برنامه «عصر بخیر تهران» در یک سکانس

اینجا دنیا برعکس است

اگر رویکرد و محتوای هر برنامه با توجه به زمان پخش آن تعیین شود و کنداکتور پخش با توجه به نیاز مخاطبان عصرگاهی یا صبحگاهی چیده شود، در جذب مخاطب موفق‌تر خواهد بود. باید در نظر گرفت مخاطبان برای ساعت‌های عصرگاهی یا صبحگاهی خود چه انتظاری از رادیو و تلویزیون دارند؟ چه برنامه‌ای با چه مختصاتی می‌تواند آنها را برای شروعی تازه آماده کند یا خستگی روزانه آنها را از تن بیرون آورد و دقایقی کوتاه، آنان را از دغدغه‌های روزمره نجات دهد. برای پاسخ به این پرسش‌ها به رادیو تهران، شبکه استانی پایتخت می‌روم تا از نزدیک با تدابیری که اتخاذ شده است، آشنا شوم.
کد خبر: ۶۳۶۸۳۴

با هماهنگی قبلی در یکی از روزهای نه‌چندان سرد زمستان به میدان ارگ، ساختمان قدیمی پخش می‌روم.

قبل از ورود به استودیوی پخش، سعید بهروان مدیر روابط عمومی رادیو تهران را می‌بینم. می‌گوید: رادیو تهران، شبکه‌ای که می‌خواهد لحظات شادی را برای مردم پایتخت رقم بزند، با ایجاد لحظات فرحبخش و شاد برای مخاطب می‌تواند حس همگرایی جمعی را برانگیزد و باتهیه برنامه‌هایی با شاخصه‌هایی همچون بی‌تکلف بودن، سادگی و صمیمیت سعی می‌کند در ساعات عصرگاهی لحظاتی مفرح برای مخاطب خود فراهم کند.

وقتی وارد استودیوی پخش می‌شوم با همه عوامل برنامه عصر بخیر تهران احوالپرسی می‌کنم. روی یکی از صندلی‌های اتاقک شیشه‌ای می‌نشینم. اما برخلاف همیشه خیلی زود رسیده‌ام و هنوز گروه برنامه‌ساز قبلی در استودیو حضور دارد. ساعت 16 را نشان می‌دهد و هنوز 15 دقیقه‌ای به شروع برنامه مانده است.

اکبر محمدی‌خانی، مدیر گروه اجتماعی و خانواده در استودیو حضور دارد. از او درباره جزئیات برنامه می‌پرسم که می‌گوید: برنامه عصر بخیر تهران هر روز غیر از جمعه‌ها ساعت 16 و 15 دقیقه تا 18 با بخش‌های متنوع همچون عصرانه هنری، سرگرمی‌های مجازی، میزی برای حرف، پستچی، اخبار شنیدنی از دنیای ورزش و دنیا برعکس، همراه شنوندگان رادیو تهران است.

او در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر این که برنامه عصر بخیر تهران با چهار مولفه پخش می‌شود، می‌گوید: رویکرد برنامه تفریحی و سرگرم‌کننده است تا اطلاعاتی را با محوریت اصلاح سبک زندگی، تصحیح روابط اجتماعی با چهار مولفه دین، اخلاق، امید و آگاهی به مخاطبان ارائه کند. در برنامه عصر بخیر تهران، چهار گروه برنامه‌سازی می‌کنند و دو تیم اجرایی داریم که با موضوع‌های روزانه مخاطبان را همراهی می‌کنند.

مدیر گروه اجتماعی و خانواده شبکه رادیویی تهران در پاسخ به این پرسش که موضوع‌های روزانه برنامه برچه اساسی تعیین و انتخاب می‌شود، توضیح می‌دهد: موضوعات برنامه در جلسات ایده تا شنیده ـ که با حضور اعضای گروه برنامه‌ساز به صورت هفتگی تشکیل می‌شود ـ تعیین می‌شود و موضوعات نیز براساس اهداف شبکه، ماموریت گروه اجتماعی و خانواده و مناسبت‌های تقویمی انتخاب و در قالب ترکیبی تقدیم شنوندگان رادیو تهران می‌شود. برنامه عصر بخیر تهران در ژانر برنامه‌های مجله‌ای به صورت بخش‌های جداگانه اما به صورت مجموعه هماهنگ تهیه و ارائه خواهد شد.

 

اینجا دنیا برعکس است

تا پخش برنامه زمان اندکی باقی است. اسماعیل باستانی، تهیه‌کننده برنامه و حافظ آهی ـ که گویندگی این هفته عصر بخیر تهران را به عهده دارد ـ خودشان را برای پخش برنامه آماده می‌کنند.

پس از احوالپرسی گرم حافظ آهی با شنوندگان و طرح موضوع، صدای مردم و نظرات آنها درباره موضوع برنامه در قالب گزارش پخش می‌شود که خط سیر برنامه را مشخص و به دیگر شنونده‌ها در پاسخ به سوال برنامه کمک می‌کند که به عبارت دقیق‌تر، ورودیه یا ویترین برنامه است.

در ادامه بخشی به نام «دنیا برعکس» به روایت امیر عضد پخش می‌شود؛ روایتی که همه چیز آن برعکس اتفاقی است که در جامعه واقعی وجود دارد که به نظرم توجه شنونده‌ها را می‌تواند جلب کند.

«میزی برای حرف» از دیگر بخش‌هایی است که ایده و خلاقیت بسیاری در آن به کار برده شده است. الهام شوقی طراح این میز می‌گوید: در این برنامه میز گفت‌وگو، به گفتن و شنیدن تبدیل شده، زیرا یکی از عارضه‌های زندگی شهری امروز، نشنیدن‌هاست و به‌نظرم هدف این بخش نیز اصلاح کارکردهای میز در زندگی شهری است.

ورزش همیشه دنیای جذاب و پرحاشیه‌ای دارد. «تیتر‌های داغ» محصول همین دنیاست که محمد میر درباره این بخش از برنامه می‌گوید: من حاشیه‌ جذاب‌شنیدنی و خبرهای روز را انتخاب و برای متن خبر، حاشیه طنز می‌نویسم تا شاید جذابیت آن را چند برابر کنم. گاهی خوب است چای تلخ را با قند خورد.

 

یک عصرانه هنری

«پستچی» رادیو تهران هم مسئولیت سنگینی دارد. هر روز باید نامه‌ای را به یکی از مسئولان برساند. نامه‌ای که گاهی یک خبر و گاهی یک درددل ساده است. سمیرا صدیقی می‌گوید: پستچی دغدغه‌های مردم را مطرح می‌کند. زبانش گاهی تند و گاهی تلخ است. گاهی می‌خندد و گاهی می‌خنداند.

بخشی در عصر‌بخیر تهران با عنوان «سرگرمی‌های مجازی» در نظر گرفته شده که محصول دنیای مدرن این روزهاست. سعید لواسانی، تهیه‌کننده این بخش می‌گوید: سرگرمی‌های مجازی یعنی دنیای شلوغ اپلیکیشن‌ها و گجت‌ها، دنیایی که این روزها بیشتر انسان‌ها با آن درگیرند و اکثر نیاز‌های خود را با استفاده از این دستاورد‌های دنیای مدرن برطرف می‌کنند.

گوینده برنامه، شنوندگان را به «یک عصرانه هنری» دعوت می‌کند که طیبه نهانی، تهیه و تنظیم خبرهای این بخش را به عهده دارد. عصرانه هنری یعنی درنگی در دنیای فرهنگ.

حالا همه چیز فراهم شده تا از همه آنچه گفته شده، نتیجه بگیریم. پس بهتر است برسیم به «و اما امروز» که موضع گروه برنامه‌ساز درباره موضوع مطرح شده یا به عبارتی کلام آخر یا سخن سردبیر است.

لا‌به‌لای همه این حرف‌ها و بخش‌ها، پخش موسیقی‌ شاد و امروزی سرعت برنامه را چند برابر می‌کند.

در فرصتی که هنگام پخش یکی از آیتم‌ها دست‌می‌دهد، با اسماعیل باستانی تهیه‌کننده برنامه گفت‌وگو می‌کنم.

زمانی که از باستانی می‌پرسم چه تدابیری برای جذب مخاطبان که هنگام عصر خسته از کار روزانه به منزل بر‌می‌گردند، اندیشیده است، می‌گوید: یکی از راه‌های جذب مخاطب، این است که به زبان خودشان با آنها صحبت کرد. رادیو رسانه جادویی و جذابی است و مخاطب تصویر هر آنچه را که می‌شنود، می‌سازد. با ما می‌خندد و گاهی... بگذریم. عصر بخیر تهران همان‌طور که از عنوانش برمی‌آید، تمام تلاشش این است که عصر شهروندان تهرانی را به خیر کند و فارغ از تمام‌درگیری‌های روزانه که شنوندگانش با آنها مواجهند، طرحی از لبخند را با گفتار طنازانه و موسیقی‌ شاد بر‌لبان آنها ترسیم کند.

مهم‌ترین شاخصه و مولفه این برنامه اول شنونده‌های خوب و همراه است و دوم، گروه منسجمی که در طراحی برنامه قبل و زمان پخش فعالیت دارند. یکی از بخش‌های جذاب برنامه پشت صحنه آن است و بخشی از انرژی منتقل شده به مخاطب در زمان پخش برنامه به دلیل همدلی و سادگی در آن طرف اتاق شیشه‌ای است. عصربخیر تهران اتاق فکری هم دارد که با حضور همه عوامل و دست‌اندرکاران برنامه تشکیل می‌شود و فرصتی است تا هم‌افزایی و هم‌اندیشی بیشتر میان گروه ایجاد شود. از دیگر نکاتی که به آن توجه شده، این که برنامه عصر‌بخیر تهران به‌طور مستقیم به دغدغه‌های اجتماعی و خانوادگی مردم می‌پردازد.

برنامه به پایان رسیده و زمان مناسبی است تا با حافظ آهی گفت‌و‌گوی کوتاهی داشته باشم. او در پاسخ به این پرسش که گویندگان برنامه عصرگاهی چه نکاتی را در اجرای برنامه باید رعایت کنند، می‌گوید: از آنجا که عمده مخاطبان برنامه عصرگاهی، شنوندگانی هستند که به سبب فعالیتی که در طول روز داشتند، خسته و شاید تا حدودی بی‌حوصله‌اند، باید به مخاطبان انرژی دهیم، البته نه آنقدر که دلشان را بزنیم و نه آن‌قدر که حوصله‌شان را سر ببریم. بخشی که مربوط به مجری می‌شود، نوع اجراست. به عقیده من اجرا باید به گونه‌ای باشد که مخاطب صمیمیت و انرژی را حس کند. مجری باید حالات و احساسات شنونده‌های خود را در طول شبانه روز درک کند. مثلا زمانی که مخاطب خسته‌است، باید بشاش و شاد باشد و سعی کند در این ساعت امیدبخشی و نشاط را در مخاطب زنده و حس خوبی به‌شنونده‌ها منتقل کند.

او معتقد است: آمیزه‌ای از موضوعات ـ فرهنگ، ورزش، اجتماع و هنر ـ با چاشنی طنز نیاز برنامه‌های عصرگاهی است، چراکه طیف گسترده‌ای از مخاطبان با سلیقه‌ها و ذائقه‌های گوناگون، شنونده برنامه‌های عصرگاهی هستند.

آهی درباره این‌که چرا برنامه با دو یا سه گوینده اجرا نمی‌شود، می‌گوید: اجرای برنامه به وسیله یک یادو مجری هر یک فضا و حالات خاص خودش را دارد، اما از آنجا که برنامه عصر بخیر تهران گوینده محور نیست و بیشتر آیتم محور است، بهتر است بایک مجری اجرا شود، چراکه با حضور در پشت صحنه برنامه‌ها و آشنایی با روال اجرایی تولید برنامه‌ها از نزدیک شاهد زحمات، صرف هزینه‌ها، نیروی انسانی و خدمات بی‌شمار دست‌اندرکاران می‌شوم که تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا برنامه‌ای را تقدیم شنوندگان کنند. بنابراین باید در گوش سپردن و دیدن برنامه‌ها کمی بادقت‌تر به‌گفته‌ها و دیدنی‌ها دل بسپاریم، اما جایگاه مردم در برنامه عصر بخیر تهران از طریق سامانه پیامکی 30000551 برقرار می‌شود.

مریم کریمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها