تهران خواستار توضیح واشنگتن درباره دلیل ورود لوینسون به خاک ایران شد

آخرین خبرها درباره مامور مخفی گمشده آمریکایی

افشای ابعاد تازه‌ای ازیک مامور آمریکایی گمشده در ایران باعث شده تا حساسیت‌ها درباره مأموریت لوینسون در ایران بیشتر شود.
کد خبر: ۶۲۶۴۴۰

بر همین اساس دیروز دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک با صدور بیانیه‌ای در واکنش به گزارش ارتباط رابرت لوینسون با سازمان سیا، توضیحات واشنگتن درباره مأموریت وی در ایران را خواستار شده است. علیرضا میریوسفی، مسئول رسانه‌ای دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل در نیویورک در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری آسوشیتدپرس ارسال کرده، آورده است: قطعا مقامات آمریکایی باید درباره مأموریت لوینسون در خاک ایران توضیح دهند. آنها مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

اخیرا فاش شده که لوینسون، کارمند بازنشسته اف.‌بی.‌آی است که گفته می‌شود سال 2007 در جزیره کیش ناپدید شده مامور سیا بوده است.

در بخشی از بیانیه ایران در واکنش به این گزارش‌ها تصریح شده است که ایران به دلایل بشردوستانه و امنیتی برای یافتن سرنخی درباره سرنوشت این تبعه آمریکایی همکاری کرده، اما این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. این بیانیه می‌افزاید: ما همچنین به هر طریق ممکن به خانواده وی کمک کردیم. متاسفانه این یکی دیگر از رسوایی‌های آمریکاست.

در همین حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا طی گفت‌وگوی خود با شبکه تلویزیونی ای. بی. سی نیوز گفت: این کشور هیچ‌گاه موضوع عامل پیشین پلیس فدرال آمریکا (اف. بی. آی) را که چند سال پیش در ایران ناپدید شد، رها نکرده است. وی: گفت شخصا این موضوع را طرح و پیگیری کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وزیر خارجه آمریکا گفت: حقیقت آن است که من شخصا این موضوع را نه تنها در بالاترین سطح ممکن و مقدور، بلکه از طریق دیگر واسطه‌ها طرح و پیگیری کرده‌ام.

همچنین سخنگوی کاخ سفید گفت که مساله رابرت لوینسون در تماس تلفنی اوباما با روحانی که در زمان حضور رئیس‌جمهور کشورمان در آمریکا انجام شد، پیگیری شده بود.

به گزارش انتخاب، جی کارنی اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در تماس تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در حاشیه نشست سازمان ملل مساله رابرت لوینسون را مورد بررسی قرار داد. بنابر گزارش سایت النشره، کارنی افزود اوباما (در این تماس) درخواستش را برای آزادی لوینسون تکرار کرد. وی بیان کرد که آخرین نشانه‌های موجود درباره زنده‌بودن لوینسون به سال 2011 برمی‌گردد که کاخ سفید اطلاعاتی را دریافت کرد مبنی بر این‌که این فرد در جنوب غربی آسیا زندانی است. در آن زمان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا خواهان بازگشتش شده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها