«انجمن مخفی» در راه بازار کتاب

احمد شاکری یکی از نویسندگان و پژوهشگران ادبیات دفاع مقدس است که فعالیت خود را در عرصه ادبیات با انتشار داستان‌هایش آغاز کرد. البته او در ادامه، مسیر خود را تغییر داد و بیشتر به پژوهش در عرصه جنگ تحمیلی پرداخت و مشغول داوری در جشنواره‌های مختلف شد.
کد خبر: ۶۲۹۰۷۹
«انجمن مخفی» در راه بازار کتاب

با شاکری درباره فعالیت‌های تازه‌اش در عرصه ادبیات انقلاب و جنگ تحمیلی به گفت‌وگو نشستیم.

شما یکی از نویسندگان و پژوهشگرانی هستید که طی سال‌های گذشته تاکنون همواره بر ادبیات دفاع مقدس تمرکز داشته‌اید. آیا این رویه هنوز هم ادامه دارد و روی همین موضوع کار می‌کنید؟

بله. من دوست دارم در این حوزه به‌طور تخصصی کار کنم و فعالیتم در این عرصه همچنان ادامه دارد. اکنون هم سه کتاب با همین موضوعات آماده چاپ دارم.

کمی درباره این کتاب‌ها توضیح دهید.

یک کتاب «جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس» است که بزودی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی منتشر خواهد شد. کتاب دیگرم «آنک جنگ» نام دارد. این کتاب دربردارنده گزارش تفصیلی سلسله نشست‌های تخصصی است که به همت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس برگزار می‌شد. کتاب سوم هم «سبک‌تر از هوای طلق» نام دارد. این کتاب نقد 9 کتاب در حوزه ادبیات داستانی انقلاب و دفاع مقدس است که بزودی منتشر خواهد شد.

چه داستان‌هایی را در این مجموعه نقد کرده‌اید؟

اکنون همه آثار را به خاطر ندارم، اما کتاب آموزش عناصر داستان گام به گام نوشته حسین فتاحی، داستان بلند «سه کاهن» نوشته مجید قیصری، داستان کوتاه «هفت بند» نوشته راضیه تجار و داستان بلند «جمجمه‌ات را قرض بده برادر» نوشته مرتضی کربلایی‌لو از جمله آثاری است که در این کتاب نقد و بررسی شده‌ است.

چرا تصمیم به نقد این آثار و انتشار آنها در قالب یک کتاب گرفتید؟

داستان انقلاب و جنگ تحمیلی هم مانند دیگر داستان‌ها نیاز به نقد برای رشد و پویایی دارد.

متاسفانه ما به نقد توجه کافی نداریم و همین بی‌توجهی باعث شده انتشار کتاب نقد به نظر برخی عجیب بیاید و بپرسند چرا قرار است یک مجموعه نقد در قالب کتاب منتشر شود.

شما چند سال هم روی موضوع ادبیات ضدجنگ در کشورمان پژوهش‌هایی انجام دادید. این فعالیت‌هایتان هنوز هم ادامه دارد؟

ادبیات سیاه دفاع مقدس موضوع اصلی پژوهش‌های من است. «جستاری در اصطلاح‌شناسی و مبانی ادبیات داستانی دفاع مقدس» هم در بردارنده این موضوع هست و در این مجموعه به بررسی ادبیات سیاه جنگ هم پرداخته‌ام.

این کار ادامه هم پیدا می‌کند؟

بله. جلد بعدی این کار بررسی انسان‌شناسی در ادبیات جنگ و در حال نگارش است.

شما پیش از این در عرصه نگارش داستان هم فعالیت داشتید. ظاهرا داستان تازه‌ای برای انتشار‌ ندارید.

نه. چون بیشتر مشغول کارهای پژوهشی هستم و کمتر برای نوشتن داستان زمان دارم. اما از میان آثار داستانی گذشته‌ام بزودی کتاب «انجمن مخفی» از سوی انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها