تعیین تکلیف مادران شاغل، یک بار برای همیشه

عضو شدن نماینده زنان در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران با این که عضویتی بدون حق رای است، اما شروعی خوب به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۶۳۰۷۱۰
تعیین تکلیف مادران شاغل، یک بار برای همیشه

خوبی‌اش از این بابت است که تا پیش از این اتفاق، این کمیته، کمیته‌ای مردانه بود که وقتی در مورد تعطیلی مهد‌کودک‌ها، مدارس یا ادارات دولتی در روزهای آلوده سال تصمیم‌گیری می‌کرد به پیامدهای این تصمیم بر زنان شاغل و کودکانشان توجه نداشت.

اما اکنون به نظر می‌رسد با عضویت نماینده‌ای از معاونت امور زنان ریاست جمهوری در این کمیته، ورق تصمیم‌گیری‌ها برگردد و از این پس تعطیلی روزهای آلوده سال به ضرر کودکان و مادران شاغلشان منجر نشود.

البته از این عضو کمیته که حق رای ندارد و فقط می‌تواند نظراتش را به گوش دیگر اعضا برساند، نباید انتظار معجزه داشت، ولی همین که او قادر است از سرگردانی کودکانی که مادر شاغل دارند و آلودگی هوا، مدرسه‌شان را تعطیل کرده و نیز مادرانی که مجبورند کودک خود را یا در خانه تنها بگذارند یا با عجله او را به کسی بسپارند حرف بزند، یک گام به جلو خواهد بود.

با این حال این حرکت مثبت نیاز به گام مثبت دیگری نیز دارد؛ گامی که دیروز معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده نیز از آن یاد کرد.

به گفته شهیندخت مولاوردی، در چند سال اخیر، این استانداری تهران بود که درباره تعطیلی مهدکودک‌ها و مدارس در روزهای آلوده تصمیم می‌گرفت، در حالی که طبق قانون این وظیفه قانونی هیات وزیران است.

صرف‌نظر از این که قرار گرفتن استانداری در جایگاه هیات وزیران در سال‌های گذشته اقدامی غیرقانونی بوده، اگر همه چیز به روال قانونی‌اش برگردد و حق به حقدار (هیات وزیران) برسد، منفعتی نیز نصیب زنان شاغل و کودکان می‌شود.

در واقع چون معاون زنان رئیس‌جمهور عضو هیات وزیران است و در آنجا از حق رای برخوردار، بسیار راحت‌تر از کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطرار آلودگی هوا می‌تواند اثرگذار باشد.

به این ترتیب اگر همه تصمیم‌ها در مواقع آلودگی هوا از ناحیه هیات وزیران صادر شود، شکی نیست که در این تصمیمات به رفاه حال مادران شاغل و کودکان مدرسه‌ای‌شان نیز توجه می‌شود. روزهای آلوده سال، سال به سال در حال افزایش است و شدت آلودگی‌ها، هر سال بیشتر از سال قبل.

پس تعطیل شدن مدارس همچنان جزئی از تصمیمات دولت برای کاهش آلودگی هوا خواهد بود و چه بهتر که از این پس تکلیف مادران شاغل و دانش‌آموزانی که مادر کارمند دارند یک بار برای همیشه با آلودگی هوا و تعطیلات ناشی از آن روشن شود.

مریم خباز -‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
خانم شاغل
Cambodia
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۰
زمانی میشه توقع انجام كاری را داشت كه واقعا راه حلی وجود داشته باشه
واقعاً چه كار مفیدی میشه انجام داد؟
كه مادرها در همچین روزهایی بتونن از مرخصی استفاده كنن؟!!!!!!!
كدوم اداره و شركتی قبول میكنه؟
بازم میشه همون كارمندهای رسمی اداره‌های دولتی كه درصد شون در مقابل اداره‌ها و شركتهای خصوصی اصلا به چشم نمیاد.

نیازمندی ها