قیمت سکه به مرز یک میلیون تومان رسید و بهای دلار از 3000 تومان گذشت

افزایش غیرمنتظره قیمت ارز و سکه

همزمان با کاهش شاخص بورس، قیمت سکه، طلا و ارز دیروز به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یافت و حدنصاب جدیدی بر جا گذاشت.
کد خبر: ۶۵۰۰۰۹

به گزارش خبرنگار ما، در حالی که اتفاق و فعل و انفعال خاصی در صحنه سیاست داخلی و خارجی ایجاد نشده و در مجموع شرایط عادی بود از صبح روزگذشته همزمان با افت شاخص‌های بورس، قیمت سکه، طلا و ارز به طور هماهنگ افزایش یافت.این افزایش که البته با نوسانات متعددی تا پایان روز کاری همراه بود، باعث عبور قیمت دلار از مرز 3000 تومان و رسیدن بهای سکه تمام طرح جدید به نزدیکی یک میلیون تومان شد.در همین حال کارشناسان پولی ـ مالی و فعالان بازار علت‌های مختلفی را برای این افزایش عنوان کردند.

به‌ گمان عده‌ای، بازار به استقبال شب عید رفته است و بالا رفتن حجم تقاضا موجب این افزایش قیمت شده است. اما برخی دیگر نیز اعلام اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از فروردین یا اردیبهشت سال آینده را دلیل این افزایش قیمت عنوان کردند.

گروهی دیگر نیز بر این عقیده هستند که افزایش‌ اخیر نرخ طلا در بازارهای جهانی موجبات این افزایش قیمت را فراهم آورده است.این در حالی است که بازار طلای جهانی نیز اگر دیروز اندکی کاهش قیمت اونس را احساس کرد، اما به دلیل نگرانی‌ها در مورد رشد اقتصادی چین و اظهارات رئیس‌جمهور موقت اکراین در مورد قرار گرفتن این کشور در آستانه ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها، همچنان در نزدیکی بالاترین رقم در چهار ماه اخیر باقی ماند.

رشد قیمت سکه و طلا

بررسی بازار سکه و طلا نشان می‌دهد که دیروز قیمت‌ها در این بازار با افزایش قابل‌توجهی روبه‌رو بودند به‌طوری که قیمت سکه طرح جدید با 30 هزار تومان افزایش به 993 هزار و مرز یک میلیون تومان رسید.همچنین روز گذشته قیمت نیم سکه با 4000 تومان افزایش 495 هزار تومان، ربع سکه با 5000 تومان رشد 295 هزار تومان، سکه گرمی با رشد 9000 تومانی 195 هزار تومان و هر گرم طلای 18 عیار با 1685 تومان افزایش به بهای 98 هزار و 989 تومان فروخته شد و به مرز100هزار تومان رسید.در بازار جهانی طلا نیز قیمت اونس با سه دلار کاهش معادل 1336 دلار برای فروش تعیین شد.

افزایش قیمت ارز

در همین حال در بازار ارز، دلار با پرش 52 تومانی از مرز 3000 تومان عبور کرد و به 3020 تومان رسید. این در حالی است که این ارز در دوشنبه هفته جاری با قیمت 2968 تومان معامله می‌شد. همچنین یورو با 65 تومان رشد به 4140 تومان رسید و این در حالی بود که روز دوشنبه 4075 تومان قیمت داشت.

کاهش شاخص بورس و فرابورس

از سوی دیگر روز گذشته بورس با کاهش شاخص‌ها روبه‌رو شد به طوری که شاخص کل بورس 762 واحد و شاخص کل فرابورس 5.3 واحد کاهش را تجربه کرد.

کارشناسان علت این امر را تصویب قطعی افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به 13 سنت از سوی مجلس و تائید شورای نگهبان دانستند که سبب شد تا اقبال به بازار کم شود.

کارشناسان چه می‌گویند؟

در همین حال دکتر علی معنوی‌راد، کارشناس مسائل پولی و بانکی درباره تلاطم قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز از یک‌سو و کاهش قیمت جهانی طلا از سوی دیگر به جام‌جم گفت: این افزایش قیمت‌ها به دلیل نزدیک شدن به سال نو طبیعی است. همیشه در این زمان تقاضا برای خرید سکه افزایش می‌یابد و از سوی دیگر افزایش مسافرت‌های خارج از کشور در این زمان تقاضای دلار در بازار را بالا می‌برد.

وی با اشاره به این‌ که قیمت دلار با نزدیک شدن به هفته دوم اسفند روند صعودی بیشتری خواهد داشت، افزود: اکنون افزایش قیمت‌ها به وضع سیاسی و اقتصادی کشورمان ربطی ندارد و خبرهایی که این روزها درباره تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای منتشر می‌شود، خبرهای منفی نیست که روی بازار اثر بگذارد.

معنوی‌راد با بیان این‌ که هنوز اثرات مثبت مربوط به اظهارات وندی شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، درباره حق غنی‌سازی ایران در بازار باقی‌مانده است، تصریح کرد: اکنون و در مجموع ما خبر منفی سیاسی در بازار نداریم و در داخل کشور هم اتفاق خاصی روی نداده است که موجب اثر منفی در بازار شود یا به آن کمک کند.

بانک مرکزی نیز موقعیت و سیاست خود را در بازار ارز تغییر نداده است و خبرهایی هم که از قیمت و فروش نفت ایران می‌آید، منفی نیست و حتی صحبت از ماندن قیمت نفت در سطوح بالای 105 و 110 دلار در هر بشکه مطرح است.

وی درباره اثر افزایش قیمت دلار بر بازارهای دیگر وابسته به این ارز اظهار کرد: باید در نظر داشته باشید که ما درباره نرخ تورم، دو پایه داریم؛ یکی قیمت‌های واقعی و دیگری انعکاس‌های روانی است. وقتی به سال نو نزدیک می‌شویم قیمت کالاها افزایش می‌یابد و بازار شب عید به اصطلاح معروف، همیشه روی همه قیمت‌ها کم و بیش اثراتی می‌گذارد.

از سوی دیگر قدسی تاجمیر ریاحی، کارشناس مسائل ارزی درباره افزایش غیرمنتظره قیمت سکه، طلا و ارز گفت: افزایش 50 تا 60 دلاری قیمت اونس جهانی طلا طی روزهای گذشته به صعود قیمت‌ها در این بازار منجر شد گرچه دیروز این قیمت کاهش داشت، اما حباب ایجاد شده در بازار به دلیل افزایش قیمت دلار داخلی روی این قیمت‌ها اثر گذاشته است.

این کارشناس ارزی، شب عید را در افزایش قیمت ارز دارای بیشترین تاثیر ارزیابی و تصریح کرد: کاهش نقدینگی و نیاز شرکت‌ها و بازار به ارز به دلیل رشد مسافرت‌ها بر این امر موثر است.

همچنین برخی مردم برای مقابله با تورم اول سال آینده در اسفندماه بخشی از نقدینگی خود را به ارز تبدیل می‌کنند که این امر نیز در رشد تقاضا و قیمت ارز و دلار موثر است.

وی افزایش قیمت سکه و ارز را روی فضای دیگر بازارها موثر دانست و افزود: رشد قیمت ارز و طلا بر قیمت‌های لوازم الکترونیک یا بازار آهن اثر داشته و افزایش قیمت‌های دو روز گذشته در این بازارها ناشی از افزایش قیمت ارز است.

کتایون مافی‌ / ‌گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها