روش تازه​ تشخیص بیماری مالاریا

یکی از دغدغه‌های اصلی علم پزشکی، شناخت بموقع بیماری‌هاست. با این حال تشخیص برخی بیماری‌ها بسیار پیچیده است و براحتی قابل اجرا نیست. مالاریا یکی از این بیماری‌هاست که گرچه تشخیص آن امروزه ممکن است، اما سختی کار و هزینه بالا عملا باعث شده است بسیاری از مناطق جهان از درمان آن محروم باشند.
کد خبر: ۶۳۶۳۳۳

در روشی که سال هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابتدا باید مقداری خون از بیمار گرفته شده، در ادامه توسط متخصص به وسیله دستگاه‌های مختلف روی آن آزمایش شود. ساز و کار فعلی نه‌تنها وقت‌گیر است بلکه برای انجام آن، نیاز به متخصص و البته هزینه بالاست. پژوهشگران برای حذف این روند مشکل‌ساز بتازگی دستگاهی طراحی کرده‌اند که نه‌تنها نیاز به دریافت خون ندارد بلکه انجام آن از سوی افراد بدون تخصص نیز ممکن است.

طبق توضیحاتی که از سوی محققان دانشگاه رایس ارائه شده، دستگاه جدید این قابلیت را دارد که حباب‌های نانو موجود در سلول‌های بدن را بررسی کند و ابتلا به مالاریا را تشخیص دهد. ترکیدن هر کدام از این حباب‌ها صدای خاصی دارد که در صورت ابتلا به مالاریا تغییر می‌کند و دستگاه قابلیت تشخیص آن را دارد. طبق آزمایش‌هایی که تاکنون انجام شده، دستگاه جدید به هیچ وجه خطا نمی‌کند و در تمام شرایط تشخیص درست می‌دهد.

محمد طالبیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها