بانک مرکزی: اجاره مسکن در تابستان 92 ، 22 درصد افزایش یافته است

راه‌اندازی صندوق مسکن گام اول وام 100 میلیونی

معاون وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن و ساختمان به عنوان گام اول پرداخت تسهیلات 100 میلیون تومانی مسکن تا یک‌ماه آینده خبرداد.
کد خبر: ۶۳۴۷۱۱

راه‌اندازی این صندوق‌ها یکی از راهکارهای مورد‌نظر دولت یازدهم برای تامین نقدینگی مورد نیازبخش مسکن است. وزیر راه و شهرسازی وعده داده است در چهارچوب این صندوق ها مردم بتوانند تا 100‌میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند .با راه‌اندازی این صندوق‌ها انحصار صندوق پس‌انداز مسکن از انحصار بانک مسکن خارج خواهد شد. این اولین اقدام مشخص دولت یازدهم برای حرکت به سمت حل مشکل مسکن است .در همین حال ،​ معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید، از طریق این صندوق‌ها پس‌اندازهای مردم برای خانه‌دار شدن آنها به جریان افتاده و نقدینگی سالم و بدون تورم به جامعه تزریق می‌شود. به گزارش ایرنا، سیدمحمد پژمان دیروز در نشستی خبری با اشاره به راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن و ساختمان گفت: این صندوق‌ها در صورت تامین نقدینگی و برای جلوگیری از آسیب‌های خرید و فروش نامتعارف مسکن ایجاد می‌شود.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن افزود: اکنون آخرین مذاکرات با سازمان بورس و اوراق بهادار برای نهایی شدن ایجاد صندوق‌های مسکن و ساختمان صورت گرفته و تا یک ماه آینده براساس طرح‌های تعیین شده، این صندوق‌ها راه‌اندازی می‌شود.

به گفته پژمان فعالیت این صندوق‌ها به نحوی است که 50 درصد آن را دارایی، زمین و امکانات خود صندوق و 50 درصد دیگر از طریق آورده مردم تامین می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که متقاضیان می‌توانند براساس آورده خود از تسهیلات این صندوق‌ها بهره‌مند شوند، افزود: این صندوق‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده است که امکان صاحبخانه شدن را برای متقاضیان فراهم می‌کند.به گفته وی براساس طرح جامع مسکن، میزان تاثیر‌گذاری یا مشکلات احتمالی این صندوق‌ها بررسی خواهد شد، اما نکته قابل توجه اینجاست، اگر تسهیلاتی برای مسکن در نظر گرفته نشود، امکان خانه دار شدن هفت دهک مورد نیاز جامعه نیز فراهم نخواهد شد.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که صندوق‌های پس‌انداز از بانک‌ها مستقل هستند و براساس آورده مردم تامین مالی می‌شود، افزود: اگر این صندوق‌ها جذابیت اقتصادی برای مردم داشته باشد، به‌طور قطع متقاضیان به سمت سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها که طرح‌های مشخص شده‌ای هستند، می‌روند.

پژمان از این صندوق‌ها به‌عنوان یکی از راه‌های افزایش موثر تقاضا و نقدینگی یاد کرد و افزود: مردم سرمایه خود را در این صندوق‌ها به صورت هدفمند سرمایه‌گذاری می‌کنند و می‌توانند از فواید و منافع این سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند، ضمن این‌که ارزش پول مردم به روز حفظ و تقویت خواهد شد.وی به روش پرداخت تسهیلات این صندوق ها،میزان سود و آورده متقاضیان اشاره‌ای نکرد.

این مقام مسئول تصریح کرد:همزمان با راه اندازی این صندوق‌ها، دولت با استفاده از ابزارهای مالیاتی، قیمت زمین رانیز کنترل خواهد کرد.

طرح جامع مسکن تا 6 ماه آینده ارائه می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در حال مطالعه طرح جامع مسکن هستیم، مقدمات این طرح از دو ماه پیش آغاز شده و امید است نتایج آن تا شش ماه آینده ارائه شود.

پژمان افزود: دانشگاه صنعتی شریف متولی مطالعه طرح جامع مسکن است و برجسته‌ترین متخصصان کشور روند این طرح را دنبال می‌کنند و امیدواریم پس از ارائه نتایج آن، بتوانیم مدلی پویا را در اختیار مدیریت کشور قرار دهیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان این که طرح جامع مسکن از حدود ده سال گذشته در حال بررسی است و طی سال‌های گذشته بدون تغییر بوده است، افزود: مهم‌ترین فعالیت صورت گرفته در دولت جدید، فعال‌سازی طرح جامع مسکن است که اکنون براساس سرشماری سال‌های 1385 و 1390 و تحولات ایجاد شده در مسکن توسط تیم متخصص و کارشناس دانشگاه صنعتی شریف در حال تجدیدنظر است و قرار شده تا شش ماه آینده مدل مسکن برای کشور اعلام شود.پژمان اظهار کرد: در این طرح کمبود‌هایی همچون مسکن روستایی و بافت فرسوده نیز درنظر گرفته شده است.

افزایش 22 درصدی اجاره مسکن در تابستان 92

در همین حال بانک مرکزی اعلام کرد، شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در مناطق شهری ایران در تابستان 1392 نسبت به سه ماهه قبل معادل 7.7 درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 22 درصد افزایش یافته است.

این بانک در جدیدترین آمار خود با اشاره به شاخص بهای مسکن اجاره‌آی در مناطق شهری ایران در سه ماهه دوم سال 1392 اعلام کرد: شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در مناطق شهری ایران در سه ماهه دوم سال 1392 طبق آمار بانک مرکزی به عدد 134.2 رسید که نسبت به سه ماهه قبل معادل 7.7 درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 22 درصد افزایش یافت.

براین اساس متوسط شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در شش ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد. شاخص مذکور در 12 ماه منتهی به شهریور 92 نسبت به 12 ماه منتهی به شهریور 91 معادل 17.3 درصد افزایش داشته است.

این گزارش افزود: شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در سه ماهه دوم سال 92 نسبت به سه ماهه قبل، در تمام استان‌های کشور افزایش یافت. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان کرمانشاه معادل 9 درصد بود و استان‌های تهران و آذربایجان غربی به ترتیب با 8.9 و 8.3 درصد افزایش در رده‌های بعدی قرار گرفتند.کمترین میزان افزایش مربوط به استان‌های سمنان معادل 4.5 درصد بود و استان‌های خراسان‌جنوبی با 4.9 درصد و گلستان با 5.2 درصد در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

بانک مرکزی در گزارش خود تصریح کرد: شاخص بهای مسکن اجاری در شهرهای بزرگ در سه‌ماهه دوم سال 92 به عدد 134 درصد رسید که نسبت به سه ماهه قبل برابر 8.1 درصد و نسبت به سه‌ماهه مشابه سال قبل 22.2 درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص مذکور در 12 ماه منتهی به شهریور ماه سال 92 نسبت به 12 ماه منتهی به شهریورماه سال 91 معادل 16.9 درصد افزایش داشته است.

همچنین شاخص بهای مسکن اجاره آی در شهرهای متوسط در سه ماهه دوم سال 92 به عدد 133.8 درصد رسید و معادل 7 درصد بالاتر از شاخص مذکور در سه ماهه اول قرار گرفت. افزایش این شاخص نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 21 درصد بوده است.شاخص بهای مسکن اجاره‌ای در شهرهای کوچک نیز در سه ماهه دوم سال 92 به عدد 136.9 رسید که نسبت به سه ماهه قبل معادل 6.2 درصد و نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل 23.7 درصد افزایش یافت.

افزایش وام مسکن مهر منتفی شد

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از منتفی شدن افزایش وام مسکن مهر از 25 به 30 میلیون تومان خبر داد و گفت: تاکنون افزایش وام مسکن مهر به صد هزار واحد مسکونی تعلق گرفته است و فعلا برنامه‌ای برای افزایش مبلغ این وام نداریم.

به گفته وی وام 30 میلیون تومانی مسکن مهر به برخی واحدها تعلق گرفت و اولویت برای شهرهای نیازمند بود.

پژمان ادامه داد: هم‌اکنون برخی متقاضیان واحدهای مسکن مهر برای پرداخت اقساط 200 هزار تومانی خود مشکل دارند، بنابراین چگونه در صورت افزایش سقف تسهیلات قادر به پرداخت اقساط خواهند بود.

وی همچنین از ابلاغ آزادسازی معاملات مسکن مهر در هفته آینده خبرداد.رئیس سازمان ملی زمین و مسکن دراین راستا اعلام کرد: معامله مسکن‌ مهر که تکمیل شده است یا70 درصد پیشرفت کار دارد، آزاد است.

پژمان افزود: شرایط خرید و فروش مسکن مهر در شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی تصویب و دستورالعمل آن ابلاغ شده است.

وی درباره شروط آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر گفت:معامله واحدهایی که بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، آزاد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این شرط که طرف خریدار مسکن مهر حتما باید شرایط مسکن مهر را داشته باشد، حذف شده است و افرادی که شرایط مسکن مهر را ندارند هم می‌توانند مسکن مهر را خریداری کنند.

پژمان تصریح کرد: به هر حال دولت امتیازاتی را به خانوارهای واجد شرایط مسکن مهر داده است و دولت یازدهم اعتقاد دارد، این دارایی‌ها نباید قفل شود.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: دارندگان مسکن مهر حق دارند واحد خود را مدیریت و در صورت نیاز بفروشند و نمی‌توان جلوی این کار را گرفت و هم‌اکنون نیز معاملات غیرقانونی مسکن مهر دیده می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها