صید بی​رویه ماهیانی که خوراک آنها توتیاست، باعث افزایش این موجود دریایی شده است

توتیا؛ بلای جان مرجان‌های خلیج‌فارس

افزایش شمار موجوداتی به نام توتیای دریایی در خلیج‌فارس موجب شده که مرجان‌های دریایی بویژه در جزیره خارک، از این افزایش آسیب ببینند.
کد خبر: ۶۲۳۷۹۹

به گفته رئیس بخش محیط‌زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر، دلیل افزایش شمار توتیای دریایی صید بی‌رویه ماهیانی است که دشمن توتیای دریایی هستند و با خوردن توتیا اجازه افزایش به این موجودات نمی‌دهند.

محمد امین طلاب در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: این آسیب در اطراف جزیره خارک بیشتر از سایر نقاط مشاهده می‌شود.

وی یادآور شد: بی‌توجهی صیادان به قانون منع صید در برخی صیدگاه‌ها و صید ماهیانی مانند طوطی ماهیان که خوراک آنها توتیای دریایی است، باعث کاهش جمعیت این ماهیان و رشد بی‌رویه توتیای دریایی شده است.

رئیس بخش محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر به دیگر عوامل آسیب‌رسان به مرجان‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از صیادان سودجو به انداختن گرگور(قفس توری) و تور روی مرجان‌ها اقدام می‌کنند و هنگام بیرون کشیدن این ادوات صیادی، به مرجان‌ها نیز آسیب جدی وارد می‌شود.

طلاب با اشاره به این‌که مرجان‌ها باعث می‌شوند انواع آبزیان به‌صورت مجتمع دور آنها جمع شوند، طوری که بیشتر حالت نوزادگاهی برای آبزیان دارند، گفت: نه تنها مرجان، بلکه هرکدام از آبزیان این مجتمع به هر دلیلی اگر آسیب ببینند، تعادل این مجموعه به هم می‌خورد.

وی افزود: اگرچه رشد بی‌رویه توتیای دریایی در سواحل جزیره خارک تهدیدی جدی برای نابودی اکوسیستم مرجانی است، اما نباید در از بین بردن این آبزی نیز واکنش سریع انجام داد، به همین دلیل و در همین زمینه اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، طرح‌های مطالعاتی به دانشگاه خلیج‌فارس و پژوهشکده میگوی کشور برای چگونگی حفظ مرجان‌ها و مقابله با توتیای دریایی ارائه داده است.

حفظ محیط زیست دریایی فقط با مشارکت صیادان

این کارشناس مسئول با اشاره به این که اکوسیستم مرجانی جزیره خارک از نادرترین اکوسیستم‌های جهان است، گفت: جزیره خارک پناهگاه حیات وحش و جزیره خارگو نیز اثری طبیعی است که هرگونه صیدی داخل و اطراف جزایر یادشده ممنوع است، این درحالی است که برخی از صیادان بنادر گناوه، جزایر شمالی و جنوبی، ریگ و بوشهر به صید در این مناطق اقدام می‌کنند.به گفته وی، صیادان باید حداقل تا شعاع پنج مایلی و آب‌های با عمق کمتر از 20 متر از صید در اطراف جزایر خارک و خارگو پرهیز کنند.

رئیس بخش محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خاطرنشان کرد: اگرچه اداره کل بارها به جمع‌آوری ادوات صید و تشکیل پرونده برای صیادان متخلف اقدام کرده، اما راه‌حل اصولی، مشارکت خود صیادان برای حفظ اکوسیستم و صیدگاه‌هاست.

طلاب یادآور شد: آلودگی نفتی به دلیل فرسوده بودن تاسیسات و لوله‌های انتقال نفت، وارد شدن پساب در شهرهای ساحلی و ساخت و سازهای بی‌رویه در اطراف سواحل، از دیگر چالش‌های محیط زیست خلیج‌فارس است.

توتیا یا خارپُشت دریایی یک جانور آبزی کوچک خاردار است که در همه اقیانوس‌های جهان یافت می‌شود.

این جانور آبزی بیشتر جلبک می‌خورد، ولی از بی‌مهره‌هایی مانند صدف سیاه، اسفنج دریایی و ستاره شکننده نیز تغذیه می‌کند.توتیای دریایی روی مرجان‌ها می‌نشیند و با از بین بردن موجود تک سلولی درون مرجان، مانع انجام عملیات فتوسنتز و در نتیجه مرگ مرجان می‌شود.

توسعه یک بندر و مرگ مرجان‌های چابهار

البته این اولین بار نیست که از آسیب رسیدن به مرجان‌های خلیج‌فارس به دلیل دخالت مستقیم و غیرمستقیم عوامل انسانی پرده‌برداری می‌شود، زیرا طی یکی دو سال اخیر و در پی ساخت و توسعه اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار سیستان و بلوچستان نیز آسیب زیادی به مرجان‌های این منطقه وارد شد.

با آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه این اسکله، سازمان محیط زیست متوجه شد که این طرح روی طیف وسیع مرجان های دریایی است، به همین دلیل در شهریور 89 توافقی بین سازمان حفاظت محیط زیست و بنادر و دریانوردی صورت گرفت که براساس آن قرار شد 18 هزار کلنی مرجان سالم و بزرگ به وسیله معاونت دریایی محیط زیست و با بودجه سازمان بنادر به نقطه‌ای امن در فاصله هزار تا 1500 متری منتقل شود، اما پیمانکار انتقال دهنده حتی حداقل ضوابط را هم رعایت نکرد و به مرجان‌ها آسیب فراوانی رسید. عملیات مذکور با حکم قضایی متوقف شد، اما در شامگاه هفتم بهمن‌ همان سال پیمانکار طرح توسعه بندر شهید بهشتی بدون مجوز به خاکریزی در سواحل این منطقه اقدام کرد و در مدت کمتر از چند ساعت، دست کم 800مترمربع از بهترین مناطق مرجانی چابهار زیرخروارها خاک مدفون شد.

به گفته امید صدیقی، مدیرکل دفتر اکوبیولوژی دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در جریان عملیات انتقال مرجان‌ها در مرحله اول که با آسیب زیادی همراه بود، خسارتی چند میلیاردی به سواحل مرجانی وارد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها