روحانی: ‌نحوه عمل آمریکا در موضوع اخیر هسته‌ای، آن‌طور نبود که مورد قبول ما باشد

دعوت رئیس‌جمهور از سرمایه‌گذاران ​خارجی

حضور رئیس‌جمهور کشورمان در چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس علاوه بر آن​که فرصتی برای دیدارهای دیپلماتیک حسن روحانی بود، به رایزنی‌های اقتصادی برای رشد سرمایه‌گذاری در ایران نیز منجر شد به طوری که روحانی در حاشیه این سفر در جمع صاحبان صنــایع تاکید کرد: فرصت‌های کم نظیری بــــرای سرمــایه‌گذاری‌های پرسود در ایران در حال پدیدار شدن است.
کد خبر: ۶۳۸۷۱۳

حسن روحانی به مدیران شرکت‌های نفتی هم گفت که «فرصت‌ها در ایران بسیار فراوان و ریسک‎ها و هزینه‌ها بسیار پایین است.» رایزنی‌های روحانی چنان با استقبال سرمایه‌گذاران اروپایی مواجه شد که دیروز وزارت خزانه‌داری آمریکا مجبور شد به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفتی ایران یادآوری کند بخشی از تحریم‌ها علیه کشورمان هنوز پابرجاست.

با این همه روحانی که دیروز به کشورمان بازگشت، روز پنجشنبه در سخنرانی خود در اجلاس داووس، تعامل را نیاز ضروری جهان امروز خواند و گفت: واقعیت این است که در میان کشورهای در حال توسعه، و همچنین در منطقه خاورمیانه، ایران از بالاترین نرخ در شاخص‌های توسعه انسانی برخوردار است. ما نهایت کوشش خود را به‌کار خواهیم گرفت، تا این منبع عظیم ملی خود را، با بهینه‌سازی در راستای توسعه کشور به کار گیریم.

او صلح و امنیت در خاورمیانه را در گرو گسترش روابط اقتصادی دانست و تصریح کرد: با اجرای توافق ژنو و قدم‌های بعدی و رفع تحریم‌ها، روابط ایران با حوزه اروپا کاملا به حالت عادی باز خواهد گشت. تعاملات ایران و آمریکا نیز در ماه‌های گذشته، وارد مرحله جدیدی شده و برای اولین‌بار، سیاستمداران دو کشور برای حل اختلافات در موضوع هسته‌ای با هم مذاکره، تبادل‌نظر و حتی اتخاذ تصمیم کرده‌اند. این تحولی مهم در دوران پس از انقلاب اسلامی ایران است.

روحانی با تاکید بر این ‌که ایران، در دنبال کردن برنامه هسته‌ای خود، جز استفاده صلح‌آمیز از آن را نمی‌خواسته و نمی‌خواهد، تاکید کرد: ایران هیچ مانعی را بر سر راه پیشرفت علمی خود نمی‌پذیرد. بر این مبنا، کسانی که تحت‌تاثیر القائات تبلیغاتی، هنوز تصور می‌کنند که ایران به دنبال اِعمال قدرت از طریق ایجاد رعب و تهدید، یا دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است، با قاطعیت و صراحت اعلام می‌کنم که: «سلاح هسته‌ای و توسل به زور، هیچ جایگاهی، در راهبرد کلان امنیت ما نداشته و ایران، هیچ انگیزه‌ای برای چنین گرایشی ندارد.»

او ادامه داد: ایران هر زمان که تغییری ملموس و واقعی، در عدول از خصومت‌ورزی دیگران مشاهده کند، متناسب با آن، پاسخ مثبت مناسب خواهد داد؛ آن‌گونه که نمونه بارزی از این جهتگیری متناسب را، در موضوع هسته‌ای و تحولاتی که طی همین پنج ماه که مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفته‌ام، شاهد بوده‌ایم.

او تاکید کرد: آنچه که در مذاکرات اخیر به دست آمد، نتیجه اراده‌ای بود که دو طرفِ اصلی این نزاع، برای نیل به یک راه‌حل مرضی‌الطرفین، نشان دادند. طرف مقابل، پس از ده سال تاکید و اصرار بر موضعی غیرمنطقی و ناصحیح، در نهایت به این نتیجه رسید که ملت ایران، تحت هیچ شرایطی، از حقوق خود در دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، صرف‌نظر نخواهد کرد؛ و ادامه بدبینی‌ها و اعمال و تشدید تحریم‌ها، جز هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم برای همه طرف‌های درگیر، حاصلی نخواهد داشت.

این واقع‌نگری، روزنه‌ای برای حل این بحران گشود، و طرفین با تلاش و جدیت، توانستند یک توافق اولیه را که شالوده و بنیاد توافق جامع و نهایی خواهد بود، ترسیم و تائید کنند.

رئیس‌جمهور کشورمان یادآور شد: آنچه در دست داریم، نه‌ تنها یک توافق مقطعی و موقت در یک موضوع خاص نیست، بلکه پیش‌درآمد و زمینه‌ای برای توافق و تعاملات بعدی است؛ و اگرچه اختلاف نظرات، با طرف مقابل کم نیست و برخی از آنها در واقع کهنه و مزمن شده و بسختی قابل رفع‌اند، اما منافع و زمینه‌های مشترک زیادی نیز وجود دارند که امنیت و ثبات جهانی، توسعه اقتصادی، حراست از محیط زیست، مقابله با خشونت و افراط‌گرایی، نمونه‌هایی از این اهداف مشترک محسوب می‌شوند.

روحانی پس از سخنرانی در پاسخ به پرسشی درباره سیاست‌های هسته‌ای کشورمان گفت: ایران همه مقررات بین‌المللی در زمینه فناوری هسته‌ای را می‌پــذیرد و به آن عمل می‌کند. ما قصد داریم از انرژی هسته‌ای در مسیر صلح‌آمیز از قبیل تولید انرژی بــــرق، پزشکی ودیگر امور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: مانع در این مسیر آن است که طرف مذاکره ما تصمیم جدی و اراده جدی نداشته باشد یا تحت‌فشار دیگران قرار بگیرد. رئیس‌جمهور ادامه داد: ما آماده‌ایم و به اعتقاد من گرچه این راه دشوار و طولانی است، اما با اراده جدی می‌توانیم این مسیر را با اطمینان ادامه دهیم و پایان آن به نفع ایران و 1+5، اروپا، غرب و کل جهان خواهد بود. رئیس‌جمهور با اشاره به این که کاربرد دوگانه از فناوری هسته‌ای در مورد همه کشورها ممکن است، افزود: امروز بیش از 40 کشور هم توان دارند و هم غنی‌سازی می‌کنند؛ ایران در این زمینه تبعیض را نمی‌پذیرد؛ اما همه مقررات بین‌المللی را می‌پذیرد و به آن عمل می‌کند.

استقبال از سرمایه‌گذاری؛ چه ایرانی و چه غیرایرانی

بخش دیگری از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به داووس به دیدارهای او با برخی رهبران کشورها و نیز فعالان اقتصادی در اروپا بازمی‌گشت. چنین بود که روحانی در جلسه‌ای با صاحبان صنایع و شرکت‌های بزرگ از تمام سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع جهان دعوت کرد تا با حضور و سرمایه‌گذاری و فعالیت در تمامی شاخه‌های صنعتی بویژه انرژی و خودرو، در تجربه توسعه اقتصادی ایران مشارکت کنند.

حسن روحانی تاکید کرد: ریسک‌های مختلف سیاسی و اقتصادی ایران در حال کاهش و اقتصاد ایران در حال طلوعی دوباره است و فرصت‌های کم‌نظیر برای سرمایه‌گذاری‌های پرسود در ایران در حال پدیدار شدن است. وی با بیان این‌که ثبات، مهم‌ترین عامل در تصمیم برای هرگونه سرمایه‌گذاری است، یادآور شد: مفتخرم، رئیس‌جمهور کشوری هستم که در یک منطقه پرآشوب، کانون ثبات است. او همچنین در جمع مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ نفتی جهان یادآور شد: ما در توسعه میدان‌های نفتی غرب ایران از جمله میدان‌های آزادگان، یادآوران، دارخوین، یاران و چند میدان دیگر، قادر به افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به میزان یک میلیون بشکه در روز هستیم. وزارت نفت ما در برنامه خود در افقی چهار ساله، افزایش ظرفیت تولید نفت از این میدان‌ها را به میزان 700 هزار بشکه در روز منظور کرده است.

تبدیل 3‌ دهه دشمنی به دوستی، امکان‌پذیر است

حضور رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس داووس انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. واشنگتن‌پست در گزارش خود درباره این سفر نوشت: رئیس‌جمهور ایران روز پنجشنبه گفت که کشورش عزم جدی برای دستیابی به توافقی دارد که تردیدهای بین‌المللی را درباره برنامه هسته‌ای این کشور رفع می‌کند، اما فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را واگذار نخواهد کرد.

روحانی همچنین در دیدار با مدیران ارشد جراید و رسانه‌های بین‌المللی در پاسخ به پرسشی درخصوص این‌که آیا ایران قصد ایجاد رابطه با اسرائیل را خواهد داشت، گفت: ما نسبت به اسرائیل نظرات روشنی داریم. ما ظلم و تجاوزی را که امروز در منطقه از سوی این رژیم صورت می‌گیرد، نمی‌پذیریم و معتقدیم باید تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل که شاید برخی از آنها بیشتر از 40 سال باقی مانده، عملی شود، همه فلسطینی‌ها به سرزمین خود بازگردند و در انتخاباتی آزاد، حکومت خود را تعیین کنند.

گلایه روحانی از عملکرد آمریکا در مذاکرات

روحانی در پاسخ به پرسشی درخصوص این‌که آیا عزم جدی برای رابطه با آمریکا وجود دارد یا خیر، گفت: ما مسائل و مشکلات زیادی با یکدیگر داریم و آنان در همین موضوع اخیر هسته‌ای ایران نیز متناقض عمل کردند و تصویرهای غیرقابل قبولی از توافق ارائه دادند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که در مذاکره دو هدف وجود دارد، یکی موضوع هسته‌ای و دیگری ایجاد اعتماد متقابل بین ایران و غرب و قدرت‌های بزرگ، تصریح کرد: نحوه عمل آمریکا آن‌طور نبود که مورد قبول ما باشد.

روحانی: سانتریفیوژهای کنونی را برنمی‌چینیم

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان تصریح کرد که دولت سانتریفیوژهای کنونی را برنمی‌چیند.

به گزارش فارس، حسن روحانی ادامه داد: ما آمادگی داریم اطمینان دهیم که هیچ نگرانی درباره برنامه (هسته‌ای) وجود نداشته باشد.

این در حالی است که جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید دیروز مدعی شد: برچیده شدن تاسیسات در توافق جامع پاسخ داده می‌شود و ایران در این توافق باید بخش قابل‌ملاحظه‌ای از زیرساخت‌های هسته‌ای خود را برچیند. رئیس جمهور در حاشیه سفر خود به داووس، در گفت‌وگو با شبکه آر.تی.‌اس این کشور نیز ابراز کرد که بیش از سه دهه دشمنی بین ایران و ایالات متحده در صورت تلاش دو طرف می‌تواند به دوستی بدل شود. وی همچنین عربستان سعودی و قطر را متهم کرد که برای افزایش نفوذ خود در خاورمیانه از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کنند.

برای سازمان ملل متاسفم

حسن روحانی همچنین در گفت‌وگویی با یورونیوز، در پاسخ به پرسشی درباره بحران سوریه و پس گرفته شدن دعوت از ایران برای حضور در ژنو2 از سوی دبیرکل سازمان ملل گفت: ما وظیفه انسانی خود می‌دانیم هر اقدامی که بتوانیم برای جلوگیری از خونریزی و راحتی مردم سوریه انجام بدهیم زیرا ثبات در منطقه برای ما بسیار مهم است و جنگ داخلی در سوریه چیزی نیست که قابل تحمل باشد، اما نسبت به دعوت، ما آمادگی حضور در هر جمعی را که بخواهد به مردم سوریه کمک کند داریم. من متاسفم از آنچه پیش آمد نه برای خودمان یا ایران، متاسفم برای سازمان ملل متحد، برای دبیرخانه این سازمان به‌دلیل این‌که اعتبار این دبیرخانه لطمه خورد از این نظر ما نگرانیم.

تاکید بر آغاز هرچه سریع‌تر مذاکرات هسته‌ای

رئیس‌جمهور همچنین در حاشیه اجلاس داووس در دیدار نخست وزیر هلند، درباره توافق هسته‌ای ژنو گفت: در صورتی که طرف مقابل ایران به تعهداتش پایبند باشد، ایران هم مصمم است در مورد توافقات هسته‌ای به تعهدات خود عمل کند.

روحانی در ادامه دیدارهای خود در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد، در دیدار جوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپایی که کاترین اشتون، مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا و ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز حضور داشتند، مساله هسته‌ای ایران، موضوع سوریه و راه‌های توسعه همکاری ایران با اتحادیه اروپایی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. وی در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به آغاز سریع‌تر مذاکرات جامع میان ایران و 1+5 گفت: می‌دانم کار سخت و پیچیده‌ای است، ولی با اراده دو طرف این مهم می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن شود.

دیدار اشتون با ظریف برای تعیین تاریخ از سرگیری مذاکرات

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر پنجشنبه به وقت محلی با حضور در محل اقامت وزیر امور خارجه کشورمان در داووس با وی ملاقات و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در این دیدار ضمن بررسی تاریخ‌های پیشنهادی برای ادامه روند مذاکرات، بر ضرورت تعامل برای نهایی کردن تاریخ موردنظر تاکید کردند. پیش از این اعلام شده بود تاریخ آغاز مذاکرات ایران و 1+5 درباره گام نهایی توافق ژنو، در دیدار ظریف و اشتون مشخص می‌شود.

با انهدام توانمندی‌هایمان موافقت نکرده‌ایم

در همین حال شبکه سی.‌ان.‌ان آمریکا اعلام کرد: وزیر امور خارجه ایران با اشتباه خواندن ادبیات دولت باراک اوباما درباره امتیازات داده شده به ایران در چارچوب توافق‌نامه هسته‌ای صورت گرفته تاکید کرد که ایران با انهدام و برچیدن هیچ چیز موافقت نکرده است.

به گزارش ایرنا و به نقل از این شبکه آمریکایی، ظریف گفت: واژگانی که کاخ سفید برای تشریح این توافق‌نامه استفاده می‌کند با متن توافق شده از سوی ایران و دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات 1+5 فرق دارد.

وزیر امور خارجه ایران خاطرنشان کرد: کاخ سفید تلاش می‌کند تا آن توافق‌نامه را در حکم انهدام و برچیدن برنامه هسته‌ای ایران به تصویر بکشد. این ادبیاتی است که آنها استفاده می‌کنند. وی تکرار کرد: ما هیچ سانتریفیوژی را از بین نمی‌بریم، هیچ یک از تجهیزات را نابود نمی‌کنیم و بالای 5 درصد نیز اورانیوم تولید و غنی‌سازی نمی‌کنیم. نیازی به تاکید بیش از حد نیست.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به فشار سیاسی که دو طرف(ایران و آمریکا) در داخل با آن مواجهند، از احضار خود به مجلس ایران به منظور پاسخگویی به برخی پرسش‌ها گفت و افزود، همه ما با مشکلات، فرصت‌ها، نگرانی‌ها و سوءظن‌هایی مواجهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها