سفر همیشه لذتبخش است. مخصوصا برای کسانی که در شهرهای بزرگ و شلوغ زندگی می‌کنند، سفر امکانی است برای ارتباط با طبیعت و لذت بردن از آب و هوای سالم و مناظر زیبای اطراف.
کد خبر: ۶۳۹۸۴۵
سفرهای بین قاره‌ای با موتورسیکلت 55 میلیونی

در این میان، هیچ وسیله نقلیه‌ای مثل موتورسیکلت نمی‌تواند مسافر را به طبیعت نزدیک کند. به همین خاطر است که شرکت‌های سازنده موتورسیکلت همیشه نسخه‌های ویژه‌ای برای آنها که عاشق سفرهای دور و دراز با موتورسیکلت هستند، طراحی می‌کنند.

کاوازاکی ولکان 1700 وویجر برای همین دسته از موتورسواران طراحی شده است. ولکان 1700 وویجر تمام ملزومات مسافرت در مسافت های طولانی با سرنشین همراه یا بدون آن را در خود دارد. ولکان 1700 وسیله مناسبی برای مسافرت است که به موتور V-Twin مجهز بوده، ترکیبی از قابلیت اطمینان کاوازاکی با عملکرد مناسب، راحتی و امکانات رفاهی را برای موتورسوارانی که به طی کردن مسافت‌های طولانی برای گردشگری و سیاحت علاقه دارند، فراهم می‌کند.

سیستم ترمز کارآمد و موثر

از آنجا که موتورسیکلت‌های مسافرتی کرویزر، توانایی حرکت در آب و هوای نامساعد جاده‌ها را دارند، سیستم ترمز ABS ولکان 1700 از طریق فناوری پیشرفته مخصوص کاوازاکی یعنی K-ACTII ارتقا یافته است. این سیستم از طریق دستگاه‌های پیشرفته الکترونیکی، میزان فشار وارد شده از طرف راننده به اهرم جلویی ترمز یا پدال ترمز پایی را به کاهش نرم و متعادل سرعت تبدیل می‌کند و عملکرد توقف را به حداکثر راحتی و نرمی ممکن می‌‌رساند. اهرم ترمز جلو باعث فعال شدن ترمزهای عقب می‌شود و به همین ترتیب، پدال ترمز عقب باعث درگیر شدن دیسک ترمز جلو می‌شود. K-ACTII وقوع همه این اتفاقات را به صورت یکپارچه و کارآمد تضمین می‌کند. بعلاوه نسل دوم این سیستم از واحد ABS کوچک‌تر، سبک‌تر اما سریع‌تر از نسل اول عمل می‌کند و عمل توقف را با دقت و نرمی بیشتری انجام می‌دهد. سیستم K-ACT هنگام ترمز کردن در سرعت‌های زیر 20 کیلومتر بر ساعت درگیر نمی‌شود و سیستم ABS هم به طور اتوماتیک در سرعت‌های زیر ده کیلومتر بر ساعت از درگیر شدن پرهیز می‌کند.

یکی دیگر از فناوری‌‌های منحصربه‌فرد به کار گرفته شده در این موتور، مربوط به سیستم دریچه ساسات تمام الکترونیک کاوازاکی است که با هماهنگی سیستم تزریق سوخت الکترونیکی به منظور افزایش عکس‌العمل موتور و بدون کند شدن ضربان حرکت موتور بزرگ V-Twin عمل می‌کند. این سیستم همچنین به ECU در انتقال بسیار دقیق هوا / سوخت و کنترل سرعت کمک می‌کند.

بعلاوه با بهره‌گیری حسگر شتاب‌دهنده موقعیت (APS) و حسگر موقعیت دریچه گاز به تغذیه ECU کمک می‌کند که باعث تنظیم دریچه هوا / سوخت برای تنظیم جریان هوای مصرفی می‌شود.

سیستم‌های خنک‌کننده

در حال حاضر یکی از چالش‌های موجود در بیشتر موتورهای V-Twin، مشکل گرمای ناشی از موتور خصوصا در مدل‌های پوشیده شده با سپرهای محافظ پای راننده است. این مشکل به دلیل آن وجود دارد که سیلندر عقب و لوله اگزوز تقریبا به طور مستقیم در زیر نشیمن راننده قرار گرفته‌اند. کاوازاکی اولین تولیدکننده‌ای است که سیستم مدیریت هوا را برای افزایش راحتی موتورسوار هنگام توقف، به عنوان تجهیزات استاندارد، طراحی کرده است.

مولفه اصلی سیستم مدیریت هوای کاوازاکی (KAMS) مسیرهای هدایت گرمای رادیاتور به سمت زمین است که زیر موتور قرار گرفته است. این سیستم گرما را از سیلندر عقب و لوله اگزوز گرفته، آن را به طرف زمین و سمت چپ موتورسیکلت هدایت می‌کند. این سیستم خنک‌کننده بویژه در هوای گرم یا پشت چراغ قرمز و ترافیک سنگین یا زمان‌هایی که برای مدت طولانی با سرعت کم در حرکت هستید (مثلا رژه نمایشی گروه موتورسواران) موثر و یکی از شگفتی‌های طراحی مهندسی است. مایع خنک‌کننده، سر سیلندر چهار سوپاپ و میل بادامک تک‌محور برای تولید قدرت در بازه زمانی زیاد طراحی شده‌اند. موتور از یک جفت پیستون بزرگ برای تزریق گشتاور زیاد و باورنکردنی در یک دور موتور برخوردار است و این نکته کلیدی درباره انعطاف‌پذیری عالی و حفظ قدرت در هر دور موتوری در این موتورسیکلت است.

سایر مشخصه‌ها

سیستم تزریق سوخت انژکتوری و سیستم اگزوز وویجر به گونه‌ای طراحی شده تا در بهترین دور بر دقیقه بیشترین گشتاور و قدرت را به موتورسوار هدیه کند. صدا‌خفه‌کن‌ها از کیفیت بسیار بالایی بهره برده‌اند و ظاهر مخروطی شکل و کلاسیک دارند. کلاچ هیدرولیکی موتور هم از دیگر نقاط قابل ذکر آن است.

ولکان 1700 از فناوری‌های نوین مطابق با ملزومات یک موتورسیکلت مسافرتی مانند کروز کنترل الکترونیکی، سیستم انتقال قدرت شش سرعته و قابلیت اوردرایو (ثابت نگه داشتن سرعت موتور با کاهش دور موتور برای کاهش مصرف سوخت) در دنده پنجم و ششم استفاده می‌کند. کروز کنترل از روی دسته فرمان سمت راست و در چهار دنده بالا و سرعت‌های بین 50 تا 136 کیلومتر بر ساعت فعال می‌شود. سیستم کروز کنترل براحتی و با فشردن اهرم ترمز، اهرم کلاچ، پدال ترمز عقب یا چرخاندن دستی دریچه گاز از کار می‌افتد. استحکام کشسانی تسمه موتور تقویت شده فیبر کربنی 40 درصد بیشتر از آخرین واحد کِولار است و اجازه طراحی 28 میلی‌متری و در نتیجه به حداقل رساندن عرض پیشرانه را به مهندسان می‌دهد.

موتورسیکلت‌های مسافرتی باید از سیستم حفاظتی عالی در برابر باد و آب و هوای نامناسب در مسافت‌های طولانی برخوردار باشند. شیشه بزرگ جلو از برخورد باد و باران جلوگیری می‌کند و سپرهای محافظ پا به گونه‌ای طراحی شده که هنگام حرکت با سرعت پایین از برخورد حرارت موتور با پاها جلوگیری می‌کند. علاوه بر اینها تنه و دسته فرمان به گونه‌ای طراحی شده که باعث کاهش خستگی راننده در مسافت‌های طولانی شود. خورجین‌های محکم، زیبا و قفل‌دار با حجم 38 لیتر و صندوق عقب 50 لیتری که از بالا باز می‌شوند به اندازه کافی و برای جا دادن تمام وسایل مورد نیاز بزرگ هستند. علاوه بر اینها دو جعبه کوچک در جلوی موتور برای جاسازی اقلام کوچک و ابزارهای جانبی تعبیه شده است.

صفحه نمایش LCD چندمنظوره پشت صفحه آنالوگ و در مرکز کنسول نشان‌دهنده‌ها جاسازی شده است. این صفحه با دکمه روی دسته فرمان سمت راست کنترل شده و کیلومتر شمار، ساعت، شاخص دنده، میزان مسافت پیموده شده، متوسط مصرف سوخت و مقدار مسافت قابل پیمودن براساس مقدار بنزین موجود را نشان می‌دهد. سیستم صوتی 40 وات با دو اسپیکر و و دارای 3 باند (FM/AM/WX) سازگار با هدست و آی‌پاد است و به تیونر XM، ناوبری صوتی و باند رادیویی شهروند (CB Radio ـ فناوری‌ برای استفاده عموم از ارتباطات رادیویی) مجهز است. کنترل این سیستم روی دسته فرمان سمت چپ قرار دارد. علاوه بر بلندی صدا راننده می‌تواند زیر و بم صدا، تریبل کردن و تنظیم سطوح مختلف بالانس را انجام دهد. دینام مغناطیسی موتور که با آب خنک می‌شود قادر به تولید 46.8 آمپر خروجی است که این مقدار برای استفاده سیستم صوتی و سایر سیستم‌های برقی متصل به موتور کافی است. بعلاوه یک پورت فندک برقی و دو پریز مخصوص در زیر صندلی برای ابزارهای برقی جانبی وجود دارد.

طراحان کاوازاکی تمام این فناوری‌‌های پیشرفته را بدون خدشه‌دار کردن ظاهر زیبا و جذاب وویجر در آن جای داده‌اند. خطوط منحنی و عضلانی تنه موتور از بدنه افسانه‌ای خودروهای دهه 60 میلادی الهام گرفته است. توجه دقیق به جزئیات و ساخت مهندسی بدنه و پوشش موتور کاملا در طراحی آشکار است و از هر زاویه‌ای که به موتور نگاه کنید تصویر چشمنوازی را خواهید دید. سبک طراحی شاسی و سیستم تعلیق عالی از دیگر مزایای موتور است که به سواری راحت آن کمک شایانی می‌کند. طول موتور 2.56 متر، عرض آن یک متر، ارتفاع آن 1.54 متر، وزن موتور 405 کیلوگرم و قیمت پایه آن 55 میلیون تومان است.

ظاهر و باطن هیجان‌انگیز

اگر موتورسوار اراده کند، هر موتورسیکلتی را می‌توان در مسافت‌های طولانی راند، اما فقط چند خاصیت منحصربه‌فرد یک موتورسیکلت را شایسته لقب کرویزر مسافرتی می‌کند. ولکان 1700 وویجر از همین موتورسیکلت‌های نادر است. این وسیله عملکردی قدرتمند و ظاهری عضلانی دارد. خصوصیاتی که به شکل طبیعی از یک موتور 1700 سی‌سی V-twin انتظار می‌رود.

کاوازاکی قدرت فراوان موتور مخصوص خود را با طراحی ظاهری کلاسیک و متمایز، مطابق با آنچه علاقه‌مندان موتورسیکلت‌های مسافرتی انتظار دارند، در هم آمیخته تا محصولی بی‌نظیر ارائه کند. این وسیله معجونی از تخصص مهندسان کاوازاکی و طراحان هنرمند آن است که همراه با شهرت این کمپانی در ساخت وسایلی قابلیت اطمینان، موتورسوار را قادر می‌سازد بی‌محابا راهی سفری طولانی به سراسر کشور و حتی فراتر از آن شود.

موتورسیکلت مسافرتی به گونه‌ای طراحی شده است که ظرفیت حمل بار کافی داشته باشد و راحتی راننده و سرنشین آن، برای روزها و شاید هفته‌ها رانندگی تضمین شود. ویژگی‌های وویجر مانند تنه بزرگ و زیبا، خورجین‌های (جعبه) زیبا و یکپارچه که می‌توان وسایل و لباس‌های مورد نیاز یک هفته را در آن جا داد، یک صندلی با نشیمن بسیار راحت، کروز کنترل الکترونیکی و یک سیستم صوتی بسیار با کیفیت نشان‌دهنده طراحی وسیله نقلیه مناسبی برای سیاحت و لذت بردن از مناظر طبیعی در طول سفر است. اگر این موارد کافی نیست باید به آنها سیستم یکپارچه و ضدقفل K-ACTII و سیستم زمانی مناطق مختلف جغرافیایی را اضافه کنید و همه اینها در حالی است که قیمت ولکان 1700 در مقایسه با مدل‌های مشابه پایین‌تر است.

مترجم: آتنا حسن‌آبادی / جام​جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
۰
۰
وقتی فقط اقازاده ها اجازه استفاده دارن چه فایده...

نیازمندی ها