اگر در جام‌جهانی از گروه‌مان صعود کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم

کفاشیان: وینگادا توصیه کروش نیست

فرهنگ ورزش در سایه !

کد خبر: ۶۵۳۹۱۱
فرهنگ ورزش در سایه !

حجت اله اکبرآبادی

دامنه بی اخلاقی ها در ورزش در شرایطی رو به گسترش است که کارشناسان بارها نسبت به این مسئله زنگ خطر را به صدا درآورده اند .
براستی فکر می کنید دلیل این بی اخلاقی ها در ورزش چیست ؟ آیا همه چیز به این بر می گردد که همراه با ورود بی ضابطه پول به چرخه ورزش ، بلوغ فکری و فرهنگی لازم در بین بازیگران عرصه ورزش اعم از قهرمانان و مربیان ایجاد نشده است ، یا ریشه همه اینها بر می گردد به این که ورزش ما برخوردهای سلبی و انضباطی لازم را در قبال این ناهنجاریهای رفتاری و اخلاقی از خود نشان نداده است .
بی شک همه اینها در یک چرخه بر هم اثر گذار هستند و نمی توان صرف "پول" را در این بی اخلاقی ها متهم شماره یک دانست .چه اینکه اگر بخواهیم چنین حکمی دهیم باید بگوییم ؛ همه ثروتمندان بی اخلاق هستند که طبیعتا چنین نیست و اگر امروز جامعه ورزش با معضل بی اخلاقی مواجه است ، باید دید در بستر ورزش چه کاشته ایم و کدام کار فرهنگی خاص را انجام داده ایم که به استناد آنها بتوان دلگرم بود دامنه این ناهنجاریها در محیط ورزش رو به کاهش خواهد گذاشت ؟
متاسفانه در ورزش ایران آنقدر که به روبنا و ظواهر توجه کرده ایم به باطن آن توجه لازم را نشان نداده ایم تا بدنه ورزش در شرایطی روز به روز بزرگ شود که به دلیل پایه ضعیف ، هر لحظه امکان هر سستی و کژی در آن هست . برای همین نیز هست که امروز شاهد این هستیم یک قهرمان ملی و شناخته شده رشته والیبال در سطح جامعه، بدون دل نگرانی از عواقب عملکرد خویش ، دست به فحاشی می زند و تازه در پاسخ به این سئوال که چرا در حین مسابقه فحاشی کرده است ، جواب می دهد که فحش هایش به زبان آذری بوده و کسی متوجه آنها نشده است ! واقعا در این رابطه چه باید گفت ،آیا قهرمان ملی که کلی برایش هزینه شده تا در سطح ورزش رشد کرده و به شرایط امروز برسد ، باید غیر مسوولانه در رابطه با عملکرد خود صحبت کند ؟ بطور طبیعی اگر با چنین ورزشکارانی برخورد های تنبهی لازم صور ت گیرد ، آنان به خود این اجازه را نمی دهند که به سادگی و بدون کوچکترین دغدغه ای ، ارزش ها را در محیط ورزش زیر پا گذاشته و با فحاشی ، محیط های پاک ورزش را آلوده کنند . بدیهی است این مسئله باید هشداری برای مسوولان ورزش تلقی شده و موضوع فرهنگی ورزش را جدی تر از گذشته مورد توجه قرار دهند . موضوعی که باید در ورزش اصل باشد تا فرع ، مطمئنا اگر امروز این هشدار جدی نگیریم ، فردا سنگ روی سنگ بند نخواهد شد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها