راهکارهای مدیریت هزینه و اقتصاد خانواده

۸ راه مفید برای رساندن حقوق به آخر ماه

چندی پیش مریم، یکی از هم کلاسی‌های قدیمی‌ام پس از مدت‌ها، برای دیدار به خانه‌مان آمده بود. با او به گفت‌و‌گو نشستم. از زندگی خود گفت و از روزهایی که به تکرار در پی هم می‌آیند. از او پرسیدم که به چه شغلی مشغول است، گفت: در قسمت پذیرش یک کلینیک درمانی کار می‌کند. از ساعت ۷: ۳۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر سرکار است و ماهیانه حدود ۵۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد.
کد خبر: ۶۴۲۳۴۸

جام جم سرا: از او پرسیدم هنگامی که سر کار می‌رود فرزند کوچکش را چه می‌کند؟ او گفت دخترم به مهد کودک می‌رود، البته برایش سرویس گرفته‌ام و ماهیانه حدود ۱۰۰ هزار تومان شهریه پرداخت می‌کنم.
با توجه به‌شناختی که از او داشتم با تعجب از او پرسیدم: «چگونه برخلاف عادات قدیمی‌ات صبح زود می‌توانی از خانه بیایی بیرون و با اتوبوس یا مترو به محل کارت برسی؟» جوابی که او داد، مرا به فکر فرو برد. او می‌گفت که به هیچ وجه از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمی‌کند و تقریبا هر روز با تاکسی تلفنی به محل کار خود رفت و آمد می‌کند و در یک رفت و برگشت روزانه در حدود ۵۰۰۰ تومان هزینه رفت و آمد او خواهد شد.
مانند دوست من و از این دست بانوان کم نیستند که بخش اعظمی از درآمد خود را صرف انجام‌‌ همان کار می‌کنند و درآمد خالص آن‌ها در واقع مبلغ بسیار ناچیزی خواهد شد که در پایان برای آن‌ها می‌ماند.
در اقتصاد، تحلیلی وجود دارد به نام هزینه- فایده، که البته شاهد هستیم که این عبارت در میان عامه مردم نیز به وفور بیان می‌شود. در واقع هر بار افراد بررسی کنند که آیا فواید انجام یک کار خاص، از مشکلات و دردسرهای آن بیشتر است یا خیر، تحلیل هزینه – فایده را اساس تصمیم گیری خود قرار می‌دهند.
ما در زندگی و کار خویش نیز باید برای تمامی گام‌هایی که می‌خواهیم در مراحل مختلف زندگی خود برداریم، تحلیلی از هزینه‌ها و فواید آن داشته باشیم. از همه مهم‌تر درباره شرایط و وضعیت اشتغال زنان نیز همیشه باید در حال سنجش فواید و مضرات اقتصادی و خانوادگی آن باشیم. این را باید به خاطر بسپاریم که داشتن صرف یک شغل، بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها و فواید آن امری ارزشمند محسوب نمی‌شود. پس اگر شغل شما دارای درآمد خالص کافی نیست و یا هزینه‌های زیادی را به شما تحمیل می‌کند دلیلی وجود ندارد که برای حفظ آن اصرار ورزید.
دقت کنید که این مبحث صرفا مالی نیست. بسیاری از بانوان کشورمان هستند که زندگی خصوصی و آسایش خانواده، همسر و فرزندانشان را فدای داشتن یک شغل با درآمد مناسب کرده‌اند. این درحالی است که در درازمدت مضرات این کار بسیار بیشتر از سودهای مقطعی آن است. به عنوان مثال اگر یک خانم شاغل نتواند به فرزند خویش تربیتی صحیح بیاموزد و فرزند او به واسطه دوری والدین و به خصوص مادر از خانه جذب محافل و گروه دوستان بزهکار شود میلیون‌ها تومان درآمد ماهانه نیز نمی‌تواند حتی ذره‌ای از خسارات و پیامدهای سوء آن را جبران کند. |خراسان|آلا شریفی|

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها