یکی از خوانندگان سایت خبری الف با انتقاد از بخش پیام های بازرگانی برنامه «عموپورنگ» از داریوش فرضیایی خواسته است در اوج خداحافظی کند.
کد خبر: ۶۴۷۹۲۹
عموپورنگ، در اوج خداحافظی کن!/ انتقاد از تبلیغ ماکارونی در این برنامه

متن این یادداشت بدین شرح است:

داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ دهه اخیر از جمله فعالان پرشور عرصه اجرای برنامه کودک و نوجوان تلویزیون به شمار می آید. پورنگ پر جنب و جوش با آن شیرینی زبان و فصاحت بیان به خوبی توانست در قلب کودکان این مرز و بوم جا باز کند و به ماندگارترین خاطرات شفاهی ذهن آنان تبدیل گردد.

پورنگ پا به پای کودکان ما آمد، بزرگ شد و بزرگ شدند. اما هر شخصیتی به هر میزان که بزرگ شود بایسته ها و شایسته های شخصیتش نیز بزرگ تر و لزوم حفاظت از آن ضروری تر می گردد. پورنگ تقریباً به خوبی توانست بی حاشیه تا بدین برسد. جا دارد مسئولین سیما از او و تیم همراهش به پاس یک دهه تلاش مجدانه در عرصه کودکان و نوجوانان به نحو شایسته تقدیر نمایند.

اما در کنار این همه، رگه هایی از زاویه گیری پورنگ از اهداف اصلیش طی یکی دو سال اخیر مشاهده شد و زنگ خطر را برای او به صدا در آورد که متاسفانه تیم همراه او یا ندیدند و یا نخواستند که ببینند و راهنماییش کنند و خود نیز از آن غفلت نمود. پورنگ کم کم وارد عرصه تجاری سازی برنامه هایش و اقتصادی کردن آنها و به عبارتی پول سازی افتاد آن هم علناً و به سبک و سیاق پیام های بازرگانی!

پورنگ دیروز که حرف های قشنگ و حرکات جذابش پسران و دختران کوچک ما را پای برنامه هایش میخکوب می کرد اکنون با در دست گرفتن سی دی های مختلف بازار گرمی کرده و مشتری جذب می نمود و تبیلغ کالای فرهنگی می کرد! کار به همین جا ختم نشد و تبلیغ ماکارونی و لازانیا و پفک و ... سر از برنامه پورنگ در آورد. بچه های معصوم با نگاه های بهت زده و سکوت معنا دار حرکات و سخنان نا مفهومی را می شنیدند که انتظارش را نداشتند.

کودکانی که ماه ها منتظر حضور در برنامه عمو پورنگ بودند اکنون باید تماشاچی پیام های بازرگانی عمویشان می شدند. آیتمی که هر روز تلویزیون مانند سوهان روح بر سر و صورت مخاطبانش می کوبد و زجرشان می دهد.

عمو پورنگ! کاش به همان سالهای نخستین برنامه هایت بر می گشتی. کاش تهیه کنندگان برنامه ات و مدیران شبکه ۲ شخصیت معصوم و دوست داشتنی تو را با ماکارونی و چیپس و لازانیا خدشه دار نمی ساختند. پورنگ ! پسر کوچکم اکنون دیگر مشتری پر و پا قرص سه سال پیش تو نیست و به راحتی از کنار برنامه ات می گذرد! می دانی چرا؟! تو عوض شده ای یا عوضت کرده اند.

بگذار در ذهن کودکان ما عمو پورنگ همان پورنگ سال های پیش بماند. بگذار طعم شادمانه و شیرین برنامه ها و حرف های قشنگت در پس زمینه ذهن فرزندانمان همواره بماند. یا همان پورنگ سابق بمان یا در اوج خداحافظی کن !

زین العابدین زینالپور فتاحی - فوق لیسانس فقه و مبانی حقوق اسلامی/ سایت خبری الف

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زینب شاهپری
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
۰
۰
آقای محترم اولا پسر شما رو نمیدونم ولی اكثریت هنوز هم طرفدار عمو پورنگ و برنامه هاشون هستن دوما وقتی مطلبی رو مینویسید درست بنویسید و ذهن كسانی رو كه این برنامه رو ندیدند خراب نكنید تو برنامه ایشون هیچ تبلیغی راجع به پفك و چیپس نبوده با این حرف معلوم میشه شما یا اصلا برنامه رو ندیدید یا یه قسمت یا بخش هایی از برنامه رو دیدید برنامه فقط ماكارونی و لازانیا و پیكوتك رو تبلیغ كرد اونم فقط كمتر از 5 دقیقه از یك ساعت و 20 دقیقه كل برنامه هدفشونم این بوده كه این محصولاتی كه حداقل سروكارشون باغلات هست جایگزین محصولات شور مثل پفك و چیپس و امثال آن شود و بارها هم تاكید كردند و این خیلی خوبه كه بچه ها براشون جا افتاده و به طرف این محصولات مضر نرن كه خدا رو شكر تاثیر زیادی هم داشته و بسیاری از مادرا كه باید با بچه هاشون به خاطر این اسنك ها سرو كله بزنن تا به بچه ها بفهونن كه به خاطر خودشون اونها رو از این اسنك ها منع میكنن و حالا این برنامه كمك حالشون شده بسیار راضین حالا اینكه بیاین به خاطر این به قول شما تبلیغ اونم 3،4 دقیقه ای كه اونم با هدف مثبت انجام میشه انتقاد مخرب كنید واقعا جای تاسف داره .
در ضمن تیم عموپورنگ همیشه با برنامه و با دقت وبا فكر و حساب شده عمل میكنه و به خاطر همین هست كه مثل بقیه برنامه های كودك و عمو وخاله ها مدام در تلویزیون نیست و بین همه برنامه هاش وقفه چند ماهه تا چند ساله داره چون روی طرحاشون درست وحسابی كار میكنن بعد برنامه رو راه میندازن و برای همین هم همیشه موفق بودن و خواهند بود عمو پورنگ همون عموپورنگ سابق هست و عوض هم نشده و شبكه كودك همیشه بهش نیاز داره و خواهد داشت و باید بماند. برنامه كتابخانه تموم شد و مطمئن باشید چند ماه یا حتی چند سال دیگه باز با یه برنامه متفاوت و مثل همیشه موفق برمیگرده
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها