دبیر علمی کنگره پیشگیری و درمان چاقی توصیه کرد

وزنتان را بیش از ۲ کیلو در ماه کم نکنید

دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی با اشاره به اینکه آلودگی هوا از جمله عوامل چاقی‌زا است، توصیه کرد: کاهش بیش از دوکیلوگرم وزن در ماه،به ارگان‌های بدن آسیب خواهد زد. بنابراین مردم فریب تبلیغات سوء رسانه‌های مختلف را نخورند.
کد خبر: ۶۱۵۷۴۷

به گزارش جام جم سرا به نقل از ندای انقلاب- حسین دلشاد دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران اظهار داشت: اضافه وزن و چاقی، زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها است و بروز بیماری‌های متابولیک و غیر متابولیکی از جمله دیابت، فشارخون، اختلال چربی، خون اختلالات تنفسی، گوارشی مثل کبد چرب، بیماری‌های قلبی-عروقی بویژه سکته‌های قلبی و مغزی و علاوه بر آن، استعداد و شیوع ابتلا به برخی سرطان‌ها مثل سرطان روده و نیز سرطان پستان در افراد چاق بیشتر است.
وی تخریب مفاصل به صورت آرتروز بویژه در زانوها را از جمله عوارض اضافه وزن توصیف کرده و افزود: با افزایش بی رویه وزن، در زنان چاق، اختلالات هورمونی نیز به وجود می‌آید که از جمله آنها بیماری پلی‌کیستیک تخمدان را می‌توان نام برد. این بیماری به علت اختلال در تخمک‌گذاری باعث اختلال در سیکل‌های ماهیانه و بعضاًعدم تخمک‌گذاری و ناباروری در زنان چاق می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات چاقی داشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه رژیم غذایی باید حاوی مواد غذایی کم کالری و کم حجم باشد، اظهار کرد: مواد قندی و چربی‌ها پرکالری هستند و لازم است که افراد چاق برنامه غذایی لازم و مناسب را زیر نظر متخصصان و یا کارشناسان تغذیه طراحی و به اجرا در آورند. البته حذف وعده غذایی راه خوبی برای کاهش وزن نیست، همچنان که رژیم خود سرانه و افراط در سرعت‌دهی به کاهش وزن نیز مضر بوده و حداکثر دو کیلوگرم در ماه کاهش وزن مناسب است، زیرا بیش از دو کیلوگرم کاهش وزن در ماه، به ارگان‌های دیگر بدن آسیب خواهد زد.
این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم از همگان خواست که فریب تبلیغات سوء رسانه‌های مختلف که داروها و روش‌های مختلفی را برای کاهش وزن توصیه می‌کنند را نخورند زیرا این روش‌ها حتی اگر هم جواب بدهند، با آسیب‌های بعدی همراه خواهند بود.
براساس گزارش روابط عمومی انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران، دلشاد تصریح کرد: علت چاقی تنها پرخوری و کم تحرکی نیست. چاقی بیشتر در فردی بروز می‌کند که زمینه ژنتیکی آن را دارد. آلودگی هوا و آلاینده‌های محیطی که از کارخانجات صنعتی وارد محیط می‌شوند، از جمله عوامل چاقی‌زا هستند. فردی که زمینه ژنتیکی دارد، اگر در این فضاهای آلوده زندگی کند، استعداد چاقی‌اش بیشتر می‌شود.
وی به تبیین راه‌های درمان این معضل پرداخت و گفت: برای درمان مناسب چاقی در وهله اول یافتن دلیل چاقی فرد می‌باشد. مصرف برخی داروها مثل داروهای ضدافسردگی، هورمونی و یا وجود برخی بیماری‌ها مثل کم کاری شدید تیروئید و به طور کلی برخی اختلالات ژنتیکی می‌توانند از علل چاقی باشند.
دبیر علمی چهارمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران افزود: در برخورد با فرد چاق باید عوامل زیادی بررسی شود و اگر علت، بیماری خاصی نباشد، بر حسب شدت چاقی، با بهره‌گیری از راه‌های مختلف درمان چاقی را باید آغاز کرد. البته برای تمام افراد چاق صرف نظر از شدت چاقی، توصیه به فعالیت فیزیکی و اجتناب از پرخوری، جزو نکات عمومی است. بنا به توصیه دلشاد بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه ورزش در روز برای این افراد کافی خواهد بود و در مجموع حدود ۱۵۰ دقیقه در هفته و با تداوم برای همه افراد باید انجام بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها