میراسماعیلی: با قدرت پشتوانه‌سازی را ادامه می‌دهیم

شوک آسیایی به جودو ایران

جودوی ایران در شرایطی چندی پیش در رقابت‌های قهرمانی آسیا به کسب هفت مدال برنز نایل آمد که به باور کارشناسان و مسئولان فدراسیون این نتیجه به هیچ عنوان قابل قبول نبود. به همین دلیل محمدعلی رستگار و آرش میراسماعیلی، رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون جودو بلافاصله در پایان آن رقابت‌ها در چین، رای به برکناری مربیان این تیم‌ها دادند و با توجه به سابقه ذهنی خوبی که جودوی ایران از مربیان کره شمالی دارد باب مذاکره با سرمربی کره شمالی در این رقابت‌ها گشوده شد و توافق اولیه هم با این مربی به دست آمد، اما جودوی ایران که چند سالی است درجا زده و شرایطش با ناکامی گره خورده، به دنبال چیست؟ این پرسشی است که در گزارش حاضر به دنبال یافتن پاسخ آن هستیم.
کد خبر: ۶۳۱۵۵۲

وقتی صحبت از جودوی نوجوانان و رقابت‌های قاره‌ای می‌شود ناخودآگاه ذهن علاقه‌مندان به ورزش به حادثه تلخ سقوط هواپیما و جان باختن تیم وقت نوجوانان ایران در پرواز تهران ـ ایروان در سال 1388 برمی‌گردد؛ حادثه‌ای تلخ که در ادامه با برملا شدن داستان صغرسن جودوی ایران تلخی دوچندانی یافت. به هر صورت پس از آن‌که تیم ایران پس از آن حادثه و حواشی ادامه‌دار جودو یک دوره از شرکت در رقابت‌های قهرمانی آسیا خودداری کرد، چندی پیش در رقابت‌های قهرمانی آسیا در چین به مصاف حریفان رفت. تیمی که پیشتر در رقابت‌های جهانی یک مدال برنز کسب کرده بود، امید زیادی را در میان علاقه‌مندان جودو به وجود آورده بود. اما در حالی که برای تیم نوجوانان محمد عباس‌نژاد، محمد رشنونژاد، کیوان بیرانوند، محمدرضا فتحی‌پور، ایمان نیک‌اقبال، حامد رشیدی، رامین صوفیه و حسین عربی روی تاتامی رفتند فقط رشنونژاد، عربی، فتحی‌پور و صفویه به مدال برنز دست یافتند. تیم نوجوانان در حالی چهار مدال کسب کرد که احمد کاظمی، سرمربی تیم پیش از آغاز رقابت‌ها چنین اظهارنظر کرده بود که همه اعضای تیم برای کسب موفقیت تمرین کرده‌اند و در تمامی اوزان شانس کسب مدال هستند.

برای تیم جوانان نیز در حالی آرش آقایی، بهزاد محرمی و سیدمهرداد زمانی سه مدال برنز کسب کردند که احمد قاسمی، علیرضا شیری، امیرحسین محب‌زاده، شایان نصیرپور و جعفرپهلوانی دیگر اعضای این تیم از کسب مدال بازماندند؛ سرنوشتی که برای فاطمه زمانی، مبینا عزیزی و زهرا باقری در تیم نوجوانان دختر و طاهره آذرپیوند، الهام بهرامی، غزل یغما، زهرا نادری، دنیا آقایی، صبا کرمعلی و زینب جلالوند در تیم جوانان نیز رخ داد.

واکنش سریع به لشکر شکست خورده

به طور طبیعی فدراسیون جودو با این امید که حاصل دو سال کار جدی و برنامه‌ریزی شده همراه مبارزه با صغرسن و دوپینگ باید به نتیجه بهتری ختم شود،‌روی تیم‌های اعزامی به چین به دیده دیگری می‌نگریست. به همین دلیل وقتی این انتظار برآورد نشد، محمدعلی رستگار در واکنش به این نتایج به سایت فدراسیون گفت: این نتایج غیرقابل تصور بود. برای همین تغییراتی در کادر فنی خواهیم داشت. این‌که ما در این دوره فقط موفق به کسب مدال برنز شدیم، نمی‌تواند نتیجه جالبی باشد و ما خود بیش از هر کسی به ضعیف بودن این نتیجه اعتفاد داریم.

در این خصوص مسئولان فدراسیون حضور در چین را فرصت مغتنمی برای مذاکره با مربیان خارجی دیدند و بلافاصله با «پک هون گول» سرمربی تیم ملی کره شمالی با سابقه یک سال حضور در تهران و خانم «ری یون هی» سرمربی فعلی تیم ملی بانوان کره شمالی مذاکرات لازم را انجام داده و موفق به جلب نظر این دو مربی برای حضور در ایران شدند.

2 سال فرصت دادیم

برای ارزیابی کارنامه جودوی ایران در چین سراغ آرش میراسماعیلی نایب‌رئیس فدراسیون و مدیر تیم‌های ملی جودو رفتیم. او در این باره به «جام‌جم» گفت: به مربیان این تیم‌ها دو سال فرصت دادیم تا با آرامش خاطر به اجرای برنامه‌های مورد نظر بپردازند، اما متاسفانه نتیجه‌ای که مد نظر ما بود حاصل نشد. گرچه هفت جودوکار ما تا مرحله نیمه نهایی پیش آمدند و این می‌تواند عملکرد قابل دفاعی تلقی شود، اما انتظار می‌رفت دو، سه نفر از این جمع فینالیست شوند که در آن صورت نتیجه نیز خوب می‌شد. در مجموع با در نظر گرفتن همه شرایط این نتایج موجب رضایت خاطر ما نشد و برای همین سراغ مربیان خارجی رفتیم. میراسماعیلی که ساعاتی پس از بازگشت از رقابت‌های قهرمانی آسیا با ما همصحبت شده بود، تصریح کرد: به هر ترتیب کادر فنی این تیم‌ها خود اعضای خانواده جودو هستند و بسیار از این نتایج ناراحت شدند، درست مثل خود جودوکاران عزیزمان که در دو سال گذشته زحمات زیادی کشیدند و لیاقت آنها بیش از این بود.

راه پاک را ادامه می‌دهیم

وی مبارزه با دوپینگ و همچنین هویت‌دار کردن تمام جودوکاران رده‌های سنی پایین را از جمله اقدامات قابل دفاع و ماندگار فدراسیون در دو سال گذشته برشمرد و گفت: در حالی که صغر سن در سال‌های گذشته ضربات مهلکی به پیکر جودوی ایران زده بود و برخی با جعل هویت در صدد مدال آوری کاذب بودند، ما با مبارزه جدی با این موضوع و تشکیل پرونده‌های دقیق برای همه جودوکاران از همان بدو آغاز فعالیت آنها عملا راه را بر تقلب و جعل هویت بستیم و به باور همه ناظران ایرانی و خارجی جودو، تیم‌های نوجوانان و جوانان ایران واقعا در سن نوجوانی و جوانی هستند. با توجه به اهمیت این بحث مطمئنا در این راه همچنان با قدرت گام بر خواهیم داشت تا همچون گذشته شاهد شکاف بزرگ بین تیم‌های نوجوانان و جوانان با تیم بزرگسالان نباشیم و همه چیز براساس یک منطق و اصول پیش برود.

چرا کره شمالی؟

مدیر تیم‌های ملی جودو که خود سابقه کار کردن با مربیان کره شمالی را دارد، در این باره گفت: به هر حال سابقه تاریخی مربیان کره شمالی نشان می‌دهد آنها توانسته‌اند بر جودوی ما تاثیرگذار باشند و راحت‌تر از دیگران داشته‌های فنی خود را به جودوکاران ما انتقال دهند، ضمن این‌که به هر حال ما با محدودیت مالی هم مواجه هستیم و مربیان کره شمالی از این نظر که قیمت پایینی دارند برای ما بهتر هستند.

وی افزود: هر چند در چین من با سرمربی تیم ازبکستان هم مذاکراتی انجام دادم، اما با توجه به این‌که این مربی با ازبک‌ها قرارداد داشت اعلام کرد در پایان سال 2014 می‌تواند به ایران بیایید، اما ما وقت این کار را نداشتیم و در نتیجه با مربیان کره شمالی که کارنامه خوبی هم در این رقابت‌ها داشتند مذاکره کرده و به توافق اولیه دست یافتیم.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها