توزیع سبدکالا که از ابتکارات دولت یازدهم بود به دلیل بی‌برنامگی و ناهماهنگی‌های مسئولان به معضلی تبدیل شد که همچنان حواشی آن ادامه دارد. با وجود اینکه توزیع سبدکالا از اواسط بهمن‌ماه آغاز شد اما فروشگاه‌ها همچنان شاهد صف‌های طولانی هستند.
کد خبر: ۶۵۰۸۹۰

جام جم سرا: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ تاکنون بالغ بر 12 میلیون نفر از سرپرستان خانوار سبدکالای خود را دریافت کرده‌اند و زمان دریافت سبدکالا همچنان تا آخر اسفند تمدید شده است. جالب اینکه دولت تصمیم دارد که سبدکالای نوبت اول را به 16 میلیون سرپرست خانوار ارائه دهد و بر این اساس، مرحله آخر مشمولان دریافت سبدکالای نوبت اول که تعداد افراد تحت تکفل آنها کمتر از 4 نفر است، قرار است فراخوان شوند. براین اساس یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از اعلام مشمولان جدید دریافت سبدکالا در روزهای آینده خبرداده و به خبرگزاری مهر گفته است: سرپرستان خانوار کمتر از 4 نفر با حقوق بیش از 500 هزار تومان نیز به زودی برای دریافت سبدکالا فراخوان می‌شوند.
همچنین این اواخر شایعه حذف شیر وتخم‌مرغ از سبد دوم به میان آمده است اما مدیرعامل صنایع شیر ایران با رد این خبر گفته است: حذف شیر و تخم‌مرغ از سبدکالا شایعه است، دولت برای تضمین سلامتی مردم باید حجم کالاهای لبنی و پروتئینی را در سبدکالا بیشتر کند.
گفتنی است روز گذشته مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت (اسکاد) آمادگی شبکه تعاونی‌های توزیعی را برای تامین اقلام سبد کالای دوم اعلام کرد. بهمن عبداللهی به ایسنا گفته: با توجه به آنکه بیش از 80 درصد کار توزیع سبد کالا توسط شبکه تعاونی‌ها صورت گرفته و تعاونی‌ها در امر توزیع تا به اینجا موفق عمل کرده‌اند درخواستمان این است که با توجه به امکانات و پتانسیل‌های بالای بخش تعاون، تامین اقلام سبد کالا را هم پوشش بدهند. اگر چه محوریت اجرای طرح با دستگاه‌های دولتی، شرکت پشتیبانی دام کشور و بازرگانی دولتی بوده ولی در سبد اخیر بخشی از کالاها مثل تخم مرغ از سوی اتحادیه‌ تعاونی‌های مرغداران تامین شد.عبداللهی در پاسخ به این پرسش که آیا تعاونی‌ها توزیع سبد دوم کالا را هم بر عهده خواهند داشت یا خیر؟ گفت: طبعا اگر به تعاونی‌ها تکلیف شود وظیفه خود را به نحو شایسته انجام خواهند داد منتها در حال حاضر هیچ گونه اعلام رسمی در خصوص توزیع یا عدم توزیع سبد کالای دوم صورت نگرفته و این احتمال وجود دارد که سبد دوم کالا تماما تا پایان سال توزیع نشود.به اعتقاد مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت (اسکاد)، توزیع سبد کالا به گونه‌ای نیست که امروز در مورد آن تصمیم گرفته و از فردا توزیع آن شروع شود زیرا باید تمهیدات لازم و مقدمات کار بخصوص تامین کالای آن فراهم شود بنابر این ممکن است بخشی از سبد دوم تا پایان سال توزیع و بخشی دیگر به سال آینده موکول شود.

ازدحام دریافت سبدکالا همچنان ادامه دارد

پس از وقفه‌ چند روزه، مرحله تکمیلی توزیع سبدکالا از سوم اسفند ماه آغاز شد. با وجود اینکه تعداد زیادی از مشمولان سبدکالای خود را دریافت کرده بودند، اما در دوره تکمیلی جدید باز هم فروشگاه‌های مشخص شده شاهد صف‌های طولانی هستند.
در اطلاعیه وزارت صنعت، معدن و تجارت از مشمولان خواسته شده است جهت جلوگیری از ازدحام و سهولت در دریافت سبدکالا، سرپرستان خانوارهای 4 نفره به بالا شامل کارگران شاغل و مستمری بگیران با حقوق بیش از 000/000/5 ریال (پانصد هزار تومان) و کارکنان دولت دارای بیمه‌های تامین‌اجتماعی از روز شنبه مورخ 3/ 12/ 1392 لغایت پایان اسفند سال‌جاری به مراکز عرضه کالا مراجعه و نسبت به دریافت سبد رایگان کالا اقدام کنند.

بازار سیاه خرید و فروش سبدهای دریافتی!

خبرگزاری فارس در گزارشی توصیفی از نحوه ارائه سبدکالا به مردم نوشت: به یکی از فروشگاه‌های توزیع سبدکالا رفتیم. مسئول فروشگاه 10 نفر، 10نفر، حاضران را به محل اصلی توزیع هدایت می‌کند. در این بین فردی که به گفته خود 3بار برای دریافت سبدکالای خود مراجعه کرده اما موفق به دریافت باقی سبد خود نشده به ما می‌گوید: در فروشگاه تعاونی مصرف فرهنگیان فقط مرغ دریافت کردم و گفتند باقی را می‌توانی از جای دیگری تهیه کنی، اما سه بار است که به این محل می‌آیم و آنها می‌گویند ما سبد کامل می‌دهیم. در بین صف‌ها خوشبختانه دعوا یا جدال لفظی نیست ولی ایستادن طولانی مدت در صف برای بسیاری که غالبا هم میانسال هستند، خسته کننده است.فردی که سبدکالای خود را دریافت کرده و به سمت در خروجی در حرکت است با لحنی اعتراض آمیز می‌گوید: اگر دولت می‌خواهد کمک کند، به جای این دردسرها معادل آن پول به مردم می‌داد.از این فروشگاه به فروشگاه دیگری در حوالی حسن‌آباد می‌رویم. باز هم منظره‌ای مشابه در جلوی ما نمایان می‌شود.در کنار این صف‌ها کوهی از کارتن‌های خالی توجه‌‌مان را جلب می‌کند. کارتن‌هایی که در آن کالا بوده و حالا به دست مصرف‌کننده رسیده است.در این صف هم بیشتر میانسالان و پیرمردها و پیر زنان هستند، البته جوانان هم در صف ایستاده‌اند ولی تعدادشان کمتر است.برای گرفتن فیش حداقل نیم ساعتی باید ایستاد. در حال راه رفتن از کنار این فروشگاه بزرگ هستیم که صدای بلندی به گوشمان می‌رسد: آقا این برنج‌تون فروشیه؟ اگر فروشیه می‌خرم. مردی از پشت محوطه فروشگاه این جمله را به زن و شوهری که اقلام کالایی مخصوص سبدکالا در دست داشتند، خطاب کرده است. آن دو جوابی نمی‌دهند و می‌روند. در دو قسمت فروشگاه عده‌ای نشسته و منتظر دریافت‌‌کنندگان سبدکالا هستند. محوطه را دور می‌زنیم و صاحب همان صدا را می‌بینیم که در حال تعیین قیمت 10 کیلو برنج و 24 عدد تخم‌مرغ و مرغ، است. گویا مشتری کالای خانواری شده است. بهتر بود دولت به جای کالا، یارانه نقدی پرداخت می‌کرد که هم دردسر کمتری داشت و هم هدف دولت برای کمک به معیشت مردم حفظ می‌شد. با توجه به موقعیت جغرافیایی این فروشگاه، تعداد صف ایستاده‌ها کمتر بود. کامیون حامل برنج کنار در ایستاده و کارگران فروشگاه در حال تخلیه هستند. یکی از کارگران که انگار کم حوصله است، کیسه‌های برنج را از بالای پله‌ها به پایین پرت می‌کند و همین کار یک طرف پله را برای عابران مسدود می‌کند.مسئول فروشگاه وقتی متوجه حضور ما و عکاس می‌شود، به کارگران تذکر می‌دهد که این برنج‌ها را اینطور پرتاب نکنند. بعد از دیدن کارت خبرنگاری ما، اجازه رفتن می‌دهد.به گزارش فارس، به نظر می‌رسد در صورت ادامه عرضه کالا تنها در فروشگاه‌هایی خاص هیچ‌گاه نمی‌توان انتظار نبود این صف‌های طولانی و معطلی مردم برای دریافت سبدکالا را داشت.بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد اگر دولت در مرحله دوم توزیع سبدکالا، باز هم از این فروشگاه‌های محدود استفاده کند، صف‌های طویل، خستگی، اعتراض و اتلاف وقت مردم بر جای خود باقی خواهد ماند.البته مدتی پیش یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن تجارت از اجرای طرح صف‌بندی خبر داد.

ناهمخوانی طرح سبدکالا با شعارهای دولت یازدهم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری مخالفت مسئولان دولت فعلی با کمک‌هایی از جنس سبدکالا، گفت: بعید بود دولت با مواضعی که اعلام کرد، دست به این کار بزند اما متاسفانه در عمل بسیار بد شد و اولین سوءاستفاده را آمریکایی‌ها کردند. سید مرتضی نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با فارس، درباره نحوه توزیع سبدکالا گفت: با توجه به نقدهایی که مسئولان دولت فعلی نسبت به دولت قبلی داشتند، به نظر می‌رسید با این نوع کمک کردن به مردم مخالف باشند لذا اینکه چطور به این نتیجه رسیدند که سبدکالا بدهند جای تعجب دارد.برخی از مسئولان دولت فعلی به صراحت با این نوع کمک‌رسانی مخالفت کرده بودند، به نظر نمی‌آمد دولت با مواضعی که اعلام کرده بود، دست به این کار بزند اما متاسفانه در عمل بسیار بد شد و اولین سوءاستفاده را آمریکایی‌ها کردند و مدعی شدند مردم ایران گرسنه هستند که در چنین شرایطی سبد دریافت می‌کنند و پولی که از ما گرفته‌اند صرف کالاهای‌اساسی‌شان شده است.ما دیدیم که این روند منجر به معذرت‌خواهی رسمی رئیس‌جمهور شد، لذا دولت باید هوشیاری بیشتری را به خرج دهد و این اشتباهات را تکرار نکند؛‌ هرچند سوالاتی در این زمینه و درباره تامین منابع سبدکالا وجود دارد.|تهران امروز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها