آماده باش مراکز درمانی و بهداشتی

کیفیت هوای تهران بسیار ناسالم است

مهد کودک‌ها و مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی تهران و ری امروز تعطیل شد

حال هوای تهران دوباره بد شد

هوا در شرایط ناسالم است، اما کارشناسان می‌گویند باز هم تعطیلی به داد تهرانی‌ها رسید و باعث شد حداقل نفس در سینه‌شان حبس نشود، زیرا اگر تعطیلی دیروز نبود امروز هوای پایتخت در شرایط هشدار قرار می‌گرفت. با این حال نمی‌توان امیدوار بود که امروز وضع هوا در شرایط ناسالم بماند و به هشدار نزدیک نشود، چون با شروع به کار اداره‌ها و هجوم سیل خودرو‌ها به خیابان‌های پایتخت شاخص‌ها نیز با سرعت بیشتری به سمت بحرانی شدن وضع هوا حرکت می‌کنند. با این حال امروز ساعت 11 صبح کارشناسان بعد از بررسی گزارش‌ ایستگاه‌های سنجش آلودگی برای فردا و پس‌فردای شهروندان تصمیم‌گیری می‌کنند.
کد خبر: ۶۲۹۰۰۲

دیروز منطقه ری آلوده‌ترین نقطه پایتخت بود و برای امروز هم کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در بیشتر مناطق تهران آلودگی به مرز هشدار برسد.

هادی حیدرزاده، مدیرکل محیط زیست استان تهران درباره آخرین وضع آلودگی هوای پایتخت به جام‌جم می‌گوید: براساس آخرین گزارش‌ ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا دیروز وضع آلودگی هوا، در شرایط ناسالم بود، زیرا حجم ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون از 156 به 134 واحد کاهش پیدا کرد.

روز گذشته شهروندان تهرانی در شرایط ناسالم نفس کشیدند، این در حالی است که به گفته کارشناسان، آلودگی هوا فقط به دلیل وجود ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون بوده و در زمینه دیگر آلاینده‌ها مانند منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق کمتر از ده میکرون هوای تهران در وضع سالم قرار داشته است.

اما نکته اینجاست دلیل این‌که هوای پایتخت به شرایط هشدار نرسید، فقط تعطیل بودن روز گذشته بوده است، به همین دلیل کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند شرایط هوای پایتخت امروز به دلیل انباشت آلودگی به شرایط هشدار برسد.

حشمت‌الله بسطامی، کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره به جام‌جم می‌گوید: به احتمال قوی میزان آلودگی برای فردا بیشتر خواهد شد و وضع در شرایط هشدار قرار خواهد گرفت، به همین دلیل پیش‌بینی می‌کنیم هوای پایتخت در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه در شرایط هشدار قرار گیرد.

 

زنگ ورزش و مسابقات، تعطیل

مسئولان محیط زیست استان تهران جهت مدیریت وضع هوا از یکشنبه گذشته برای صنایع آلاینده محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند. حیدرزاده اظهار می‌کند: از مهم‌ترین اقدا مات ما می‌توان به فعالیت 11 واحد سیار پایش آلودگی هوا برای صنایع آلاینده اشاره کرد.

واحد‌های سیار پایش آلودگی هوا فعالیت صنایع مختلف را رصد کرده و به این شکل در صورت آلاینده بودن دستور پلمب واحد آلاینده با هماهنگی مقام قضایی صادر می‌شود.

افزون بر این، فعالیت همه کارخانه‌های شن، ماسه، آسفالت و سیمان نیز در استان تهران تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است.

مسئولان پیش‌بینی می‌کنند که وضع هوا در امروز و فردا به شرایط هشدار برسد، به همین دلیل با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش زنگ ورزش همه مقاطع تحصیلی امروز و فردا برگزار نمی‌شود. این درحالی است که همه مسابقات ورزشی نیز که قرار بود در سطح تهران در فضای باز برگزار شود تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود.

 

زوج و فرد، شاید از فردا

روز گذشته ری آلوده‌ترین منطقه تهران بود و اگر امروز آلودگی در نقاط دیگر شهر نیز به نقطه هشدار برسد مسئولان کمتیه کاهش آلودگی هوا تشکیل جلسه خواهند داد.

کارشناسان امروز ساعت 11 صبح گزارش‌ ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا را بررسی کرده و بر اساس آن برای فردا محدودیت‌هایی در نظر خواهند گرفت.

 

در خانه بمانید

این بار اول و آخری نیست که شرایط هوای تهران به نقطه هشدار می‌رسد، به همین دلیل افراد بیمار یا سالخورده باید بیشتر از قبل مراقب خود باشند. براساس توصیه پزشکان، با توجه به تعطیل بودن پنجشنبه و جمعه بهتر است بیماران قلبی و ریوی از تهران خارج شوند یا حداقل از تردد در شهر خودداری کنند. افزون بر این سایر شهروندان نیز در صورت بروز مشکل می‌توانند از 143 واحد ثابت و ده واحد سیار اورژانس کمک بگیرند؛ زیرا این واحدها برای کمک به شهروندان تا جمعه در حالت آماده‌باش خواهند بود.

 

مرگ بیش از 200 شهروند

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به این‌که رسیدگی به معضل آلودگی هوا همواره یکی از اولویت‌های کاری در شورا بوده، می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد تعداد 227 شهروند تهرانی جانشان را به این دلیل از دست داده‌اند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه می‌دهد: بستری شدن تعداد 2500 نفر از شهروندان تهرانی در مراکز درمانی نیز از دیگر معضلات ناشی از آلودگی هوا و تخریب محیط‌زیست بوده که می‌باید بخش حاکمیتی کشور، یعنی قوای سه‌گانه (مجریه، مقننه و قضاییه) وارد عمل شده تا برای رفع این دغدغه، تدبیری اساسی اندیشیده شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: برای رفع آلودگی‌های زیست‌محیطی و حفاظت از آن، فقط یک سازمان نمی‌تواند تمام بار مسئولیت‌ها را به دوش بکشد.

صرفه‌جویی کنیم

سعید متصدی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ابراز کرد: اگر بتوانیم مصرف خانگی گاز را 15 تا 20 درصد کاهش دهیم، گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها نیز تامین خواهد شد.

وی ادامه داد: میزان مصرف گاز در بخش خانگی چند برابر نیروگاه‌هاست که با صرفه‌جویی 15 تا 20 درصدی گاز در بخش خانگی کمبود سوخت نیروگاه‌ها جبران خواهد شد.

وی با بیان این‌که همیشه تامین سوخت بخش خانگی اولویت اول است، خاطرنشان کرد: در ایران به ازای هر مترمربع منازل مسکونی 500 کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌شود که در دیگر کشورهای دنیا در بدترین شرایط این رقم صد تا 120 کیلووات ساعت است؛ یعنی 400 کیلووات ساعت بیشتر از دنیا انرژی مصرف می‌کنیم.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: با خاموش کردن شومینه‌ها در منازل، پوشیدن لباس بیشتر، پایین نگه داشتن دمای خانه، استفاده از موتورخانه‌های هوشمند و عایق‌بندی ساختمان‌ها می‌توان از هدررفت انرژی جلوگیری کرد و موجب کاهش مصرف سوخت شد. متصدی بیان کرد: استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها در شرایطی که فشار گاز کاهش می‌یابد، موجب افزایش میزان آلاینده دی‌اکسید گوگرد در هوا می‌شود، در صورتی که سوخت گاز میزان گوگردش صفر است.

وی یادآور شد: این یک واقعیت است که در فصل زمستان، امکان تامین گاز برای نیروگاه‌ها وجود ندارد و آن هم به دلیل افزایش میزان مصرف گاز در بخش خانگی، کاهش میزان فشار گاز و نبود برنامه‌ریزی مناسب طی سال‌های گذشته است که الزام استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ کشور را دوچندان نموده است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که اکنون تقریبا تمام نیروگاه‌های کشور توان استفاده از سوخت گاز را دارند، خاطرنشان کرد: نیروگاه‌های کشور همگی دوگانه‌سوزند و علاوه بر آنها صنایع بزرگ نیز تقریبا دوگانه‌سوز است که در نتیجه با استفاده از سوخت مناسب دیگر آلودگی هوای ناشی از صنایع و نیروگاه‌ها را نخواهیم داشت.

جلسه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا که دیشب تشکیل شد، مهد کودک‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و دبستان‌های شهر تهران و ری را امروز تعطیل کرد.

مازوت بلای جان هوای کلانشهرها

هر سال در فصل‌های سرد سال مصرف گاز در کشور افزایش پیدا کرده و در نتیجه منابع گازی کشور با محدودیت روبه‌رو می‌شود. در این مواقع بیشتر نیروگاه‌ها برای جبران کمبود گاز به استفاده از سوخت مازوت رو می‌آورند، اما مصرف سوخت مازوت سبب آلودگی بیشتر هوا می‌شود.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست استفاده نیروگاه‌ها از سوخت مازوت هوای بسیاری از شهرهای بزرگ مانند اراک، اصفهان و تهران را آلوده کرده است، این در حالی است که نیروگاه‌ها نیز در این بین مقصر اصلی نیستند، زیرا مشکلات زیرساختی سبب می‌شود که آنها برای جبران کمبودهای خود از مازوت استفاده کنند، تا جایی که آلودگی هوای اراک و مصرف مازوت از سوی نیروگاه شازند سبب شد، اواخر هفته گذشته سه‌چهارم از ظرفیت نیروگاه شازند اراک به دلیل استفاده بیش از اندازه از سوخت مازوت تعطیل شود.

این تصمیم در جلسه‌ای با حضور معاون توسعه، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس و مسئولان محلی گرفته شد.

این مسئولان در این جلسه به این نتیجه رسیدند که نیروگاه شازند اراک باید مصرف گاز خود را افزایش دهد یا تعطیل شود. بنابر این نیروگاه شازند سه واحد تولید برق خود را از مدار خارج کرد.

مهدی آیینی‌/‌ گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها