ظریف: ایران بر اجرای توافقات درباره اس 300 اصرار دارد

لاوروف: نباید توافق‌نامه ژنو را تفسیر کرد

وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترکی که با وزیر خارجه کشورمان داشت تاکید کرد: نتیجه مذاکرات و توافق‌نامه ژنو حق ایران برای داشتن غنی‌سازی خواهد بود.
کد خبر: ۶۲۵۰۹۵

دیدار و گفت‌وگو با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از جمله برنامه‌های دیروز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در تهران بود. مذاکراتی که به گفته طرفین، موضوع سوریه و همچنین پرونده هسته‌ای ایران و ارتقای روابط دوجانبه از مهم‌ترین محورهای آن بود و ظریف در نشست خبری خود با لاوروف از اصرار ایران بر اجرای توافقات گذشته تهران-مسکو درباره سامانه موشکی اس300 سخن گفت.

به گزارش تسنیم، وزیر خارجه روسیه هم با بیان این‌که مذاکرات مفیدی داشتیم، گفت: در خصوص مسائل منطقه‌ای نتایج نشست ژنو۱(درباره سوریه) را بررسی کردیم ودرباره حل و فصل گام به گام موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردیم. وی افزود: حق ایران برای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از جمله غنی‌سازی و نیز حل و فصل شدن سوالاتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد مورد تاکید قرار گرفت.

لاوروف گفت: برنامه هسته‌ای ایران باید کاملا تحت نظر آژانس ادامه یابد. همچنین درک مشترکی ایجاد شد که توافق ژنو باید توسط همه طرف‌ها اجرا شود و به صورت هماهنگ و فشرده کار می‌کنیم تا به مرحله حل و فصل و بسته نهایی برسیم تا این مساله به طور کامل حل شود. ایران و روسیه امیدوارند در تاریخ‌های مشخص شده به این نتایج برسند.

تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شود و تمام فرقه‌ها و مذاهب دارای حقوق برابر و در پروسه سیاسی حضور داشته باشند.

به گفته وی، به منظور رسیدن به این اهداف در ژنو ۲ همه طرف‌های سوری و بازیگران خارجی و همه کسانی که می‌توانند کمک کنند باید حضور داشته باشند. لاوروف تاکید کرد: بدون شک ایران بین کشورها می‌تواند تاثیر زیادی در رخدادهای سوریه داشته باشد.

لاوروف درباره توافقات انجام شده در گفت‌وگوهای ژنو گفت: بنده نماینده گروه 1+5 نیستم و این سفری دوجانبه است و توافق در سطح وزرای خارجه در ژنو مکتوب شده است و مسائل مشخص مورد توافق قرار گرفته است که هم ایران و هم کشورهای 1+5 و بخصوص کشورهایی که خارج از شورای امنیت تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده‌اند، باید این توافقات را اجرا کنند.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین مساله این است که تمام موارد مورد توافق در ژنو نهایی و عملی شود و به علاوه این توافقنامه تفسیر نشود. به موازات آن لازم است رایزنی‌هایی برای رسیدن به توافق آغاز شود.

وزیر امور خارجه روسیه با ابراز علاقه‌مندی این کشور به حضور برای توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تاکید کرد و افزود: ما طرح‌های ایران را همانند نیروگاه بوشهر که با آب سبک کار می‌کند مورد بررسی قرار می‌دهیم و تاکید می‌کنیم، هیچ قطعنامه شورای امنیتی این همکاری را منع نکرده است.

وزیر امورخارجه ایران هم گفت: جمهوری اسلامی همچنان بر اجرای توافقات گذشته درباره خرید سامانه موشکی اس 300 از روسیه اصرار دارد.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف در پاسخ به پرسشی درباره دریافت سامانه‌ای جایگزین به جای اس300 گفت: البته در سفر ماه گذشته آقای «راگوزین» به تهران، ایشان با مقامات دفاعی ایران دیدارهایی داشتند که این رایزنی‌ها ادامه داشته و همچنان ادامه خواهد داشت.

ظریف افزود: با توجه به روابط خوب دو کشور و افق‌های بسیار جدی همکاری در حوزه‌های مختلف، امیدواریم دو طرف بتوانند به نحو قابل قبولی این مساله را حل کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره محورهای مذاکراتش با وزیر خارجه روسیه گفت: بحث‌هایی که امروز داشتیم در حول روابط درازمدت دوجانبه بود.

وی گفت: در مذاکرات امروز مسائل مربوط به اجرای برنامه اقدام مشترک ژنو و ضرورت پیگیری اجرای آن مورد بحث قرار گرفت. ظریف خاطرنشان کرد: همکاری نزدیک دو کشور برای شکل دادن به توافق نهایی بسیار مهم است.

اتفاق نظر ایران و روسیه درباره سوریه

وی در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری نشست ژنو2 درخصوص سوریه با همکاری‌های تهران و مسکو در این باره گفت: درخصوص سوریه اتفاق نظر داریم که هیچ راه‌حل نظامی در این رابطه وجود ندارد و این مساله باید از راه سیاسی حل شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: راه‌حل سیاسی فقط از‌سوی مردم سوریه تعیین خواهد شد و بازیگران خارجی فقط می‌توانند به آنها برای رسیدن به راه‌حل کمک کنند، ولی نمی‌توانند برای مردم سوریه تعیین‌تکلیف کنند.

اولویت ما در گسترش همکاری‌های هسته‌ای با روسیه خواهد بود

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره احداث واحدهای جدید نیروگاه هسته‌ای بوشهر توسط روسیه گفت: بحث‌هایی در مورد گسترش همکاری‌ها در حوزه رآکتور و نیروگاه هسته‌ای با روس‌ها داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که در برخی موارد برای رسیدن به توافق و اقدامات اجرایی برای احداث فازهای جدید نیروگاه در بوشهر نزدیک هستیم، افزود: با گسترش همکاری‌ها زمینه‌ای برای تامین منابع متعدد انرژی را فراهم خواهیم کرد و از دستاوردهای دیگر آن این است که از آب شیرین استفاده می‌کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: با توجه به تاریخچه همکاری‌های تهران و مسکو حتما نگاه و اولویت ما گسترش این نوع از همکاری‌ها با روسیه خواهد بود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه عصر دیروز با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها