در دور مقدماتی تجربه کند، راهی مرحله نهایی این مسابقات شد. این بازی در حالی برگزار شد که تیم کشورمان از قبل حضورش را در این رقابت‌ها مسجل کرده بود و دو تیم به نوعی دیداری تشریفاتی را در گروه B برگزار کردند.

مسابقات جام ملت‌های 2015 آسیا 15 تیم از جمع 16 تیم خود را شناخت و در روز نهم خرداد 93 تیم برنده رقابت‌های چلنج کاپ آسیا در سال 2014 جواز شرکت در این تورنمنت را کسب خواهد کرد. استرالیا (میزبان مسابقات)، ژاپن (قهرمان دوره قبل)، کره جنوبی (تیم سوم دوره قبل که سهمیه تیم دوم را کسب کرد) و کره شمالی (قهرمان چلنج کاپ 2012) چهار تیمی بودند که بدون شرکت در دور مقدماتی این مسابقات جواز شرکت در جام ملت‌ها را کسب کردند. بحرین (تیم اول گروه D)، امارات (تیم اول گروهE)، عربستان (تیم اول گروه C)، عمان (تیم اول گروه A)، ازبکستان (تیم دوم گروه E)، قطر (تیم دوم گروه D)، ایران (تیم اول گروه B)، کویت (تیم دوم گروه B)، اردن (تیم دوم گروه A)، ، عراق (تیم دوم گروه C) و چین (بهترین تیم سوم) تیم‌هایی هستند که سهمیه حضور در این رقابت‌ها را کسب کرده‌اند و در استرالیا که برای نخستین بار میزبانی این رقابت‌ها را برعهده گرفته است، به مصاف یکدیگر می‌روند.

بدون پدیده تازه

نگاهی به تیم‌هایی که در دور مقدماتی این دوره از رقابت‌های انتخابی جام ملت‌ها شرکت کردند نشان می‌دهد پدیده تازه‌ای در فوتبال آسیا ظهور نکرده و همه تیم‌ها همان رقبای سنتی مناطق مختلف هستند که برای کسب سهمیه ورودی این دوره از جام ملت‌ها با یکدیگر مصاف داشتند. البته برخی تیم‌ها بودند که روندی نزولی را در پیش گرفتند که به نظر می‌رسد هنوز هم این تیم‌ها نتوانسته‌اند خود را در سطح دوم فوتبال قاره کهن تثبیت کنند. تایلند ازجمله این تیم‌هاست که باوجود سرمایه‌گذاری در عرصه باشگاهی در رده ملی اوضاع خوبی ندارد. این تیم در گروه B که ایران، کویت و لبنان​ در آن حضور داشتند حتی یک برد هم کسب نکرد و با 21 گل خورده در 6 مسابقه و زدن ​ 7 گل نشان داد روندی نزولی را نسبت به سال‌های نه‌چندان دور در پیش گرفته است. تیم چین هم در گروهی که عربستان، عراق و اندونزی حضور داشتند سوم شد و به لطف شرایط بهتری که در تفاضل گل نسبت به لبنان داشت توانست عنوان بهترین تیم سوم را به خود اختصاص دهد و راهی جام ملت‌ها شود. چینی‌ها با 8 امتیاز و تفاضل گل 1ـ به کار خود پایان دادند و لبنان با همین امتیاز و تفاضل گل 2ـ در رده سوم گروهB قرار گرفت. برای فوتبال چین که سرمایه‌گذاری هنگفتی در فوتبال انجام داده و نماینده این کشور سال گذشته عنوان نخست لیگ قهرمانان آسیا را هم با اقتدار کسب کرد،قرار گرفتن در رده سوم گروه C و صعود ناپلئونی به جام ملت‌ها چندان خوشایند نخواهد بود. این در حالی است که تیم گوانگجو اورگرانده فصل گذشته با هدایت مارچلو لیپی و به لطف چهار بازیکن گران‌قیمت از آمریکای جنوبی همه تیم‌های ریز و درشت آسیایی را در هم کوبید و مقتدرانه جام قهرمانی را بالای سر برد تا سرمایه‌گذاری 70 میلیون دلاری شرکت اورگرانده به نوعی جواب دهد.

آنچه در گروه‌های پنج‌گانه گذشت

در گروه A این رقابت‌ها چهار تیم عمان، اردن، سوریه و سنگاپور حضور داشتند که از قبل مشخص بود عمان و اردن از قدرت بالاتری نسبت به تیم‌های دیگر برخوردارند. سوریه به سبب مشکلات داخلی که در این کشور وجود داشت دیگر قدرت گذشته را نداشت و سنگاپور هم به طور معمول تیمی درجه سومی در آسیا به حساب می‌آید. در این گروه اردن و سوریه بردهای مشابه 4 بر صفر را برابر سنگاپور کسب کردند تا بهترین بردهای این گروه در دور مقدماتی حاصل آید. در این گروه رقابت اصلی بین عمان و اردن بود که عمان گوی سبقت را از اردن ربود و در نهایت توانست با 14 امتیاز صدرنشین شود و بالاتر از اردن 12 امتیازی به مرحله نهایی صعود کند. تیم‌های سوریه و سنگاپور هم به ترتیب با 4 و 3 امتیاز در رده‌های بعدی این گروه ایستادند.

در گروه B تیم‌های ایران، لبنان، تایلند و کویت به رقابت با یکدیگر پرداختند. تصور این‌که تیم تایلند هر شش مسابقه خود را در مراحل رفت و برگشت واگذار کند دور از ذهن بود و نشان از افت شدید فوتبال این کشور دارد. تایلند در بازی‌های خانگی خود برابر کویت 3 بر یک نتیجه را واگذار کرد، از ایران نیز 3 گل دریافت کرد و مقابل لبنان هم 5 بر 2 شکست خورد. بعد از این‌که تیم ملی ایران در رقابت‌های انتخابی جام جهانی به عنوان صدرنشین صعود کرد و کره را در سئول شکست داد تقریبا کمتر کسی انتظار این را داشت که در گروه B تیمی بتواند با شاگردان کی روش رقابت کند. تیم کشورمان اگر روی اشتباه داور بازی با کویت در خاک این کشور بازی را مساوی نمی‌کرد هر شش دیدار خود را با برد پشت سر می‌گذاشت. با این حال تیم ایران با 16 امتیاز مقتدرانه راهی جام ملت‌ها شد و تیم کویت هم با 9 امتیاز در مکان دوم قرار گرفت. لبنان با این‌که 8 امتیاز اندوخته بود ولی از صعود باز ماند.

گروه C با حضور عربستان، چین، عراق و اندونزی به نظر کمی دشوار می‌رسید. بعضا در مجموع دیدارهای این گروه اتفاقات جالبی رخ داده بود. از جمله تساوی یک بر یک اندونزی و چین، تساوی بدون گل چین و عربستان یا برتری 3 بر یک عراق مقابل چین. در پایان رقابت‌های این گروه تیم عربستان با کسب 16 امتیاز بار خود را خیلی زود به عنوان صدرنشین بست و تیم عراق هم با 9 امتیاز در رده دوم ایستاد. تیم چین که با 8 امتیاز در مکان سوم قرار گرفته بود هم به خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به لبنان به‌عنوان بهترین تیم سوم همه گروه‌ها راهی جام ملت‌ها شد تا هر سه تیم مدعی این گروه جواز حضور در جام ملت‌های 2015 را به دست آورند.

گروه D نیز با تیم‌های یمن، قطر، بحرین و مالزی از قبل آسان‌ترین گروه این مسابقات لقب گرفته بود. رقابت اصلی در این گروه برای صدرنشینی تا آخرین روز بین بحرین و قطر ادامه داشت که سرانجام تیم بحرین توانست با کسب 14 امتیاز به عنوان صدرنشین راهی جام ملت‌ها شود و قطر هم با 13 امتیاز در مکان دوم ایستاد و به جام ملت‌ها راه یافت. مالزی با 7 امتیاز و یمن بدون امتیاز به کار خود پایان دادند.

در گروه E که تیم‌های ازبکستان، ویتنام، امارات و هنگ کنگ حضور داشتند پیش بینی بر این بود که ازبک‌ها با صدرنشینی به جام ملت‌ها راه یابند، ولی این تیم امارات بود که در نهایت با کسب 16 امتیاز و با اختلافی 5 امتیازی نسبت به ازبک‌ها در صدر جدول قرار گرفت و به جام ملت‌ها رسید. ازبکستان دوم شد و جواز صعود را دریافت کرد. هنگ کنگ و ویتنام که با 4 و 3 امتیاز در رده‌های بعدی قرار گرفتند تیم‌هایی نبودند که بتوانند مدعیان این گروه را به خطر بیندازند.

جدول رده‌بندی کامل مسابقات انتخابی جام ملت‌ها به این شرح است:

* گروه A:

1ـ عمان 14 امتیاز، 2- اردن 12 امتیاز، 3- سوریه 4 امتیاز، 4- سنگاپور 3 امتیاز

* گروه B:

1ـ ایران 16 امتیاز، 2- کویت 9 امتیاز، 3- لبنان 8 امتیاز، 4- تایلند بدون امتیاز

* گروه C:

1ـ عربستان سعودی 16 امتیاز، 2- عراق 9 امتیاز، 3- چین 8 امتیاز، اندونزی 1 امتیاز

* گروه D:

1ـ بحرین 14 امتیاز، 2- قطر 13 امتیاز، 3- مالزی 7 امتیاز، 4- یمن بدون امتیاز

* گروه E:

1ـ امارات 16 امتیاز، 2- ازبکستان 11 امتیاز، 3- هنگ کنگ 4 امتیاز، ویتنام 3 امتیاز

آماری خیره‌کننده

از اتفاقات جالب توجه این دوره از مسابقات انتخابی جام ملت‌های آسیا، باید به آقای گلی رضا قوچان‌نژاد اشاره کرد. مهاجم سرعتی تیم ملی در 6 بازی که انجام داد 5 گل به ثمر رساند. علی مبخوت از امارات هم این آمار را بر جای گذاشت تا نام او در کنار قوچان نژاد قرار گیرد. مهاجم تیم چارلتون انگلیس در دیدار تدارکاتی مقابل گینه هم زننده تنها گل تیم ملی بود که نشان داد اگر همین شرایط ادامه پیدا کند او امید اول ایران برای گلزنی در جام جهانی 2014 خواهد بود. جواد نکونام کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران هم با زدن 4 گل در رده سوم قرار گرفت که برای یک بازیکن در پست هافبک دفاعی آماری قابل توجه در 6 مسابقه است.

علی رضایی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها