با گشایش موزه مشاهیر بر فراز برج میلاد، تهران دارای موزه‌ای شبیه موزه مادام توسوی لندن شد

تندیس مشاهیر ایران بر فراز تهران

دوشنبه شب مراسم افتتاح موزه مشاهیر ایران که شامل مجسمه‌های سیلیکونی است بر فراز برج میلاد تهران برگزار شد. در این موزه مجسمه‌های مشاهیری مانند شهریار، سهراب سپهری، سیمین دانشور، پروین اعتصامی، پروفسور حسابی، نیما یوشیج، مصطفی چمران، فردوسی، جهان پهلوان تختی، جلال آل‌احمد و ملک‌الشعرای بهار به نمایش درآمده است.
کد خبر: ۶۲۷۱۱۳

این مجسمه‌های سیلیکونی را علیرضا خاقانی، هنرمند مجسمه‌ساز کشورمان که دندانپزشک است، با استفاده از سیلیکون که ماده اصلی ساخت دندان‌های مصنوعی محسوب می‌شود، ساخته است.

پیش از این خاقانی این مجسمه‌ها را در خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته بود که مورد توجه علاقه‌مندان قرارگرفت. از همان زمان داشتن موزه‌ای شبیه مادام توسو به رویای بسیاری از اهالی فرهنگ تبدیل شد؛ رویایی که در کمتر از شش ماه رنگ واقعیت به خود گرفت.

خاقانی، هنرمند سازنده این مجسمه‌ها در مراسم افتتاح این موزه گفت: امروز تعدادی از مفاخر بزرگ ایران میزبان عزیزانی هستند که به برج میلاد آمده‌اند. من معتقدم بخشی از زیربناهای فرهنگی کشور را همین شخصیت‌ها می‌سازند و بزرگداشت و پاسداشت این سرمایه‌های بزرگ کشور جزووظایف ماست.او درباره تکنیک و مواد ساخت مجسمه‌هایش هم توضیح داد: این مجسمه‌ها با موزه مادام توسو متفاوت است.

در این آثار از نماد‌های بومی و از موادی ماندگارتر از موم استفاده کردم. من این مجسمه‌ها را با سیلیکون ساختم که بیشترین تطابق را با اصل دارد و از دوام بیشتری در مقایسه با موم برخوردار است.خاقانی که برای ساخت مجسمه مشاهیر، بیش از همه ادیبان، نویسندگان و شاعران معاصر را مدنظر داشته، در ادامه سخنانش گفت: سعی کردم بجز یک مورد همه مشاهیر را در اندازه‌های طبیعی بسازم. تنها مجسمه فردوسی را بزرگ‌تر از حد معمول ساختم و در آن اغراق کردم تا اشاره‌ای به بزرگی او در ادبیات ایران داشته باشم.

این هنرمند افزود: 14 مجسمه در این مجموعه قرار دارد که تا پایان سال 30 مجسمه دیگر از مشاهیر ایران مانند حضرت امام خمینی (ره)، شهید بهشتی، شهید رجایی، دکتر مصدق، میرزا کوچک خان، آیت‌الله کاشانی و چند تن دیگر را خواهم ساخت و همه آنها نیز به برج میلاد منتقل خواهند شد.

مهدی چمران، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم طی سخنانی گفت: همه ما قبول داریم که بزرگداشت بزرگان و هنرمندان باید برگزار شود. ما زمینه‌های فرهنگی زیادی برای کار داریم و قبول دارم در پرداختن به این موضوعات تعلل کرده‌ایم.

چمران ادامه داد: این انرژی هسته‌ای نیست که دشمنان ما را به شکایت آورده بلکه این رشد فرهنگی و علمی ماست که دشمنان ما را ترسانده است.از آنجا که یکی از مجسمه‌های این موزه، مجسمه جهان‌پهلوان غلامرضا تختی است، عبدالله موحد از کشتی‌گیران هم‌دوره‌ای تختی نیز در این مراسم حضور داشت.

او در سخنانی گفت: ورزشکاران، دانشمندان، مفاخر، هنرمندان و تمام کسانی که در راه اعتلای یک مملکت می‌کوشند، مهم هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند.

او خوانده شدن سرود ملی ایران در دیگر کشورها را افتخاری بزرگ عنوان کرد و افزود: همه ما باید خودمان را در راه پیشرفت مملکت موظف بدانیم. باور نمی‌کنید شنیدن سرود ملی کشورمان در یک مجمع غیرایرانی و در میان دیگر کشورها چه لذتی دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها