هشدار صریح واشنگتن به آنکارا

سخنان اردوغان پیامد خواهد داشت

هالک بانک ترکیه که به اتهام همکاری با ایران برای دورزدن تحریم‌ها تحت فشار آمریکا قرار گرفته است، تاکید کرد تمامی فعالیت‌های این بانک در رابطه با ایران قانونی بوده است.
کد خبر: ۶۲۸۹۹۱

به گزارش تسنیم و به نقل از رویترز،هالک بانک ترکیه که با اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران مواجه است، دیروز در بیانیه‌ای که برای بورس استانبول فرستاد تاکید کرده در تجارت با ایران بر اساس قانون عمل کرده است.

در این بیانیه آمده است: «تا اول جولای 2013 هیچ قانونی در داخل یا خارج ترکیه وضع نشده بود که تجارت فلزات گرانبها را با ایران ممنوع کند و ما این تجارت با ایران را تا دهم ژوئن به حالت توقف درآوردیم.» هالک بانک در مورد نقش خود در انتقال پول نفت صادراتی ایران به هند نیز آورده است: مبدا وجوه انتقال یافته در این معاملات و همچنین طرف‌های معامله در دسترس، شفاف و قابل ردگیری است.

بر اساس اتهامات مطرح شده علیه هالک بانک،‌ این نهاد مالی در نقل و انتقال پول نفت و گاز ایران فعالیت داشته و پول نفت و گاز ایران را به لیره پرداخت می‌کرده است. ایران لیره دریافتی را به طلا تبدیل می‌کرده و آن را به دبی انتقال داده و در آنجا کالاهای مورد نیاز خود را خریداری می‌کرده است.

مدیرعامل این بانک دولتی ترکیه در پی کشف یک شبکه بزرگ فساد مالی در این کشور بازداشت شده است. پلیس ترکیه افراد زیادی را در ارتباط با این پرونده بازداشت کرده است که برخی آنها از تجار معروف و مقامات ارشد دولت اردوغان یا فرزندان آنها هستند. نخست وزیر ترکیه دستگیری‌های اخیر را محکوم کرد و آن را تلاشی در جهت ضربه زدن به وی و دولتش ارزیابی کرده است. ارتباط دادن شبکه مذکور به تحریم‌های ایران و ادعای کمک برخی مقامات ترکیه برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها علیه ایران نکته اساسی این پرونده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها