به گفته یک فوق تخصص بیماریهای کلیه، نتایج به دست آمده از یک تحقیق نشان می‌دهد بین 80 تا 90 درصد از افراد مبتلا به انواع نارسایی‌های کلیه از بیماری خود اطلاعی ندارند.
کد خبر: ۶۵۳۹۲۰
مبتلایان به نارسایی کلیه از بیماری خود بیخبرند

دکتر ایرج نجفی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی کلیه اظهار داشت: این تحقیق بر روی 11 هزار و 500 نفر از ساکنان استان گلستان انجام شده است.در بین 3600 نفر از افراد بین 18 تا 70 سال این استان میزان شیوع نارسایی کلیه متوسط و پیشرفته 5.5 درصد است.
نجفی توضیح داد: نارسایی کلیه به 5 درجه تقسیم می شود؛ درجه 1 و 2 خفیف، درجه 3 متوسط و درجه 4 و 5 پیشرفته است.
وی با بیان اینکه میزان ابتلا به نارسایی کلیه با افزایش سن افزایش می یابد، ادامه داد: طبق نتایج این تحقیق میزان افراد بالای 40 سال مبتلا به نارسایی های کلیه پیشرفته 31.4 درصد است.
نجفی گفت: میزان ابتلا به نارسایی های کلیه درجه 3، 4 و 5 در افراد زیر 40 سال 14 درصد، افراد بین 40 تا 50 سال 26 درصد، افراد 50 تا 60 ساله 36 درصد، افراد 60 تا 70 ساله 40.3 درصد و افراد بالای 70 سال 52 درصد است.
فوق تخصص کلیه اظهار داشت: بیماری کلیه یک معضل اجتماعی است که علاوه بر ایجاد مشکلات فراوان برای بیمار، تبعات مالی زیادی نیز برای جامعه به همراه دارد.
نجفی با بیان اینکه نارسایی های کلیه در بین 9 گروه از افراد جامعه شایع تر است، افزود: افراد دارای سن بالای 50 سال، افراد مبتلا به دیابت، مبتلایان به فشار خون، افراد چاق، افراد دارای چربی خون بالا (کلسترول بالای 200 و تری گلیسیرید بالای 50)، سیگاری ها، افراد دارای سابقه ژنتیکی، افراد دارای سابقه بیماری کلیوی و معتادان ازجمله افراد دارای احتمال بیشتر ابتلا به نارسایی کلیه هستند.
وی گفت: دیالیز یکی از مواردی است که مبالغ زیادی سالانه صرف آن می شود؛ طبق آمار ارایه شده در کشور آمریکا هزینه دیالیز خونی برای هر نفر 60 هزار دلار، هزینه دیالیز صفاقی 40 هزار دلار، هزینه دیالیز پیوندی 25 هزار دلار و به طور متوسط هزینه درمان هر یک فرد دیالیزی سالانه 40 هزار دلار اعلام شده است.
نجفی اظهار داشت: در کشور ما به دلیل ارایه حمایت های یارانه ای دولت از بیماران، مبلغ کمتری بیماران پرداخت می کنند اما اگر مبالغی راکه دولت از منابع مربوط به بیت المال برای این منظور هزینه می کند، درنظر بگیریم کمتر از هزینه های یک فرد دیابتی در آمریکا نمی شود.
وی با یادآوری میزان زیاد مبتلایان به نارسایی کلیه در بین سالمندان گفت: درحال حاضر 65 درصد جمعیت کشور ما زیر 40 سال سن دارد اما تا 20 سال آینده تعداد افراد بالای 65 سال ما به 60 درصد خواهد رسید؛ بنابراین بهتر است مسوولان از اکنون برای پیشگیری از بروز مشکلات در سال های آتی برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.
به گفته نجفی، بیش از 40 هزار نفر در کشور ما تحت همودیالیز خونی، صفاقی و پیوندی هستند که پیوندی ها نیمی از آنها را تشکیل می دهند.
دکتر محمدرضا گنجی رییس انجمن نفرولوژی نیز در این نشست در مورد برگزاری مراسم گرامی داشت روز جهانی کلیه اظهار داشت: این مراسم امسال با شعار ˈمراقب کلیه خود در سنین بالا باشیدˈ همزمان در روز 22 اسفند ماه مصادف با روز جهانی کلیه در کشورهای مختلف برگزار می شود.
وی با تاکید بر لزوم توجه سالمندان به سلامت کلیه های خود افزود: جامعه ایران در حال پیر شدن است و با افزایش سن کارکرد کلیه نیز کاهش می یابد.
گنجی توضیح داد: با گذشت هر 10 سال از سن افراد کارکرد کلیه نیز 10 سی سی در دقیقه کاهش می یابد، بنابراین مواجه شدن با مشکلات کلیوی در سنین بالا امری طبیعی است که برای پیشگیری از بروز آن باید از سنین پایین تر افراد مراقبت از کلیه های خود را آغاز کنند.
دکتر شهرزاد عصاره فوق تخصص کلیه نیز در مورد اهداف برگزاری مراسم گرامی داشت روز جهانی کلیه اظهار داشت: این مراسم با هدف افزایش سطح آگاهی های مردم و آشنا کردن آنها با مشکل نارسایی کلیه در سالمندی و به صورت پرسش و پاسخ برگزار می شود.
وی محور اصلی برگزاری این مراسم را ˈنارسایی مزمن کلیه در سالمندانˈ عنوان کرد و افزود: میانگین سن و امید به زندگی در کشور ما روبه افزایش است و سالانه با جمعیت زیادی از افراد نیازمند به مراقبت از کلیه، دیالیز و یا پیوند کلیه مواجه می شویم، بنابراین باید برای پیشگیری از روند روبه افزایش این مشکل برنامه ریزی های لازم در کشور صورت گیرد.
به گفته وی مراسم گرامی داشت روز جهانی کلیه 22 اسفند ماه در بیمارستان فیروزگر تهران برگزار می‌شود.|شبکه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها