سفر گروه‌های پزشکی به مناطق محروم کشور به منظور معاینه و درمان قشر ضعیف و به دور از امکانات این مناطق، اگرچه در طول دوران پس از انقلاب همواره صورت می‌گرفته، اما طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته است، به طوری که گروه‌های مختلفی از جامعه پزشکی بسیج، سپاه،‌ جمعیت هلال احمر و نیروهای متخصص مردمی هرساله و بویژه در ایام دهه فجر به سوی این مناطق رهسپار شده و خدمات متعددی را به شهروندان محروم آن ارائه می‌دهند.
کد خبر: ۶۴۴۷۴۴

یکی از این گروه‌ها، تیم فوق‌تخصصی جراحی پلاستیک ویژه سفر به مناطق محروم است که از شش سال پیش با حضور جراحان فوق‌تخصص پلاستیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران شکل گرفته و تاکنون ده سفر به مناطق محروم کشور از جمله خوزستان،‌ مازندران، آذربایجان شرقی، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد داشته است.

این گروه که اکنون و در یازدهمین سفر خود، در مناطق محروم بوشهر مستقر شده است، طی ده سفر گذشته خود، بیش از 6000 نفر را ویزیت و 500 نفر را که نیاز به عمل داشتند، جراحی پلاستیک کرده است.

سرپرست این تیم فوق‌تخصصی با بیان این ‌که با درمان بیماران نیازمند نشان دادیم که با کمترین امکانات می‌توان فوق تخصصی‌ترین گروه پزشکی را به شهرهای کوچک و روستاها برد، درباره برنامه کاری این گروه جراحی می‌گوید: بسته به شرایط و تقاضا و آمادگی محل مورد نظر، در سال حداقل یک و حداکثر سه سفر در برنامه کاری خود داریم که در طول سفرهای متعدد، اعضای تیم از پنج تا 17 نفر متغیر است.

دکتر کلانتر‌هرمزی با اشاره به خودجوش بودن این اقدام، هدف از این طرح را خدمت‌رسانی به محرومان عنوان می‌کند و در گفت‌وگو با ایرنا می‌افزاید: این گروه اکنون در بوشهر مستقر شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان روز 22 بهمن که آخرین زمان اقامت این گروه در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر است، از یکهزار نفر ثبت‌نام‌کننده، حداکثر صد نفر در طول چهار روز مورد عمل جراحی قرار گیرند.

سرپرست این تیم فوق‌تخصصی تاکید می‌کند: بقیه بیماران با تمهیداتی که صورت گرفته است به جراحان پلاستیک شناسایی شده به وسیله این تیم در استان بوشهر و استان‌های نزدیک مثل فارس و خوزستان معرفی می‌شوند و کسانی که نیاز به عمل‌های سنگین ، پیچیده و متعدد در تهران دارند، در مراکز دولتی و با تعرفه‌های دولتی عمل جراحی می‌شوند.

خدمات دندانپزشکی و چشم‌پزشکی

بنیاد خیریه نورآوران سلامت، یکی دیگر از این گروه‌های خدمت‌رسانی در نقاط محروم کشور است که در سه سالی که از تاسیس آن می‌گذرد، با راه‌اندازی کلینیک‌ها و اتاق عمل سیار چشم پزشکی و دندانپزشکی، عالی‌ترین خدمات چشم پزشکی و دندانپزشکی را در اقصی نقاط کشور ایران به بیش از ۵۰ هزار نفر از هموطنان عزیر و محروم و بی‌بضاعت به طور رایگان ارائه کرده و لبخند شادی را بر چهره آنها نشانده است.

این بنیاد خیریه به مدیریت سیدحسن هاشمی، وزیر فعلی بهداشت و درمان کشور و با حضور برجسته‌ترین و حاذق‌ترین چشم پزشکان و دندانپزشکان از تهران و دیگر استان‌ها، در بهمن سال 89 شکل گرفت و کار خود را در منطقه چاه گچی از توابع شهرستان خواف در استان خراسان رضوی آغاز کرد و طی این برنامه ۹ روستا از توابع این بخش محروم تحت‌پوشش خدمات مختلف چشم‌پزشکی و دندانپزشکی قرار گرفت.

شهرستان سردشت در منطقه بشاگرد استان هرمزگان، شول آباد از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان، بخش سوسن شهرستان ایذه خوزستان، بخش چاه داد خدا از توابع شهرستان قلعه گنج استان کرمان، بخش دزلی از توابع شهرستان سروآباد استان کردستان، منطقه کهره از توابع شهرستان شیروان چرداول استان ایلام، منطقه برمیرآباد از توابع شهرستان سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه، دیگر مناطقی بودند که این گروه هفته‌ها و ماه‌ها به آن مناطق سفر کرده و بهترین خدمات چشم پزشکی و دندانپزشکی را به هزاران نفر از مردم محروم و نیازمند ارائه کرده‌اند.

گروه «نورآوران سلامت» همچنین از بیست و پنجم مرداد امسال تا دهم آبان در منطقه زلزله‌زده ورزقان استان آذربایجان شرقی نیز حضور پیدا کرد و خدمات رایگان و بی‌منت خود را به مردم رنج کشیده این مناطق ارائه داد.

به گفته مدیر اجرایی بنیاد خیریه نورآوران سلامت و به نقل از ایرنا، سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز نیمه دوم مهر امسال با حضور در منطقه محروم و زلزله‌زده ورزقان در آذربایجان شرقی 25 عمل جراحی چشم انجام داد که 13 مورد آن جزو اعمال جراحی سخت کاتاراکت (آب مروارید) بود.

خدمات‌رسانی پزشکی رایگان در دهه فجر

بسیج جامعه پزشکی، سپاه و جمعیت هلال احمر نیز از دیگر گروه‌هایی هستند که هر ساله خدمات بهداشتی و درمانی به مناطق محروم کشور ارائه می‌دهند.

در همین زمینه طرح یک‌روزه معاینه بیماران و تست قند و فشار خون همزمان با دهه فجر به همت مرکز بهداشت و جمعیت هلال احمر راین استان کرمان و البته به صورت رایگان طی روز گذشته در این شهرستان انجام شد.

شهریاری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی نیز از خدمات‌رسانی یک گروه پزشکی با نام کاروان سلامت در این دهه به بیماران نیازمند بیرجند و توزیع داروی رایگان میان آنها خبر داد و افزود: این کاروان پزشکی شامل پزشک، پرستار، روان شناس، ماما و داوطلبان جمعیت هلال احمر بود.

همچنین همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر اکیپ‌های پزشکی و سازندگی سپاه ناحیه محلات در استان مرکزی به مناطق محروم این شهرستان اعزام شدند.

جانشین فرمانده سپاه ناحیه محلات با بیان این‌که سه اکیپ از بسیج سازندگی به منظور مرمت و سازندگی و دو اکیپ درمانی به منظور معاینه و درمان رایگان مردم به روستاهای محروم منطقه اعزام شده‌اند، یادآور شد: سفر این اکیپ‌ها با هدف محرومیت‌زدایی از روستاها و خدمت‌‌رسانی مطلوب به مردم، هر ساله در مناسبت‌های مختلف با همکاری بسیج جامعه پزشکی و بسیج سازندگی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری سپاه، حمزه برین، فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک در استان قزوین نیز از حضور تیم بسیج جامعه پزشکی در مناطق محروم این شهرستان خبرداد و گفت: پزشکان متخصص، متعهد و انقلابی با حضور در روستاها علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اعم از معاینه و داروی رایگان، به طور مستقیم با مشکلات مردم آشنا می‌شوند و مشاوره‌هایی نیز ارائه می‌دهند.دو گروه پزشکی نیز از سوی کانون بسیج جامعه پزشکی مهاباد و طی چهارمین مرحله، به مناطق محروم روستایی این شهرستان در آذربایجان غربی سفر کرده و بیماران را به صورت رایگان ویزیت کردند.

به گفته داوودی، سرپرست کانون بسیج جامعه پزشکی مهاباد این دو گروه پزشکی در قالب یک تیم تخصصی زنان و زایمان و یک تیم پزشکی عمومی بودند که به مناطق روستایی این شهرستان اعزام شدند و خدمات مختلفی از جمله معاینه پزشکی، خدمات مامایی و پرستاری و تزریقات و پخش دارو را به صورت رایگان در این روستا انجام دادند.همچنین خدمات دیگری از جمله تست فشارخون و بروشورهای تبلیغاتی درخصوص رعایت بهداشت فردی و هشدارهایی در مورد مصرف خودسرانه داروها را نیز بین مردم توزیع کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها