دولت احمدی‌نژاد و روحانی در سه ماه اول چند کارت زرد گرفتند؟

معروفترین واکنش‌های وزرا به کارت‌زردهای مجلس

نقدی بر سوالات نمایندگان از وزرا

تعامل یا تقابل ،کدام سازنده است!

طبق قانون سوال نمایندگان از وزرا حق قانونی آنهاست و این سوالات در راستای رفع مشکلات اقتصادی و بهبود وضعیت معیشت مردم است اما از طرف دیگر دولتی ها می‌گوید سوالات زیاد است و زمان وزرا بجای حل مشکلات مردم در راهروهای مجلس و پاسخگویی به نمایندگان از بین می‌رود.
کد خبر: ۶۳۵۵۶۰
تعامل یا تقابل ،کدام سازنده است!

بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و روی کار آمدن دولت حسن روحانی با شعار تدبیر و امید، مجلس نهم پس از پشت سر گذاشتن خاطره کارسخت با دولت دهم، خوشحال از این پیروزی به اسقبال کابینه دولت رفت اما درمواجهه با لیستهای بیرون آماده از وزرا عملا ناخشنودی خود را از حضور برخی افراد در کابینه اعلام کرد که همین امر سر آغاز بسیاری از سوء تفاهمات تا به امروز شد.

صحبت از انتصاب ها بدون مشورت با مجلس، موضوع هسته ای و توافق نامه ژنو، اظهار نظرات غیر کارشناسی در خصوص مسایل فرهنگی و اقتصادی رابطه دولت ومجلس را بعد از 6 ماه از تشکیل کابینه به جایی رسانده که حاصل آن تا امروز دادن سه کارت زرد به کابینه دولت یازدهم به وزرای اقتصاد ،علوم و فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است.

این هشدارها از سوی نمایندگان ،در ارزیابی برخی از دولتی ها سیاسی کاری خواندن مجلس در قبال وزرا دانسته شده و حتی باعث شده که حسن روحانی رئیس جمهوری نیز در سخنان اخیر خود تاکید کند که دولت از کارت های زرد مجلس وحشتی ندارد..

حال با وجود مشکلات اقتصادی ومعیشتی مردم در شرایط فعلی کشور که ضرورت همکاری قوا را صد چندان می کند سوال این است که آیا سوالات نمایندگان از وزرا می تواند بصورتی منطقی تر و بدون چالش های سیاسی در جامعه پاسخ داده شود و یا باید مانند گذشته شاهد رشد اختلافات قوا به جای شکوفایی و سازندگی ،دو قوه باشیم.

چند تن از شهروندان درگفتگو با جام جم آنلاین در واکنش به اتفاقات اخیر میان مجلس و دولت تاکید کردند اگر چه هر قوه برای خود وظایف و اختیارات قانونی دارد اما مملکت و مردم به آرامش نیازمند هستند.

برخی عقیده دارند که کشور عرصه زورآزمایی نیست و قوا باید نقاط ضعف وقوت یکدیگر را همپوشانی و کشور را از شرایط ویژه موجود خارج،و به جای دادن این همه کارت زرد با هم همکاری کنند.

شهروندی می‌گوید انتقاد از دولت خیلی خوب است ولی نمایندگان و دولت نباید سر جنگ حزبی داشته باشند چون در انتخابات اخیر کسی انتخاب شده که مردم فکر می‌کنند می‌تواند مملکت را تا عرش سر بلندی بالا ببرد.اما نمایندگان مجلس ضمن اینکه بر حفظ حقوق خود تاکید دارند یکی از مطالبات مردم  را پاسخگویی دولت به آنان است.

نصرالله پژمان فر نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا اتفاقاتی که بین مجلس و دولت رخ داده است از مطالبات مردم است به جام جم آنلاین گفت: قانون برای قوه مجریه و مقننه اختیارات و تکالیفی را مشخص کرده است که براین مبنا یکی از وظایف قوه مقننه نظارت است که باید آنرادر قبال قوه مجریه اعمال کند.

وی گفت:برخی فکرمی کنند که درمجلس کارسیاسی در حال شکل گرفتن است اما باید گفت ،نظارت مجلس کار سیاسی نیست و از آنجا که همین مجلس بالاترین رای به کابینه دولت یازدهم را داده چنین نسبت هایی خلاف واقعیت است.

نماینده مشهد افزود:مجلس در عین اینکه بالاترین رأی کابینه را به وزیر اقتصاد داده اما در عین حال برخود لازم می داند که همین وزیر را دعوت کند و بعد از شنیدن پاسخ ها به وی کارت زرد بدهد که این امر معنایش تناقض نیست بلکه حسن نیت مجلس در عهدی است که با مردم بسته است.

وی در خصوص اینکه آیا مطالبات مردم از نمایندگان سوال از وزراست یا پیگیری معیشت آنان تاکید کرد:وظیفه نماینده پیگیری مطالبات مردم است اما درعین حال نظارت بر رفتار وعملکرد وزرا نیز از مسئولیت های کلان مجلس است.نمایندگان در مواردی که احساس کنند تخلفی صورت گرفته،به وظیفه نظارتی خود عمل می کنند اما مساله اول مردم است.

نماینده مشهد متهم کردن مجلس به سیاسی کاری را خارج ازانصاف دانست و گفت:انتظار داریم مطالبی که در مورد مجلس گفته می‌شود قابل اثبات باشد و باید بدانیم که دولت و مجلس دو طرف میز قرار ندارند بلکه یک طرف میز هستند.اما وقتی سرنوشت اجرایی کشور در دست وزراست ،آنان باید در هر زمان پاسخگوی تصمیماتشان باشند.

مجلس در ابتدای راه هیجان زده عمل نکند

محسن صرامی عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده خمینی شهر نیز معتقد است مجلس باید در برخورد با دولت تازه سرکار آمده کمی صبر و تحمل بخرج دهد تا زمان صدور کارنامه فرا برسد.

وی خاطرنشان کرد:مجلس نباید درابتدا خیلی هیجان زده رفتار کند چون مردم به آقای روحانی وتفکر ایشان رأی دادند بنابراین نمی‌توانند تجزیه و تحلیل هایی که ناشی از تفکرات گروهی و منتسب به گروهک ها وجبهه های سیاسی  در مجلس استف قبول کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی در خصوص مطالبات مردم گفت:برخی مواقع جامعه دست خوش یکسری امواج و جریان‌ها می شود که منجر به تصمیمات در مجلس می‌شود ولی باید تاکید کرد که بیشترین دغدغه مردم اشتغال، تولید و ارزش دادن به پول ملی است که امیدوارم سمت و سوی جریانات فکری مجلس هم یک بار برای همیشه در این ریل قرار گیرد و دغدغه مردم را حل کند.

وی درمورد اعطای کارتهای زرد مجلس به دولت یازدهم افزود: با سعه صدری که دولت یازدهم به دلیل عقبه مجلسی خود دارد این اجازه داده نخواهد شد که میان مجلس ودولت اختلاف نظرهای جزیی سو ء تفاهم ایجاد کند.

دولتی ها مطالبات نمایندگان ومردم را در نظر بگیرند

منصور حقیقت پور عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس و نماینده اردبیل نیز در خصوص کارت زردهای مجلس به دولت یازدهم گفت: دولت باید هشدارهای مجلس را درک کند و کاستی ها را مرتفع سازد.

وی افزود:علت کارت زرد گرفتن وزرا نا کافی بودن کار معاونت های پارلمانی آنهاست لذا معاونین پارلمانی باید تلاش جدی برای گرفتن ارتباط با نمایندگان به خرج دهند و پیگیر مسایل و سوالات نمایندگان باشند.

نماینده اردبیل در پاسخ به اینکه آیا مطالبات نمایندگان مجلس از وزرا و دولت زیاد نیست گفت: مطالبات نمایندگان دایره اقتصادی فرهنگی و سیاسی را شامل می‌شود و عمدتا دغدغه های مردمی است هرچند امکان دارد در موارد نادری درخواستی خارج از محدوده صورت گرفته باشد اما این امر نمی‌ تواند به همه نمایندگان تسری داده شود.

حقیقت پور تأکید کرد:مجلس نظارت و کنترل را یک حسن می‌بیند اما نمایندگان نیز از روی انصاف باید فرصت کافی را به وزرا برای تسلط بر امور بدهند و آستانه تحمل خودشان را بالا ببرند و انصاف داشته باشیم اما دولت هم باید از معاونت‌های پارلمانی خود بخواهد که ارتباط خوبی با مجلسی‌ها داشته باشند تا سوالات در قالب تفاهم و گفتگوی دو جانبه حل وفصل شود.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
۰
۰
در شرایط ملال آور كنونی، بدون شك تعامل.
ببب
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
۰
۰
برای چی باید مجلس چیزی نگه اون از رانتی كه در موردش اقای توكلی از وزیر صنعت پرسید و جوابی هم نداشت و اون از پرونده كرسنت كه اقای وزیر نفت درگیرش هست و.....چرا باید چیزی نگفت؟

نیازمندی ها