برنامه بهره برداری از آب دریای خزر تغییر یافته است

انتقال آب خزر به سمنان محدود شد

قائم‌مقام وزیر نیرو با اعلام تغییر اهداف طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران و بویژه استان سمنان به کمتر از یک‌پنجم پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در دولت گذشته گفت: برنامه بهره‌برداری از آب دریای خزر تغییر یافته است.
کد خبر: ۶۳۲۰۵۷

ستار محمودی در گفت‌وگو با مهر افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص ایران، عمده منابع آب کشور در حوضه دریا یا ارتفاع‌هاست، در حالی که بخش جمعیتی کشور در دشت‌ها و مناطق مرکزی و کویری پراکنده است که معمولا منابع آب زیرزمینی در این مناطق فقیر است و وقتی جمعیت در منطقه‌ای زیاد می‌شود، چاره‌ای جز انتقال آب از حوضه‌ای دیگر وجود ندارد و باید تحت شرایط خاص انتقال آب صورت گیرد.

وی با بیان این که باید شیوه انتقال، حوضه مبدا و حوضه مقصد و اقتصادی‌بودن طرح مطالعه و بررسی شود، تصریح کرد: اکنون مطالعات طرح انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی آغاز شده و مرحله نخست آن در حال پایان است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو درباره ملاحظات زیست‌محیطی این طرح نیز یادآور شد: مراوده‌های بین وزارت نیرو و سازمان محیط‌زیست، گام به گام در حال انجام است و به محض تصویب، موارد جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد.

به گفته وی، حفظ محیط‌زیست از مسائل مهم و خط قرمز دولت و وزارت نیرو است و تا مسائل زیست‌محیطی طرحی لحاظ نشود، هیچ انتقالی صورت نمی‌گیرد.

محمودی خاطرنشان کرد: ابتدا قرار بود آب دریای خزر برا ی مصارف کشاورزی، صنعت و شرب به این استان و استان‌های دیگر منتقل شود، اما در بررسی‌های اولیه به این نتیجه رسیدیم اهداف طرح بسیار بزرگ است، بنابراین اهداف آن را تغییر داده و بهره‌برداری از آب خزر را به کمتر از یک‌پنجم کاهش دادیم.قائم مقام وزارت نیرو با بیان این که ایران، کشوری خشک و نیمه‌خشک بوده که 85 درصد مساحت آن جزو مناطق خشک و فقط 15 درصد آن جزو مناطق مرطوب و نیمه‌مرطوب است، افزود: اکنون عمق چاه‌ها در برخی دشت‌های کشور از 70 تا 80 متر به 170 تا 180 متر رسیده است و حفر چاه در بسیاری از مناطق کشور به دلیل پایین آمدن عمق آب دیگر به صرفه نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها