در حالی که بانک مرکزی هر گونه افزایش اخیر نرخ سود تسهیلات بانکی را به طور مکرر تکذیب می‌کند، معاون نظارتی این بانک معتقد است مصوبات قانونی در این‌باره مبهم است و حداکثر و حداقل نرخ‌ها واقعا معلوم نیست.
کد خبر: ۶۴۷۲۳۸

نگاهی به لحن این اظهارات نشان می‌دهد شاید بانک مرکزی به دنبال توجیه افزایش اخیر نرخ سود تسهیلات در بانک‌های کشور است.

معاون نظارت بانک مرکزی در این‌باره گفت: در مورد نرخ سود آنچه در ضوابط و مقررات است اشکالاتی وجود دارد، زیرا آنچه به عنوان نرخ سود تسهیلات اعلام شده واقعا معلوم نیست که حداقل است یا حداکثر، بنابراین روی این موضوع ابهام وجود دارد.

حمید تهران‌فر در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: براساس اعتقاد ما و نظر اندیشمندان اسلامی در عقود مشارکتی حداکثری برای نرخ سود وجود ندارد، اما در بسته سیاستی عنوان شده که نرخ سود 18 تا 21 درصد باشد. با این حال هیچ کس به صورت جدی بیان نکرده که این 21 درصد حداکثر است یا نه.

وی افزود: منطق بانکداری هم نمی‌گوید که این نرخ سود حداکثر باید 21 درصد باشد، بنابراین روی این موضوع تشکیک وجود دارد. از آن طرف دیگر روی نرخ سود تسهیلات نیز ابهام وجود دارد، زیرا در دستور‌العمل نوشته شده آمده است که نرخ سود قابل درک در قرار‌داد باید مدنظر قرار گیرد، در حالی که در هیچ قرار‌دادی نرخ سود را نمی‌نویسیم و این ابهامی دیگر است.

معاون نظارت بانک مرکزی افزود: بر همین اساس به دنبال اصلاح این ضوابط و مقررات هستیم تا ابهامات را از بین ببریم و نرخ سود در سیستم بانکی چه در تسهیلات و چه در سپرده‌ها مشخص باشد.

تهران‌فر تصریح کرد: نرخ سود باید ارتباطی با بازار واقعی داشته باشد و اگر با تعادل فاصله داشته باشد موجب فساد خواهد شد و الان این‌گونه شده است.

وی ادامه داد: اکنون نرخ سود بانک‌ها 21 درصد اعلام می‌شود و عده‌ای این وسط برای مردم تسهیلات می‌گیرند و 10 درصد به این 21 درصد اضافه می‌کند که حدود 31 درصد می‌شود، یعنی افراد برای آن‌که به منابع دستیابی پیدا کنند، حاضرند 31 تا 34 درصد سود پرداخت کنند، زیرا شرایط تورمی است و هر کسی از بانک‌ها تسهیلات بگیرد سود کرده است.

معاون نظارت بانک مرکزی عنوان کرد: از سوی دیگر یک دیدگاه عجیب وجود دارد که می‌گوید نرخ تسهیلات اگر بالا برود بانک‌ها سود می‌کنند، در حالی که برای بانک‌ها فرق نمی‌کند و بانک‌ها واسطه بین سپرده‌گذاران و تسهیلات‌دهندگان هستند و فقط 2.5 درصد کارمزد دریافت می‌کنند.

تهران‌فر افزود: روی همین 2.5 درصد نیز سازمان حسابرسی و حسابرسی بانک مرکزی نظارت شدید دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها