تبدیل روستاهای بزرگ به شهر، بافت روستایی را از بین می​برد

معماری روستا‌های مازندران در حال تغییر است

الگوی معماری و نمای سنتی روستاهای ییلاقی و کوهستانی مازندران در پی ساخت و سازها و اجرای طرح‌هایی با هدف مقاوم‌سازی دستخوش تغییر و دگرگونی شده و این مناطق بین روستا و شهر سرگردان است.
کد خبر: ۶۳۶۵۸۲

استان مازندران با 24 هزار مترمربع وسعت، بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از آنها در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

در این ارتباط مدیرعامل سازمان همیاری و شهرداری‌های مازندران تبدیل روستاهای بزرگ به شهر را تهدیدی برای از بین رفتن روستاها عنوان کرد.

به گفته سیدعلی حجازی، تبدیل روستاهای بزرگ به شهر در واقع بافت روستایی را از بین می‌برد.

معاون نظارت بر امور زیربنایی روستاها در استانداری مازندران نیز با بیان این‌که سبک و نوع زندگی در شهرها و بویژه در روستاهای استان تغییر کرده است، گفت: باید بافت قدیمی در روستاها حفظ و برای از بین نرفتن بافت‌های باارزش آنها یک‌سری قوانین لحاظ شود.

رضا وفادار سورکی با اشاره به این‌که تغییرات در روستاها نباید به گونه‌ای باشد که از بافت گذشته خود خارج شود، افزود: در تغییرات صورت گرفته در استان باید بافت روستا و زمین‌های کشاورزی را مستثنا کرد.

وی به وجود 17 روستای هدف گردشگری در استان اشاره کرد و گفت: اجرای طرح هادی روستایی در اکثر روستاها توسط بنیاد مسکن در حال انجام است که این طرح نیز کم و کاستی‌هایی دارد.مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران نیز با بیان این‌که اجرای طرح هادی به بافت کالبدی روستاها همچون معابر و خیابان‌ها دست می‌برد، گفت: در اجرای این طرح، در مسکن، معماری و سازه‌های روستایی تغییری ایجاد نمی‌شود.

به گزارش مهر، مجید هاشمی به دو مشکل اساسی سازه‌ای و معماری در روستاها اشاره کرد و افزود: بحث سازه‌ای یا همان مقاوم‌سازی در روستاها برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، چون این مساله با جان و مال مردم در برابر زلزله و آسیب‌های قهری طبیعت در ارتباط است.

هاشمی با بیان این‌که ابتدا سعی شده فرهنگ مقاوم‌سازی در روستاها ترویج شود، تاکید کرد: اکنون به دنبال حفظ الگوهای معماری و نماهای سنتی با الهام از مصالح سنتی در کشور و استان هستیم.این مقام مسئول به احیای بافت روستاهای کندلوس، جواهرده، دیوا، عالم کلا، یوش و دراسرا اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح حفظ معماری سنتی در این روستاها به دنبال احیای آن برای حفظ میراث گذشته و معرفی آن به نسل آینده هستیم.

هاشمی با بیان این‌که به دلیل کمبود منابع اعتباری، اولویت را در بحث مقاوم‌سازی در روستاها قرار دادیم، تصریح کرد: اکنون اجرای معماری سنتی در روستاها در دستور کار قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها