18 تپه باستانی در معرض غرق‌شدن

احداث سد تالوار، ۱۸ تپه و محوطه‌ تاریخی کردستان را در معرض آبگرفتگی قرار داده است. این محوطه‌های تاریخی در زمستان ۸۷ از سوی پنج هیات باستان‌شناس شناسایی شد و مورد کاوش قرار گرفت.
کد خبر: ۶۲۷۵۲۵

حامد وحدتی‌نسب، باستان‌شناس ـ که محوطه را سال 87 بررسی و شناسایی کرده ـ در این باره می‌گوید: این‌که هر تپه یا محوطه‌ای به زیر آب رود خیلی خطرناک و فاجعه نیست چراکه بسیاری از موارد پیش آمده که آب محافظ تپه تاریخی بوده است. اما مساله‌ای که ابهام‌برانگیز است و نگرانی ایجاد می‌کند، این است که ما نمی‌دانیم داخل محوطه چه آثاری وجود دارد.

وی می‌افزاید: اگر داخل تپه‌ها و محوطه‌های باستانی معماری یا بنایی سنگی باشد، رطوبت سبب نم‌کشیدگی و ترک‌خوردگی می‌شود و به آثار صدمه بسیاری وارد می‌کند، هر چند سفال‌، زغال و مدارک باستان‌شناسی را نیز بشدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

در این میان آذرشب، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان کردستان معتقد است: غرق شدگی 18 محوطه باستانی آن‌هم به‌طور کامل، بستگی به بارندگی‌ها و سیلاب‌ها دارد، به‌طوری‌که بارش‌‌ در سطح متوسط هم می‌تواند تمامی این محوطه‌ها را غرق کند.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی وی با تائید این مطلب که حدود ده اثر ثبتی و هشت اثر تاریخی در حوضه سد نزدیک به این تپه غرق آب می‌شوند، می‌گوید: میراث فرهنگی برای حفظ این تپه باستانی تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

آذرشب در ادامه به اجرای طرح کاوش‌های باستان شناسی تپه قشلاق روستای چهل امیران شهرستان بیجار به سرپرستی دکتر مترجم اشاره می‌کند و می‌گوید: این دومین فصل کاوش‌های باستان شناسی بعد از سال 89 در این تپه است که در جهت نجات بخشی این اثر تاریخی انجام گرفته است.آنطور که کارشناسان می‌گویند، از محل احداث این سد بخشی برای آبیاری دشت‌های خورخوره شهرستان بیجار به وسعت 7500 هکتار اختصاص پیدا می‌کند.‌

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها