متخصصان در چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران گفتند به دلیل شرایط زندگی شهری، کم‌تحرکی، مصرف غذاهای ناسالم و پرکالری، استرس و بسیاری عوامل دیگر، چاقی به یکی از مشکلات جدی جوامع مدرن تبدیل شده که با تهدید سلامت انسانها، سالانه میلیونها تن را در جهان به کام مرگ می فرستد. درباره چاقی و راههای پیشگیری از آن در ادامه مطلب بیشتر بخوانید.
کد خبر: ۶۲۲۷۲۴

خطری برای 500 میلیون نفر
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با هشدار نسبت به گسترش بیماری‌های غیرواگیر در کشور، گفت: اکنون 500 میلیون نفر در دنیا دچار چاقی و اضافه وزن هستند و 400 میلیون نفر نیز دیابت دارند.
وی ادامه داد: در ایران هم آمار خوبی در این خصوص نداریم. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد، 25 میلیون نفر در ایران دچار چاقی و اضافه وزن هستند که از این تعداد هفت تا هشت میلیون نفر، چاق و حدود 17 میلیون نفر اضافه وزن دارند که این آمار در زنان بیشتر است و در کودکان نیز آمار رو به افزایشی دارد.
دکتر علی‌اصغر پیوندی با بیان اینکه حدود 10 تا 15درصد کودکان ایرانی چاق هستند، گفت: رشد سالانه چاقی در ایران حدود یک درصد است. به همین علت لازم است تا اقدامهای فرهنگی گسترده‌ای در خصوص پیشگیری از چاقی، انجام شود و اقدامهای مداخله‌ای در این خصوص صورت پذیرد تا شاهد روند رو به کاهش چاقی در کشور باشیم.
پیوندی با بیان اینکه چاقی همانند کوه یخی است که تنها قله آن مشخص است، گفت: بیماری‌هایی چون دیابت، فشار خون و سکته‌های قلبی در عمق این کوه قرار دارند که می‌توانند مرگ و میر بسیاری را در هر سال رقم بزنند.

فریب چسب‌ها و گن‌های لاغری را نخورید
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزایش تحرک، تغییر سبک زندگی، کاهش استرس و پرهیز از استعمال دخانیات را از جمله راهکارهای مؤثر در رفع چاقی و اضافه وزن دانست و افزود: البته چاقی، درمان طبی هم دارد و در برخی مواقع و در صورت لزوم به جراحی هم کشیده می‌شود که در این خصوص معمولاً پزشک متخصص تصمیم‌گیرنده است که بیمار از کدام روش برای درمان و کاهش اضافه وزن استفاده کند.
وی در ادامه استفاده از گوشواره‌ها، چسب‌ها، گن‌های لاغری و مانند آن را در کاهش اضافه وزن مؤثر ندانست و گفت: این ابزار بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و مردم نباید فریب آن را بخورند.

دور کمرتان چند است؟
معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز از مردم خواست تا ضمن پیروی از الگوهای خود مراقبتی، از سلامت خود محافظت کنند.
دکتر علی‌اکبر سیاری وضعیت تغذیه مردم را مطلوب ندانست و گفت: نیم ساعت پیاده‌روی سریع در هر روز می‌تواند نقش موثری در کاهش وزن داشته باشد.
وی به مردم توصیه کرد تا دور کمر خود را اندازه بگیرند. بر این اساس اگر دور کمر هر فرد حدود 90 سانتیمتر باشد، در معرض خطر قرار دارد و اگر بیش از 95 سانتی‌متر باشد، خطرناک است. ثابت شده است جمع شدن چربی دور کمر در افزایش سکته‌های قلبی مؤثر است.
سیاری در ادامه به آمار بالای ابتلای مردم به فشار خون اشاره کرد و گفت: 19 درصد جامعه فشار خون دارند که البته بخش بزرگی از آنها از بیماری خود مطلع نیستند. سالانه حدود 81 هزار نفر در کشور به علت فشار خون می‌میرند. همچنین حدود 7 تا 10 درصد مردم دچار دیابت هستند که می‌توان جلوی همه این بیماری‌ها را با ورزش و افزایش تحرک بدنی گرفت. ورزش کیمیاست و بهترین دارو برای رفع بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شود. وی به تبیین برخی نکات تغذیه‌ای در این خصوص پرداخت و گفت: مردم از چربی‌های غیراشباع استفاده کنند و سعی کنند روغن‌هایی چون زیتون و کلزا را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

کاهش مصرف شیر و افزایش پوکی استخوان
سیاری با بیان اینکه در حال حاضر 40 درصد از زنان و 30 درصد از مردان دچار درجه‌هایی از پوکی استخوان هستند که علت آن نیز بیشتر به نوع تغذیه آنها بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: مردم ما بسیار کم شیر مصرف می‌کنند. سرانه مصرف روزانه شیر 190 میلی‌گرم در روز است که با گرانی‌های اخیر کمتر هم شده است. البته خوشبختانه با دستورهای اخیر رئیس جمهور، شیر دوباره در مدارس توزیع می‌شود.
وی از تقاضای وزارت بهداشت برای تخصیص یارانه به شیر خبر داد و در ادامه از مردم خواست تا ضمن پیروی از الگوهای خود مراقبتی، از سلامت خود محافظت کنند.

چاقی رو به افزایش است
دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران نیز از چاقی به عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های غیرواگیر یاد کرد‌که رو به افزایش است.
دکتر حسین دلشاد گفت: در سه دهه گذشته شیوع چاقی در دنیا دو برابر شده و 65 درصد جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که چاقی در آنها بیشتر از کم وزنی است. وی تصریح کرد: 10 درصد هزینه بهداشتی و درمانی، عوارض مستقیم و غیرمستقیمی است که چاقی به خود اختصاص داده است. دلشاد به روند تشکیل انجمن چاقی در سال 1385 اشاره کرد و گفت: این انجمن با رسالت مداخله در امر چاقی و درمان تأسیس شد و تاکنون چهار کنگره برگزار کرده تا در زمینه پیشگیری و درمان چاقی که پدیده روزافزونی است بتواند به اطلاعات و دریافتهای جامعی دست یابد.

>> قدس آنلاین

*شما نظرتان چیست؟ آن را با ما و دیگران در میان بگذارید*
*با کلیک روی نماد RSS  و ذخیرۀ آن، جدیدترین مطالب ما را آسانتر دنبال کنید*

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها