فرقی نمی‌کند بخواهید عضو شورای شهر شوید یا نماینده مجلس، بخواهید گذرنامه بگیرید یا جایی استخدام شوید. خلاصه قصد انجام هر کاری را داشته باشید که در آن نیاز به بررسی سوابق و تائید صلاحیت اجتماعی‌تان باشد، ممکن است کار به این سادگی‌ها هم که فکرش را می‌کنید، پیش نرود.
کد خبر: ۶۴۷۶۳۴

ماجرا از این قرار است که اگر هنگام رانندگی مثل نقل و نبات تخلف می‌کنید به خیال این‌که با چند صد هزار تومان قبض جریمه و چند نمره منفی سر و ته قضیه را هم بیاورید، باید بگوییم از این خبرها هم نیست؛ چون ممکن است به همین زودی‌ها اتفاق‌های جدیدی بیفتد. مسئولان پلیس راهور طرحی را به کمیسیون حقوقی ـ قضایی مجلس ارائه کرده‌‌اند که اگر تصویب شود تخلفات رانندگی شهروندان در سوابق اجتماعی‌شان درج ‌می‌شود. سردار مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا با تاکید براین‌که قانون جدید جرایم رانندگی فقط جریمه محور نیست؛ از اصلاح بندهایی از این قانون خبر می‌دهد که در دستور کار مجلس قرار دارد و براساس آن قرار است تخلفات رانندگی افراد نیز به‌عنوان بخشی از سوابق اجتماعی‌شان ثبت شود.

اگر نمایندگان مجلس به این پیشنهاد جواب مثبت بدهند پس از تصویب، سوابق تخلفات افراد نیز در کارنامه رانندگی آنها که نزد پلیس محفوظ است، ثبت خواهد شد تا برای انجام هر کاری که نیاز به تائید صلاحیت و سلامت اخلاقی و رفتاری شهروندان باشد، به آن استناد شود. هرچند برخی اعضای کمیسیون حقوقی قضایی مجلس معتقدند این پیشنهاد یک سری ابهامات دارد؛ از جمله این‌که تخلفات رانندگی را نمی‌توان جرم به حساب آورد تا آن را در سوابق اجتماعی افراد گنجاند، با این حال در این باره برخی تخلفات حادثه‌ساز رانندگی از جمله بی‌توجهی به قوانین از سوی برخی رانندگان که به صدمه رسیدن به دیگران منجر شود یا تصادف منجر به فوت بر اثر مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی یا سرعت و سبقت غیرمجاز و... را می‌توان مورد بررسی قرار داد.

مسئولان پلیس امیدوارند با تصویب این پیشنهاد، میزان پایبندی رانندگان ایرانی به رعایت قوانین و مقررات افزایش یابد و بخصوص آن دسته از رانندگانی که بدون نگرانی از پرداخت جریمه‌های سنگین و نمره منفی فقط به تخلف کردن فکر می‌کنند، اگر بفهمند دیگر با پول نمی‌شود سرو ته تخلفات رانندگی را هم آورد و قرار است این تخلفات در سوابق اجتماعی‌شان هم ثبت شود، شاید برای تخلف کردن دست به عصا‌تر شوند.

پوران محمدی ‌‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها