مسئولان حفاظت محیط‌زیست استان فارس احتمال می‌دهند که مرگ پلنگ استهبان بر اثر گرسنگی و تحلیل قوای بدنی بوده است.جمعه گذشته ماموران حفاظت محیط‌زیست شهرستان استهبان فارس گزارشی مبنی بر وجود یک لاشه پلنگ در این شهرستان دریافت کردند. ماموران در بررسی‌های اولیه نشانی از تیرخوردگی یا زخم روی بدن این لاشه پیدا نمی‌کنند و به همین سبب موضوع در دستور کار محیط‌زیست قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۶۲۱۷۳۱

به گزارش مهر، حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس در این باره گفت: برخی‌ها اعتقاد دارند ممکن است این پلنگ بر اثر خوردن طعمه سمی تلف شده باشد. این نظریه هنوز کارشناسی نیست، چراکه رفتارشناسی پلنگ ما را به این نتیجه نمی‌رساند که از لاشه حیوان مرده تغذیه کند.وی افزود: در رفتار غذایی پلنگ، این حیوان علاقه دارد که شکار خود را تعقیب کند نه این‌که از حیوان مرده تغذیه کند.

ابراهیمی کارنامی در عین حال تاکید کرد، تا زمان اعلام بررسی‌های پزشکی نمی‌توان اظهار نظر دقیق کرد و گفت: این احتمال وجود دارد که به علت کوچک‌شدن زیستگاه، پلنگ مذکور از نظر جسمی ضعیف و سپس تلف شده باشد.وی ادامه داد: توسعه شهرها، اراضی کشاورزی، باغات و جاده‌سازی باعث می‌شود که زیستگاه حیوانات هر روز کوچک و کوچک‌تر شود و این رویداد بر عادات غذایی آنها نیز تاثیر مستقیم دارد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس، رژیم غذایی پلنگ، قوچ، میش و.. است، ولی وقتی زیستگاه آنها کوچک شود به صورت طبیعی برخی عادات غذایی آنها نیز از فهرست حذف می‌شود و آنها مجبورند برای بقا به‌شکار خرگوش و خوک پناه ببرند و در مرحله آخر سراغ حیوانات اهلی خواهند رفت.

وی با اشاره به این‌که این اتفاق به شکل معکوس نیز رخ خواهد داد، بیان کرد: هرچه زیستگاه بزرگ‌تر شود تنوع‌غذایی این گونه نیز بیشتر خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها